|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Vad kostar en inspektion 2 på en Z3 m ?? M.v.h. Kentx | |
|
11.000:- hos BMW Group i Solna, men de är också dyrast. Det finns en tidigare tråd i ämnet och jag tror att man kan komma ner till ca 8.500:- på aukt verkstad ute i landet. /Caspar Länk |
|
|
Jag ska göra 2:an strax och stod i valet mellan aukt. kontra icke aukt. och kom fram till att jag gör det hellre hos en verkstad jag har stort förtroende för och betalar endast 6000 istället för att betala 10000 hos en verkstad jag inte har lika stort förtroende för. Så jag kommer alltså att betala ca 6000 kronor. Lånebil under hela dagen får jag också :) /Andreas _____ Länk |
|
| Trodde inte jag skulle skriva detta i ett öppet webforum, men jag kan säga att jag håller med Andreas utan tvekan. Jag lämnar mycket hellre min älskling till någon jag kan lita på, för det kan jag inte på BMW, inte i Lund och i Malmö var dom så ignoranta sist jag var i kontakt med dom att nu får det vara nog med tramset! | |
|
Samma här....senaste gången jag hade att göra med min lokala BMW-verkstad hade de glömt 2 av 3 saker jag bett dem göra, vilket resulterade i att jag fick komma dit ytterligare en gång. Frågade om jag fick en lånebil och visst, jag fick hyra en genomrisig Mitsubiscscihi från tidigt 80-tal för 100 kronor. Den uppgiften som de faktiskt klarade av var att kontrollera ett litet läckage från servopumpen (som det visade sig att jag själv rått på genom att dra åt slangklämman) och de berättade att det inte verkade läcka nåt (bra jobbat). Så jag frågade om de kontrollerat nivån på servooljan. "Neej, det har vi inte gjort". Tycker att det borde varit en underförstådd uppgift....? /Andreas _____ Länk |
|
|
Kollade priser på BMW i Uddevalla idag. Oljeservice - 1800:- Insp. I - 6050:- Insp. II - 8500:- M.v.h. Kentx |
|
|
Insp II på M-bilar i eskilstuna, M roadster 00: 8800:- inkl Mini Cooper som lånebil. /B |
|
|
vad är det egentligen som görs under inspektion II som gör det så mycket dyrare än 1an ? Min Inspektion 1 gick tror jag på runt 3500 hos borgs bil om jag kommer rätt ihåg. ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Har för mig att Inspektion II ligger på ca. 6000 Kronor hos Bayerische Bilservice i Göteborg (Mölndal). Men de har ingen lånebil... Man byter Fler saker på Inspektion II än på I:an. Bl.a. tändstiften- de ligger på ca 12-1300 spänn, bara de! alfatok.... |
|
|
Blanda inte ihop Insp II på en 2,8a och en M. På M'en plockar de isär MYCKET vilket också visar sig i prisskillnaden 6K mot 11K hos BMW Solna. Jag har listan på alla moment de utför och den är diger. Ingår inte fri lånebil på alla Insp I & II service av en BMW?? Jag har fått det på mina gamla importer från -97 varje gång. I Solna får man iallafall en BMW 3-serie eller en Mini. /Caspar Länk |
|
|
Caspar: och vad står på listan? vore kul att få lite inblick i detta...jag kan tänka mig att betala lite mer för insp II om verkstan gör lite extra koll på pryllarna som tydligen görs på en M... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Gubbar o grabbar en gammal tråd det här men va fasen hämta en lista på vad som görs på en INSP 1 o 2. Saker som dom tar betalt för typ kolla batteriet o dina bromsbelägg. Har man nått sån är kännsla kollar man ju det själv. GJorde min insp för 2000:- dock saknades ventil justering men eftersom den är gjord först en gång på fabrik o sen vid 3000 resp 6500mil o inget tickande hörs eller dåliga avgasvärden tyckte inte BMW att det behövdes. Hämta en lista på BMW o läs själva va som görs. Garanterat kommer ni få en chock! =) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Och hur dokumenterar du detta för nästa ägare till din bil?? Alla tror ju säkert på dina ord om att du kan ta hand om bilen lika bra som en fackman.......... Nu försvarar jag inte att det mesta är rätt löjliga priser på vad gäller service, och det mesta består bara av kontroller, och mkt fuskas det säkert med. Men då har man ju i alla fall dokumentation på att man försökt göra det som skall göras med bilen, enligt konstruktörernas rekomendationer. /B |
|
|
Min 2.8 skall in på Insp II nästa vecka på Borgs, kostar "bara" 4200kr... /Henrik |
|
| Bucket: Stor skillnad på Insp II till en 2.8 och en M, vilket reflekteras i priset. | |
|
Stämmer bra som Matrox säger. Normalpriset i Solna är ca 6.000:- för 2,8an och 11.000:- för M... /Caspar Länk |
|
| Vad i en insp. II är så dyrt på just en M? | |
|
Har för mig att det bland annat är ventiljustering som skall göras, samt byte av fler vätskor (olja i växellåda och bakaxel), samt några fler kontrollpunkter. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok allihopa.. Här kommer listan direkt från BMW.. Karosseri/elsystem - Kontroll av belysningsinstrumnet. - Kontroll av instrument- och textfältsbelysning samt värmefläkt. - Kontroll av signalhorn, helljussignal och varningsblinker. - Vindrutetorkar- och spolarsystemet: Kontroll av torkarblad, munstyckesinställning. - Bilbälten: Kontroll av skick och funktion i upprullningsmekanism, bältesspärr, bälteslås. - Låsanordningar: Kontroll av funktion, smörjning eller infettning vid behov. - Batteri - - Kontroll av syranivå, ev påfyllning av destillerat vatten. - - Underhållsladda batteri vid behov. *1 - Byte av M-Mobility systemets vätskeflaska vart 2 år. *1 - Karosseri och underrede: Kontroll av korriosion och skador - med undantag för hålrummen. Motorrum - Kontroll av diagnossystemets felminne. - Byte av tändstift. - Kontroll och ev justering av ventilspel. - Kylvätskeslangar: Kontroll av täthet. Kontroll av kylvätskenivå och frostskyddskoncentration, ev påfyllning. - Observera: Byte av kylvätska efter max 2 år (mängd enligt behov). *1 - Återställning av serviceintervallindikatorn enligt fabrikens föreskrifter. - Vindrutespolarsystem och intensivrengöringsmedel: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning. - Servostyrning: Kontroll av täthet. - Broms- och kopplingshydralik: Kontroll av vätskenivå, ev påfyllning. - Byte av bromsvätska enligt serviceintervallindikatorn, efter max 2 år. *1 - Insugningsljuddämpare: Byte av luftfilterinsats (i starkt förorenad miljö kan filtret behöva bytas oftare). Chassi/kraftöverföring - Byte av motorolja och oljefilter. (5,5 l) - Skivbromsbelägg fram och bak: Demontering och montering, kontroll av bromsklossarnas totaltjocklek och byte vid behov, rengöring av bromsschackt. - Bromsskivor: Kontroll av ytor och tjocklek, infettning av fälgcentrum på lättmetallfälgar. - Parkeringsbroms: Kontroll av bromsbeläggens tjocklek. - Kontroll av spel i styrning, kontroll av parallellstag, styrleder, styrväxel, manschetter och knutskiva. - Växellådor (alla): Kontroll av täthet. - Byte av olja i manuell växellåda. (1,2 l) - Byte av olja i bakaxelväxel. (1,3 l) - Bränsleledningar, -slangar och -tank: Kontroll av dragning, tillstånd och täthet. - Avgassystem: Kontroll av tillstånd, dragning, upphängning och täthet. - Drivaxlar: Kontroll av skyddsbälgarnas täthet. - Bromsledningar och -anslutningar: Kontroll av täthet, skador och läge. - Parkeringsbroms: Kontroll av spakens rörelseväg, inställning enligt föreskrift vid behov. - Däck - - Kontroll av lufttryck (även reservhjulet!), justering vid behov. Kontroll av tillstånd (vänster/höger), mönsterdjup och slitagebild. - - Vid ojämnt slitage kontroll och ev korrigering av hjulinställningen enligt kundens beställning. *1 Slutkontroll - Slutkontroll med säkerhetstest. - - Bromsar (vid skivbromsar bak: inbromsning av parkeringsbroms) - - styrning resp servostyrning - - koppling - - stötdämpare (visuell kontroll) - - kontroll- och varningslampor - - Check-Control /Caspar Länk |
|
|
Caspar jag är kanske dum men är inte det mesta av detta saker man själv håller koll på, och i så fall vilka punkter tillsammans med oljebytena är så kostsamma att det försvarar priset för en insp. II? |
|
|
Det som troligen är största delen av merkostnaden, är ventiljustering och demontering/montering av bromsklossarna. Sedan tillkommer några hundra för oljorna i växellåda och bakaxel och själva bytet av dessa. Byte av M-mobilityflaskan kostar ca: 300kr Stiften (som byts oftare än i övriga Z3:or) kostar mer (ca 60kr/st mer). Många bäckar små.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.