|
|
|
|---|---|
|
Ja som rubriken lyder, finns det nån som provat att köra e36 me turbo utan att kompsänka eller bara kompsänkt med tjockare packning? Och isåfall hur länge höll det och hur mkt laddades det? =) Funderar på att skita i att kompsänka min e36 325 å se hur länge det håller. Tänker oringa å köra lite tjockare packning. Tänkte ladda runt ett kilo.Kompet är 10.5. Vad tror ni om det? :-) Detta pga att sommaren börjar ta slut å jag vill ha rull på bilen så fort som möjligt, och sen i vinter riva ner allt å göra det seriöst! Jag har ju i princip alla delar jag behöver, dock ingen verkstads tid för kompsänkningen.. | |
|
Köp en 3mm stål packning så hamnar du ju strax under 9:1 i komp... :) och du slipper o-ringa .. Men visst finns det folk som kör med 10,5:1 i komp också men då måste man verkligen veta vad man håller på med... mappning mm .. men det beror ju på turbon också.. hur många hästar satsar du på.. ?? Har du turbo konverterat någon bil innan ?? Inget man gör på en vecka första gången.. // Rosen |
|
|
hör med rawsezx här på forumet, han kör överladd utan kompsänk mha smt6a/större spridare. //M "Man skall sikta mot stjärnorna, då når man iallafall trädtopparna" andra bilar:Saab900T16@TD04 |
|
|
Ja har gjorde de ett par år.....funkar om du inte laddar på allt för mycke o har bra me bränsle....laddade väl på 0,8 -0,9 dock ska man ta de me en nypa salt för jag vet inte hur korrekt min tryckmätare var men de funka o gick rätt bra.....raw laddar väl 0,5 - 0,6 om ja inte missminner mig...jag körde då me en cossie snurra raw kör me ett aggregat från nån merca diesel.... /Robban Länk |
|
| Kör med ca 0.4-0.5 helt utan kompsänkning. Ingen packning, ingen o-ringning, ingen smt eller nått, bara större spridare (från m3). Går kalasbra, än så länge. Ska höja försiktigt nu i helgen. Siktar på 0.6-0.7, men vi får se om det går. | |
| Min går utan kompsänkning sen igår med 0,4-0,5 i ladd :) dock inte färdigmappad än. :P | |
|
AL* grattulerar då, hoppas allt fungerar som det ska då. Jag har iallafall beställt en 3mm kompsänk packning, ska bara plana toppen så är allt klar. Och det är ju klart snabbare lösning än att svarva ur kolvarna å bråka, det där tar jag sen i vinter när bilen går i ide. Med packningen skulle kompet gå från 10.5 till ca 9.2 och det är ju lite bättre. Jag ska påbörja konverteringen om 1½ vecka. Wish me luck... |
|
|
Nesor,missade ditt inlägg helt... Jo jag har som sagt beställt en sån packning du pratar om. Jag har tänkt använda dessa grejjer; bosch 044 soppa pump, smt6, 480cc spridare, master of power turbo agg, saab 9000 IC, tial dumpventil plus lite småkraffs. Grenröret, downpipen och oljetråget har Jesper_w här på forumet så snällt svetsas och han har även levererat, spridare, dump, turbo och smt6. Verkar vara riktigt shyssta grejjer. Jag har inte konverterat nån bil tidigare och det som verkar mest intressant att veta mer om nu är mappningen med smt6 och hur alla små tryck slangar skall dras, tänker på tryck sättningen av dumpen, och wastegaten men även vevhusventilationen. Jag kan det i teorin men inte i praktiken =) Bytet av packning är inga problem, för det är inte första gången jag byter packning i bilen. Jag har tänkt använda standard lmm till att börja med, senare tänkte jag försöka montera en 535 lmm på trycksidan och se hur det funkar. |
|
|
jodå allt är ok, ska bara köra en röjare med locktite nu på morgonen för det kröp fram nån droppe olja... annars är allt bra! :) Jag ska dock kompsänka i vinter... ids inte i höst Ska styra upp nå film så fort den är hyfsat mappad. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.