AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
792

Provkörde 525iX Touring idag

Ja, vad skall jag säga. Bilen som modell kändes rätt, men det fanns ju ett antal brister på exemplaret jag tänkte drifta med er:

Varvtalet! Den låg över 3000 varv i 110 km/h, är det standardutväxlingen? Jag hade trott att den skulle vara lägre, för ljudets skull.

Bruset! I motorvägsfart var det mycket vindbrus framme vid rutan och vid sidodörrarna. Är det också normalt..?

Gnissel! Lät som bussnings-trassel, eller kan det ha varit de berömda silent-blocken..?

Det var väl det... I övrigt var den nyimporterad, hade gått 17500 mil ungefär, AC, motor- och kupévärmare. Ingen färddator, inget skinn, dock dubbla luckor. Begärt pris 75000, det var en 96a.

Tacksam för svar!
Tillägg!

Växlingen! Ibland när jag skulle växla ner från trean till fyran eller tvåan, satt växelspaken tvärfast! Rubbades inte en millimeter när man skulle dra den neråt. Man fick skjuta den uppåt, för att sen kunna dra den neråt. Då med stor lätthet.
Vad är det för problem?
mange540
Leta vidare!!! Eller pruta typ 40" så att du har pengar att laga den för sen...
Får nog hålla med "mange540"...det där lät som något av ett skräckexemplar, och billig var den inte heller. Leta vidare eller pruta tills byxorna trillar ned!

Fanns det ens 525iX av -96 års modell? Det var mer än jag visste :)

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
TACK för de svaren. Jag var nästan på väg att byta intresse från BMW till... någon annan tysk bil. Iallafall om alla BMW's var sådär.

Möjligt att man skall byta handlare också..
Mjolle,

Jag rekomenderar dig att handla av privatperson, eller av någon handlare som är välrennomerad/erkännt "ärlig". Finns många småfifflare, kanske framförallt här i Malmötrakterna - det gäller att SE UPP, speciellt med importerade bilar!

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Kalle... saken är den att jag inte kan hosta upp alla pengar direkt, och tror inte att jag får lån från banken i och med att min anställning inte räknas som fast (även om den i praktiken är det).
Således hade det varit smidigast att handla via firma, med finansiering och inbyte av den gamla bilen, så man slipper bry sig med det.

Men det hade nog varit bäst privat egentligen... :(

Volvo 480 Turbo
Mjolle
Det finns säkert andra bilhandlare som har inne fina touringar.Ha inte för bråttom med ditt sökande bättre och vänta tills den rätta dyker upp.
BM: Så sant! Väntar hellre en månad längre, och betalar 10 000 kr mer för en bil som har rätt utrustning och är rätt skött.

Förresten, vad ligger en E34 på för varvtal i motorvägsfart?

Volvo 480 Turbo
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Har tyvärr dålig koll på iX:en, men min 530iA ligger på 1600-1700 i 90km/h och kryper väl strax över 2000 vill jag minnas vid 110km/h. En manuell 530 ligger väl några hundra varv högre (2-3).
Men 3000 låter väl kanske i mesta laget i 110km/h, men det kan ju vara riktigt också, men med tanke på övrigt strul med växellådan så undrar man ju om nån kanske varit där o pillat med något. Är ju en trafikfara modell värre att inte kunna få ur växeln.
Säger som flera ovan: Leta vidare o du skall finna!

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Tackar för det svaret där med! Precis vad jag ville höra.

Min nuvarande bil gör 3000 rpm vid 124 km/h, och all minskning på det är ytterst välkommen.
Ljudisolering och kvalitet står också på listan, förhoppningsvis har jag kommit till rätt märke då... =)

Volvo 480 Turbo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.