AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
33.439

Inspektion 2

Sida 2 av 6
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*Beppo Där ser du t.o.m *olg fattar va ja menar, klara man inte hålla koll på dom här grejerna själv så ska man ju inte ha en M i alla fall. Köp en 318 istället... Liksom *Johan B skriver ¨så är ventiljusteringen cirkus 4500 av kostnaden. Att ha stämplar i en servicebok är väl ingen merit idag, Går ju få till vilken vekstad som hellst mer eller mindre... Har dessutom för egen del stämplar från firman som servade min för 2000:- även om betalning gjordes med vin...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Olg: Jag försvarar definitivt inte BMW's priser. Presenterade bara listan på vad de gör för slantarna. Som sagt ventiljusteringen är väl det som kostar mest då jag antar att man får plocka isär halva motorn för detta jobb.

Mr. Vanos: Fixa stämplar är inte lätt ens om man har haft en fullstämplad servicebok som blivit stulen, såvida man inte känner några halvkriminella. Stämplarna har väl egentligen inget med hur mycket man betalar och vad man betalar med utan vem som gör jobbet??

/Caspar
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vem har nu sagt att jag inte kan hålla reda på de här grejerna själv?!?!?!? Men hur ska jag kunna övertyga någon om det, om jagf inte har papper på att det är gjort. Jag kan ju förvisso visa upp kvitton, men det säger ju inte att jag kan skruva för det. Har själv sett alldeles för många exempel på gör det själv prylar, som snarare borde sortera under förstör det själv.......

För övrigt om du tycker att man inte kan skruva så ska man inte ha en M utan en 318, kontrar jag men: har man inte RÅD att serva en M ska man inte ha den utan en 318......

/B
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: 5-0 direkt till Dig för "har man inte RÅD att serva en M ska man inte ha den utan en 318......"

Kunde inte sagt det bättre själv!! :-)

/Caspar
Länk
Beppo: håller helt med dig!
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
Det är väl mera en fråga om att bränner man pengar på meningslös skit så som att betala pengar för att nån ska kolla om det finns belägg kvar på ens bil så kommer ju inte plånboken bli fetare i alla fall. Äta måste man med här i livet men jag grämer mig alltid när jag har handlat ändå... =) Det är ju upp till var o en men det verkar som att folk på det här forumet blir trissade att göra saker dom inte behöver. exempelvis vanos som jag har pratat med folk om som läst hysterierna här inne blivit livrädda o bytt, till ingen nytta... sjukt!

Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*Beppo

Behöver du visa folk dina stämplar o kvitton för att sälja en bil? Har sålt många bilar bl.a från tyskland utan ens service-böcker. klarar man inte det är det ju bättre o byta in bilen på bilfirma. En BMW stämpel säger ju ingenting tycker jag, BMW ville hälla delsyntet olja 10w40 i min M3:a o det är ju inte direkt en merit, En annan auktoriserad BMW verkstad visste inte vart filtret till luften i bilen satt på E36a, då hade den bilen funnits i 8 år. Hur många sådana tror du dom hade bytt på inspektioner tidigare... Va ju enda anledningen att jag stod jämte o prickade av alla punkterna som skulle göras. Kan ju också tillägga att det tog en arbetsdag o ytterligare 2 timmar innan dom va klara. Så ja skulle vilja säga att för er det bara tagit några timmar att få Insp. gjord så har dom fuskat rejält!!! Kolla vad ni betalar för är mitt tips!

ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Instämmer med Mr Vanos.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag har aldrig påsstått att det inte fuska på verkstäder, och många får nog inte ett skit för vad dom betalar. MEN att sälja en sådan bil som M3 som det saknas servicebok på är ju verkligen att kasta pengar i sjön, du får ju gå ner en helvetes massa i pris om du inte har dokumentation på att den har servats. När jag sålde min Audi A3 (går ej riktigt att jämföra.....)så var jag tvungen att visa precis allt och det prutades friskt då jag gjort många saker själv, typ byta skivor och belägg och dyl. Och det var inte en person som prutade pga detta utan många. Så om man ska sälja en bil utan dokumentation så ska man sälja den till en sån som dig MR.Vanos som inte har ett dugg förtroende för verkstäder men som blint litar på säljarens ord......

/B
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*beppo

JAG litar inte blint på säljarens ord men 95% av den övriga befolkningen gör det trust me... Har för övrigt "all" dokumentation från första ägaren i tyskland, andra ägaren en svensk på Malaga, kvitton stämplar kopia på farzeugbriefet o.s.v. så det är inte för att gynna mig själv jag skriver detta. Har dock varit med o sett hur både Tyska o Svenska service böcker kommer till liv. Förmodligen faller dom köparna in bland dom som tror på en service-bok till 100% bland dom 95% med. Så ja det finns väl nytta med en bok också. Tycker dock att man skall lite mer till intutionen när man köper bil än en väl fylld service-bok. Åsikterna går ju isär som vi märkt...

om man nu har uppgraderad sina bromsar i år så kan man kanske deala med dem som gör INSP II om priset om dem utelämnar bromskollen, eller hur?
Bucket: ska du passa på att byta bromsskivorna till dina Brembo under insp II ?
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Tänkte göra det själv istället, tycker det är lite kul plus att man sparar några kronor.

/Henrik
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*Bucket

Akta dig för att göra nått själv du kanske aldrig får sålt bilen då enligt *Beppo...

ju
20
ju-jo
318is Coupé -93
När görs de här båda inspektionerna? Med tanke på att jag kollar på Z3 just nu vore det ju bra att veta! :)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nej, bucket . Släng service-boken, den är ändå helt värdelös.
MR.Vanos:
Jag har ALDRIG sagt att man inte kan göra ngt själv, men har det gjorts av en auktoriserad verksatd så finns det dokumentation på att det är utfört av proffs och inte ngn klåpare, vilka det finns alldeles för många av. En av de först frågorna man får när man ska sälja sin bil är om servicebok finns. Varför tro du att alla frågar om det???? I nästan samtliga annonmser som man ser framhålles att dokumenterad service är utförd samt att servicebok finns. Men det kanske de skriver för att hjälpa köparen att pruta lite, eller?
Tror du verkligen att 95% av köparna i det här landet litar blint på en försäljares ord? Jag känner ingen och har aldrig träffat ngn som inte granskar köpeobjektet och dess dokumentation noga istället för att gå poå vad säljaren säger. Med din uppfattning om köparna så borde det då gå att göra upp alla affärer per telefon istället, man behöver ju inte ens titta på bilen då 95% av alla litar blint på försäljarens ord och den infon kan han ju delge per telefon istället.......
Mr Vanos: det borde väl även du inse att en väl dokumenterad bil är lättare att sälja än en bil utan servicebok. Köparen har ju ingen aning om du är tillräckligt kompetent att skruva på en M bil.
Jag skulle ju mkt hellre köpa en M3 underhållen av en BMW verkstad med alla stämplar i serviceboken än att Mr Vanos hade varit framme och skruvat;)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ju-jo: Service på M bilarna är liksom alla andra BMW enligt schemat:

Oljeservice - Insp I - Oljeservice - Insp II - Oljkeservice - Insp I - Oljeservice - Insp II - Oljeservice.... osv osv..

Intervallet mellan service är 1500 liter bensin, dvs lyckas Du köra bilen på litern så har Du en Inspektion II vart 6000'e mil och deremellan en Insp I och två st Oljeservice.

Min senaste Insp II kostade faktiskt "bara" 8.500:- när jag kollar i papprena och jag har för mig att sista Insp I gick på ca 5.000:-

Total servicekostnad per 6000 liter bensin på en Z3M i Solna blir alltså 8.500 + 5.000 + 2 * 1.300 = 16.000:-

Mr. Vanos & Beppo: Gräv ner stridsyxan. I sak har nog Mr. Vanos rätt, verkstäderna slarvar MYCKET och många duktiga hemmapulare kan göra ett bättre jobb. Men!! vid en försäljning så köper folk trygghet och det är tryggare att köpa en bil som leverantören (BMW) har skött hyffsat än en som en svenne som kanske är duktig men som också kan vara usel har pulat med. "Jorå jag kan det här med bilar" har man ju hört några ggr.

Jag skulle nog påstå att det viktigaste när jag köper en bil är den inspektion jag själv gör av bilen, tittar, lyssnar (på bilen altså) & provar. Sedan skiljer det sig nog mycket åt beroende på vad som skall köpas. En bil med 25000 mil på mätaren som bara har lämnats in på verkstad är nog ganska usel då det troligtvis är en person som inte kan meka/sköta om bilen själv och därför blir den inte underhållen mellan serviceintervallen. En hyffsat ny bil som inte är inlämnad på verkstad skulle jag påstå ägs av en likaledes usel vårdare, nästan ingen kan skruva bättre på nya grejer än verkstaden, det krävs ofta ny utrustning etc som inte har blivit vanlig ute på erftermarknaden.

Av erfarenhet kan jag säga att det är nästintill omöjligt att sälja en bil utan servicebok. Jag hade problem att sälja min 2,8a som hade fått boken stulen men som var fullservad, INGEN var intresserad längre när de fick veta att boken saknades!!

Jag lyckades dock få ett intyg från BMW i Helsingborg, där jag köpt bilen, att den var fullservad vid mitt köp och resterande stämplar var ju bara att åka till min verkstad som gjort jobben och få instämplade i den nya boken och efter detta gick det att få iväg bilen.

/Caspar
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Btw.. Mr. Vanos, om Du gör det mesta av jobbet själv och Din kontakt på BMW bara gör en liten del för några flaskor vin och sätter en stämpel i boken, så går han (hon) ju faktiskt i god för att Du har gjort ett bra jobb och "tryggheten" hamnar återigen på BMW's intygande (stämpeln) om ett korrekt utfört jobb.

Jag tror inte att en svenne som glider in på BMW och säger "öhhh, jag har fixat det mesta själv, ställ bara in ventilerna" får så värst mycket stämplar i boken...

/Caspar
Länk
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
*Casper

Korrekt =)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.