AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.342

Castrol vs Valvoline

Sida 1 av 2
Ol
156
Old
328i -95
Behöver hjälp med val av olja. Vet att att båda två är likvärdiga, men vilken ska jag köpa? Castrol GTX Magnatech eller Valvoline Synpower?

OBS! Ingen pris skillnad mellan dem
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ta den som har senast "S-kod". Alla oljor är märkta med en kvalitetskod vilket innebär att de erhåller en viss standrad, och ju högre bokstav bakom S, desto nyare (bättre) kvalitet. SH är äldre än SI o.s.v.

------
BMW CS #04839
Jag hade köpt Synpower. Vad jag förstått så har den en mer avancerad estersammansättning i additiven, och kan därför ha en positiv effekt mot smärre (miss)ljud från motorn, exempelvis ventillyftare som kan föra lite väsen.

Båda oljorna tillhör de absolut BÄSTA på marknaden, det skall sägas direkt, så någon stor skillnad är det inte.

Mvh,
Kalle
_____
Min E34: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det Davve pratar om är alltså API-klassificeringen.

För att göra det ännu enklare så köp ingen olja som inte har API SJ/** eller API SL/**-klassning (bensinbilar).

Vet att Micro hade en Valvoline 5W-40 som är SL-klassad för 398:-, men Länk säljer Agrol Spectra (260:- för 4 liter) som är en polyalfaolefinolja (PAO, "dyraste produktionssättet") som är SJ-klassad men säkert inte står SL-oljorna långt efter...

Mvh
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Enligt Castrol skall Magnatec oljan ha extra mycket "ester additiver" för att minska slitaget vid kallstart. Hur mycket reklamsnack detta är vet jag inte. Kör själv med Magnatec 5w-40 i min 318is. Har bara kört Castrol RS i alla bilar innan och har på något sätt större förtroende för Castrol än Valvoline.

Spelar nog ingen roll vilken du väljer, köp den olja som känns bäst och finns närmast.

Eller Johan B kanske har något att säga?

/Johan

-Raka sexor låta bäst-
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....Expressen eller Aftonbladet? :o))

Vilken olja som är "bäst", är omöjlig att svara på!
En olja kan vara "bäst" på en speciell egenskap, en annan är "bäst" på en annan...

Oavsett om man väljer helsyntetisk olja från Castrol, Mobil, Shell, Valvoline, Amsoil etc., får man en mycket bra olja!

PAO-olja är den vanligaste typen av helsyntetisk olja, men olika esteroljor är lika "helsyntetiska" och minst lika dyra att tillverka...
De har lite olika egenskaper, esteroljor har t ex högre högtemperaturtålighet än PAO, men PAO-olja är mer stabil i sin kemiska sammansättning när det gäller hydrolytisk nedbrytning.

En bra syntetolja har en väl avvägd sammansättning av både basoljor (som kan vara en blandning av PAO-oljor och estrar) och additiver. Om man kombinerar olika helsyntetiska basoljor med varandra får man en olja som är bättre på alla relevanta områden, än om man bara använder en typ av basolja.

Håller med om att man bör använda olja som har minst API SJ-klass, och även ACEA A3-klass.
Har man en nyare BMW som har långa serviceintervall, bör oljan dessutom vara BMW-longlifeklassad.

Själv använder jag Valvoline för det mesta, men det beror på att jag kan köpa den lite billigare...
Hade det varit Castrol som jag kunde köpa billigt hade jag använt Castrol.
Hade jag kunnat köpa både Castrol och Valvoline billigt, hade jag valt den olja som har högst klassning, och om de har samma klassning...köp den billigaste av de två!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ol
156
Old
328i -95
Tack för svaren!

Johan B brukar ju föredra Valvoline Synpower till svagt tickande motorer eftersom den sägs tysta ner dessa. Har Castrol GTX Magnatech också den egenskapen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Old, har inte testat Magnatech så jag vet inte...

Däremot verkar det som om flera på detta forum har fått "ljudligare" motorer när de bytt till några av Castrols enklare oljor. Men jag tror inte att man kan dra några slutsatser från det, om hur Magnatech beter sig.

Däremot har jag personligen positiva erfarenheter av att just Valvoline synpower (5W40) har gjort olika motorer tystare när det gäller t ex ventiltickande.
Därmed inte sagt att det inte skulle finnas andra oljor som har samma effekt...

Mvh

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Som Johan B påpekar är Valvolines Synpower kanon på att tysta/täta ljudliga (hydrauliska) lyftare, det kan jag intyga. Likaså är Motul Synergie 5W/40 en j-kligt bra olja på att tysta ljudliga motorer, även denna är "esterförstärkt".

------
BMW CS #04839
Lite off Topic men tänkte fråga om nån vet var man kan köpa Agips helsyntet 5W40. Jarls i HBG satte i den oljan då bilen var på service sist. Ifall man behöver fylla på vill jag gärna ha likadan olja.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Harris,

Vilket märke som står på flaskan är egentligen irrelevant. Huvudsaken är att oljan du häller på har samma eller högre klassning, annars får du givetvis sämre kvalité. Agips olja verkar inte säljas till konsument på den svenska marknaden.

Mvh,
Kalle
_____
tack Kalle ;)

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
en fråga lite utanför rubriken...
Nån som har erfarenhet av Poweroil som säljs på micro? köpte deras 5w-40 syntet idag,är SH-klassad...
Dom på micro sa att de va ju inte den bästa oljan,men inte nån skitolja heller....men man vet ju hur vissa säljare kan vara..
LazerEye,

Det är troligen ingen skitolja, men det är ganska långt ifrån den bästa/mest prisvärda oljan heller!

Ett bättre budgetalternativ hade det faktiskt varit om du köpt Biltemas helsyntetiska 5W40- olja, som är högre klassad (API SJ om jag inte minns fel)! Försök lämna tillbaks Poweroil om det går.

Mvh,
Kalle
_____
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Harris: Jag skulle rekommendera dig att i första hand använda en olja med samma API och ACEA-klassning som AGIP-oljan som är i din motor. Om man blandar oljor med stora kvalitetsskillnader, finns det en liten risk att additivpaketen i dessa oljor inte lirar riktigt bra ihop. Resultatet blir att oljeblandningen blir sämre än den sämsta av de två oljorna som blandades.
Är oljorna av snarlika eller samma kvalitetsklasser är det inga problem att blanda olika märkens oljor.

LazerEye: API SH-klassad olja är ingen bra olja med dagens mått mätt!
Minst API SJ för att man skall kunna kalla det en bra bilmotorolja!

Om det inte var helsyntetisk olja har den troligen stor mängd viskositetsadditiv med en 5W40-klassning.
Problemet med VI-förbättrare är att dessa slits ut vartefter oljan används och då tappar oljan viskositet (blir blaskigare) när den är varm.
Syntetoljor har naturligt breda viskositetsindex och behöver inga eller små mängder av VI-förbättrare. De oljorna tappar därför inte viskosieteten på samma sätt som mineraloljor med brett viskositetsindex.

Vissa MC-oljor, även de av hög kvalitet, har API SG eller SH-klassning, men det beror på att dessa MC-oljor saknar vissa friktionsnedsättande additiv. Detta för att motoroljan även smörjer växellådorna och våtlamellerna på många moderna MC - där skulle en olja med väldigt låg friktion kunna få kopplingslammellerna att slira...

Mvh

De är en helsyntet(5w-40)

men hur pass dålig är en SH-olja då? kan man köra 500 mil utan problem,lr tappar den smörjförmågan efter första varmkörningen??

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SH, var högsta kvalitetsklassen fram till 1997, då API SJ kom.

Du kan utan problem köra 500 mil med den oljan, men det finns många bättre oljor som även är billigare (t ex Biltema och Rustas helsyntetiska 5W50 som har API SJ / ACEA A3, för under 50kr/litern).

Mvh

Johan B,

Nu lurades du allt litegrann. Det är Biltemas och Rustas resprktive helsyntetiska 5W40- oljor som är SJ- klassade och därmed bra köp. :)

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kalle, helt riktigt! Jag slant lite på tangenterna... :o))

Mvh

Ol
156
Old
328i -95
Har beslutat mig för att följa Johan B:s råd och köpa Valvoline Synpower. Castrol GTX Magnatech får jag pröva senare.

Vill tacka alla!

"First listen then shift"
okej,låter ju bättre att köpa en biltema-olja då,fast de kan svida lite att se biltemaolja försvinna ner i motorn,fast den kanske är bättre än oljan ja köpte...

men tror ni de går att lämmna tillbaka olja utan problem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.