|
|
|
|---|---|
Goliat24 |
Hej! Jag undrar om det är någon som har eller har haft liknandes problem som jag har med min 520 Touring automat -92. Automaten växlar jättefint när du precis startat bilen, men när du har kört en längre sträcka med bilen och den börjar bli varm så börjar automaten uppföra sig märkligt. Om man t ex stannar till hastigt vid en korsning och sedan ger "normalt" gaspådrag så känns det som om bilen "slirar på lamellerna" och går väldigt knackigt iväg. Dette fenomen visar sig också om du tex ska göra en omkörning på motorväg och du pressar ner kickdownen helt. Då kan den börja växla konstigt på samma sätt som jag beskrev innan. Jag har haft in bilen på BMW verkstad där de bytte automat oljan och filtret. Oljan hade varit väldigt svart enligt mekanikerna. Har någon liknandes erfarenhet?, eller ännu bättre, en lösning? |
stefannorr |
Testa använd sökfunktionen här ovan(sök inlägg) skriv in automat så lär du hitta en hel del. |
stefannorr |
Testa använd sökfunktionen här ovan(sök inlägg) skriv in automat så lär du hitta en hel del. |
stefannorr |
mange540 |
Verkar skumt att oljan "varit väldigt svart", varför skulle den va det? Måste du varva lite för att växeln ska slå i? Om så är fallet så är det säkert för låg nivå på oljan. Rätt olja i lådan? |
| Är din olja "väldigt svart"den brukar även lukta ganska illa då, så betyder det ofta att lammellerna i lådan inte är i så bra skick | |
Goliat24 |
Enligt mekanikerna på bmw så sa de att filtret var väl använt och att oljan var väldigt mörk, den skall vara röd liknandes. Jag måste inte varva för att växelarna skall gå i, utan det är vid normalt gaspådrag då bilen har blivit varm som problemet visar sig vid t ex korsningar då man gör korta inbromsningar. En gång så visade sig det sig att då jag stod vid ett rödljus att växlarna "lekte" i lådan, det kändes som att den växlade när jag stod stilla, det fenomen har inte uppträtt på senaste tiden. |
| Om det är som du säger att den börjat slira när du ger gas,så har du inte så långt kvar till en lådrenovering | |
|
Hej! Kanske växelväljarbanan inne i "spaken" som fått fnatt, i min 325 så var det kortis ibland mellan växlarna (läs: glidbanorna) med resultat att nödprogrammet ingrep, detta visade sig på en elektronik check hos bmw. Det går att ta lös handtaget och plocka bort täckplast brickan så ser man en (i min 325 gul plast) detalj som det går en lite "pigg" i som bestämmer vilken P N D.. som ligger i...denna går att byta eller göra ren..ny kostar ca: 650 kr om jag inte minns alldeles fel.. Min lade i nödprog. just när jag gjorde en kick down, vid lugnare körning var den helt ok. Mvh Thomas... |
|
Goliat24 |
Det är ju inte så att lådan "slirar" riktigt. Det är mer som att själva iväxlingen känns aningen fördröjd samt att när den väl växlar så sker det vid ett högt varv och då sker växlingen givetvis inte så vackert. Jag tror det är lite för tidigt att döma ut hela lådan eftersom den annars växlar oerhört fint. Det är när oljan har blivit varm verkar det som att problemet uppstår, det tar ju en ganska lång tid. |
|
Molte: Hur får man loss handtaget? Min automat vill lägga i *, ibland redan från start och då går det oftast inte att få bort, ibland när man kört en bit så lägger den i den igen. |
|
|
frisen: Tror att det satt en liten insexskruv på handtaget. Kolla på andra sidan. Skruva lös denna och du kan rycka upp hela handtaget samt en plast stång, den som gör att du inte kan lägga i fel växlar av misstag utan måste trycka in knappen under handtaget. Det kan ju vara SE* knappen som har gett upp på din bil. Bäst att kolla med en felsökning på bmw. Mvh Thomas... |
|
Goliat24 |
Hej! nu har jag luskat runt här i forumet och funnit ut två möjliga orsaker till mitt problem. Att det kan vara silenblocken eller hardy skivan? Någon som har någon idé? Samt vad fyller de båda för funktion? och kan det påverka min automatlådas dåliga växling vid varm oljetemp? Läs från början av forumet så förstår ni mitt problem. |
| Har precis samma problem med min 530. Kör man landsväg och lite hårt då fungerar den perfekt , men ligger man i stan och stannar och kör och sen plötslig gasar på lite då blir vxl "fördröjd" och vxl "slår" plötsligt i och då när vartalet ökat . Man hinner dock lätta på gasen ibland och då vxl det ok. Sen när landsvägen finns där igen så funkar allt helt ok igen | |
|
Är det när den skall växla upp till trean? /Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.