|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
*MatroxMGA & *ju-jo Det var väl inte serviceboken vi diskuterade utan vad som ingick i insp. (?) Tror nog att om jag säger till den som ska köpa min bil, att istället för att betala flera hundra så har jag kollat att batteriet sitter fast själv så köper han den ändå utan stämpel... eller??? Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Man får väl knappast en stämpel enbart efter en koll av batteriet;) När man betalar för en Insp så ingår vissa punkter. Säger man till BMW att hoppa över alla punkter man själv tycker är onödiga så blir ju resultatet knappast en Insp, enligt BMWs regler. Håller dock med om att det slarvas mkt. Är det underhållet av din M3:a vi diskuterar?? |
|
|
Men dessvärre är dem flesta punkter väldigt godtyckliga visuella konteroller: Kontroll av signalhorn, helljussignal och varningsblinker ? whaw, det vill jag ha en proffs som kolla :-) eller: bälterna: dem drar ut bältet och kollal att den rullar in igen... och vad är kontoll av instrumentblysning annat än att vrida om nyckel och se om det finns en chans att lura kunden på en diod byte för typ 3000 kr... |
|
| De flesta av de här punkterna tar ju typ en sekund för verkstaden att utföra, och då kostar de ju knappast flera hundra som vissa tycks tro. Att en insp kostar så mycket beror helt och hållet på ventilbökandet. En oljeservice betalade jag strax under 1500:- för. Visst lite billigare hade det blivit om jag gjort det själv, men 5.5 liter TWS olja kostar ju skortan, och tittar man på fakturan ser man att materialkostnaden är nästan hela kostnaden. och för de hundralappar jag får betala för arbetet får jag ju även en dokumentation på att det är gjort. Man betalar ju timpening på verkstan, och om tex de ska kontrollera att batteriet sitter fast så gör de det. Tar det 10 sekunder så kostar ju inte det så mkt.......Även om jag i sak kan hålla med om att vem som helst kan utföra dessa punkter, så framhåller jag i alla fall att dokumenterad service på bilen är ett krav om man ska kunna få ut vettiga priser för den när det är dags att sälja. | |
|
*beppo Där har vi en detalj BMW har lurat dig på igen o betal skyhöga priser för TWS oljan. Jag betalade 70:-/litern, Nu räcker det ju inte som Beppo skriver med 5.5liter men med dom 7 burkar som behövs blir det ca 500 lappen, ett filter 100:- o hela kakan har kostat 600:- istället för BMW:s 1500:-. Om man kan spara 900 på bara den detaljen tänkt då vad man kan spar på det hela! Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
(Fem och en halv liter går det i S54 (och S52; Beppos t.ex.) motorn vid filterbyte.) Man måste väl räkna lite på arbetet med att hämta fram det billiga priset. Jag antar att det är en del resor till olika inköpsställen? Och sen måste man stå någonstans, kanske en GDS-hall (inte på garageuppfarten, väl?!) och så måste man som sagt göra jobbet. Det kanske inte är så svårt i sig, men det ska trots allt göras. Nä, jag håller nog med. Just ventilbökandet och annat mer avancerat som kräver vana och kunskap - det är vad man betalar för på verkstaden. (Inte tvunget en BMW-verkstad, men ändå en verkstad med kunskaperna.) Hälsningar/LB »If everything seems under control; you're just not going fast enough!» M. Andretti |
|
|
Lasse: för ordningens skull: Beppo har S50 i sin 00:a Mr Vanos: var hittar du TWS olja för 70kr/litern? |
|
| Z3c 4 ever: för ordningens skull: en m roadster 00:a har S52 motorn, 321hk. S50 är på 3.0l och 286hk, gamla M3 motorn. | |
|
GUUUUUUUUDDDDDD!!! Skall vi behöva dra detta igen??? M Roadstern har bara haft 2 motoralternativ i Europa!! S50 B32 som är 321hk motorn och S54 B32 som är 325hk motorn S52 fanns i USA och levererade några taniga 240hk... Det har diskuterats till leda och Du kan ju fråga Wendtan som fick ge med sig sist som troende på S52 motorn...!?!?!! /Caspar Länk |
|
|
286hk motorn är heter förvisso också S50, men med tillägget B30. /Caspar Länk |
|
|
@Mr.Vanos: Kollade just på kvittona från servicarna. Arbetskostnaden för en oljeservice är 250:- och för de kaffepengarna slipper jag gärna smutsa ner mig själv. Du kanske har hittat TWS olja för 70 spänn/litern någonstans, men jag är inte en sån som åker runt och raggar lågpris grejer utan finns det på bekvämt avstånd så köper jag det med så lite besvär som möjligt. Och eftersom jag vill ha dokumentation på att servicen är utförd så skulle jag knappast nedlåta mig att komma släpandes med oljan till verkstaden...... Det finns annat att snåla på, om man måste vända på slantarna. Men om man måste det så förstår jag inte hur man vågar ha en BMW M-modell. Går ngt sönder har man ju inte råd att laga det...... Eller ska man även där köra budgetvarianter tex silvertejp, buntband, plasticpadding, kanel i kylaren mm mm. |
|
|
*Beppo Har råd hehe börjas med personangrepp oxå nu, Av anledningen att jag inte spenderar pengar på skit så har jag om nån här råd... Det här är en diskution om vad man lägger pengarna på. Jag påstår det onödigt att betala nån för att kolla ett batteri o om det finns belägg kvar på bilen o du tycker inte det. Nu förstår jag att du älskar din bil men om vi ändra lite på påståndet lite, skulle du exempelvis betala mer för mat för att få den packad så du slipper, Skulle du betala för få gräsmattan klippt eller för att nån skulle kolla din resväskor när du reser att du packat dom rätt, skulle inte tro det... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Någon som kollade att man fått med sig allt eller ännu hellre få väskorna packade vore ju guld!! Då man betalar för det har man ju dessutom rätt till att det reds ut om något fattas!! Finns det många som inte betalar för att få gräsmattan klippt??? Få maten packad ingick i servicen på Ica Maxi Solna en gång i tiden, GULD!! Betalade givetvis för det genom att gå Dit oftare. Fast oftast så betalar man ju även för att på maten tillagad serverad och diskad. Det kallas restaurangeer... För att återgå till ursprungsgrälet.. :-) Det lilla man skulle spara in på att göra massa saker själv får man ju definitivt igen vid försäljning av bilen med komplett servicebok! Så varför inte gå till BMW? Såvida man inte har de kontakterna inom BMW som Du verkar ha Mr. Vanos. och uppenbarligen tid/ork och lust att hålla på med mekarbete.. Jag köpte bilen för att köra inte skruva, annars hade jag köpt en gammal SAAB 900... /Caspar Länk |
|
|
För det första så har jag inte ägnat mig åt några personangrepp, du får ta åt dig om du vill..... Det är någonting som snarare DU har hållit på med i de senaste inläggen du skrivit, där du bla kallar mig lurad osv! För det andra så får det stå för dig vad du anser vara skit, att få dokumentation på utförd service på bilen hör tydligen dit. Majoriteten av bilköparna har andra åsikter, och det var väl detta diskussionen handlade om?!? Och: JO, kan jag få maten packad ngn stans mot avgift så kommer jag börja handla där, eller ännu helllre:någon som handlar åt mig och kör hem varorna. Gräsklippningen lejer jag mer än gärna bort. För det sista så skiter jag fullständigt i om du har "råd" eller inte, det var inte tänkt som ett riktat angrepp, även om jag kan hålla med om att det kunde tolkas så. Jag står dock fast vid synpunkten att dokumentation är a och o när det gäller andrahandsvärdet på bilar, speciellt lite värre modeller. Och jag gillar inte kapitalförstöring som är helt ionödan och dumsnålt. Det lilla man sparar på att serva bilen själv det äts med råge upp av att bilens värde sjunker som en sten. De 4 första servicarna på en M3:a kostar ca 16000:- dvs ca 4000:- i snitt. Det är i stort sett inte mer än vad vanliga bilar kostar att serva, och jag skulle inte köpa en vanlig bil heller utan dokumentation på utförda servicar. |
|
|
Matrox: för otdningens skull: där satte Caspar dig på plats å min a vägar :-) **asg** :-) För att föra diskutionen på lite snällare bana : ni som har överladdade/trimmade bilar: gör ni något extra på era inspektioner? jag har bestämt mig att byta ut vattenpumpen i samband med snart stundande insp II. Den kan orsaka lite besvär runtom om den havrerar och med överladdat motor är det inte omöjligt. lika bra att ha nya pryllar. |
|
|
Jag tycker det är dålig fart i tråden nu... Tyst de senaste timmarna. Håller ni på att hämta andan ? :) Arriba muchachos ! |
|
|
Z3c: det behövs mer än så för att sätta mig på plats;) För övrigt så menar du nog; "satte dig på plats å mina vägnar":) När jag läste ditt inlägg så kopplade jag genast S50 med 286hk motorn, skulle givetvis lästa ordentligt då den även har beteckningen B30. Så kan det bli när man förtillfället har Porsche i huvudet:) Håller för övrigt med beppo helt! Dock så är det ju lite skillnad på en M bil som är 3 år gammal respektive 12 år. |
|
|
MatroxMGA, Ta en Treo eller Alvedon så att det där hemska du har i huvudet försvinner ;) |
|
|
Beppo: Vad är kursen på BMW aktierna i dagsläget ;) Apropå den här mat frågan angående tillagning, packning & tuggning mm.. Varför vara så enkelspårig??????? Är det inte år 2004? Är det ingen som har hört talas om Dropp?? Om det funkar för cyklister så borde det ju vara perfekt för folk med tummen mitt i handen... Häng upp påsen i störtbågen & ut & gasa =0))) Z MMM Coupe |
|
|
Jaja gläjer mig ju i alla fall åt att människor så glädjeligen spenderar sina pengar hej villt både hit o dit. Har fått kritik innan för min "snålhet" så det är inget nytt dock har den aldrig bedragit mig som för många andra. Måste dock förstå att när jag står jämte vilket jag alltid gör på en verkstad efter att fått delar förstörda o ser hur dom bara river i grejerna o dessutom får hjälpa dom o förklara hur dom skall gå till väga så tappar man förtroendet o vill definitivt inte betala för att få mina saker förstörda. Sist jag lämnade den till aukt. verkstad fungerade inte cabben när jag hämta bilen strax innan stänging på en fredag. Värsta vädret hela helgen vilket det inte är många här i sverige. Visade sig att dom haft bort baksätet och råkat dra ur friläget för manuell cabbning. Fick åka till min ordinarie icka aukt. service kille som letade upp felet o fixade det (5min)... hmmm Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.