|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Mina kompisar är på bilsemester i Europa, och jag fick precis ett SMS med texten "Kan du kolla vad en ring med ett utropstecken betyder när den lyser på min instrumentpanel? Nåt med bromsarna" Hade varit finfint om någon kunnat kika lite i sin manual vad det betyder. Har googlat utan framgång.. antar att de flesta sajter förutsätter att folk har en egen manual :P Bilen är en 523 -97 | |
|
Fel på bromssystemet i form av för lite bromsvätska. Han bör kolla nivå, det kan bero på att det läcker från någon bromskrets (såklart!) eller ifrån kopplingen som också använder bromsvätskan. Han bör fylla på med brosmvätska klassad DOT4. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Kanske skall tilläggas att om det är bromssymbolen med utropstecken i mitten och röd varningslampa, skall han INTE köra vidare innan felet är avhjälpt! I värsta fall kan bromsarna vara satt ur funktion när den lampan lyser.... En del förväxlar dock den symbolen med en liknande, som består av samma symbol där symbolens "bromsbackar" är streckade. Det är slitageindikatorn för bromsbeläggen, och när den tänds är det ca 3mm kvar på slitytan på bromsbeläggen....dvs. ingen akut risk att bromsarna slutar fungera, men man bör planera in bromsbeläggsbyte inom närmaste tiden. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar så mycket! Det är vidarebefordrat till polarna. Hoppas de lyckas hittar DOT4-bromsvätska i tjeckien bara ;) |
|
| Fast så ser det det väl bara ut på e39 om man inte har färddator? eller? min säger i alla fall ifrån tydligt (dock på tyska)bremsbelag prufen, när de börjar bli slitna. Om de inte är allt för långt ut på landsbygden så bör det nog inte vara problem att hitta DOT4 olja, eller en mek som kan fixa med BMW för den delen. Tjeckien är ju inget u-land direkt:) Hoppas det löser sig för dem. | |
|
Erik L Be dom kolla det Johan B skrev ang.slitagevarnaren för bromsbeläggen då är det ju inte lika akut. |
|
|
Har ringt och snackat med dem nu, och det visade sig vara som Johan B skrev, symbolen med de två små strecken på. Blir till att byta bromsbelägg när de kommer hem m.a.o. Heli, den har ingen färddator. Det här forumet är kick-ass, massa bra svar från trevliga människor på kort tid :) Tackar! |
|
| Ahaaa:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.