AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.517

Öppning av baklucka ur funktion på E39

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Som rubriken lyder. Har en bekant med en E39 sedan (96) som gummiknappen för öppning av bakluckan plötsligt bara slutade att fungera. Nyckeln fungerar inte eftersom att låset inte har använts frekvent på 8år. Skidlucka eller fällbart baksäte finns ej. Någon som har något knep att få upp den ? Tycker att jag sett att problem med dessa knappar är vanligt förekommande.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Är elmotorn paj spelar det ingen roll vilken knapp man trycker på :)
Enda metod är med nyckel, prova med mycket 5-56

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
KOlla så inte gummit är intryckt, vanligt att man trycker lite för hårt en gång så man petar in gummit in under knappen så den står i läge "på" hela tiden.
Har tydliga bilder på Länk under "Gör det själv".

Men i andra fall, som jag tror hasso skrev, är det själva mekaniken som är trasig.
Billigast är att kolla så gummit inte är intryckt.

/Hammar
Länk

/Udo Dirkelsniff
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Glömde en sak, om det är gummit så ska man ändå kunna öppna luckan via fjärrkontrollen på nyckeln. Går inte det så är det nästan garanterat inte gummit... :-/

/Hammar
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Tack för alla tips. Skall åka förbi på em. idag och se om jag kan försöka att hjälpa honom. Den saknar dock knapp för öppning fråns kupé samt fjärrkontroll på nyckeln (snikutrustad 523).
han har dock försökt att trycka in lite 5-56 utan större framgång. Även den lilla luckan som skall skydda låset från smuts viks ej åt sidan.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

De gick inte så bra. Två tydliga relä klick hörs vid aktivering av knapp. Mao. verkar det som att motorn har gett upp. Då återstår att försöka att få upp den på annat vis. Vad är lättast? Borra ur låscylindern? Öppnas luckan mekaninskt utan motor när nyckel används? Att försöka att komma in med en nyckel är nog nästintill att glömma då låscylindern är helt fyllt med cementliknande grus och skit.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Låt BMW se vad dom kan göra... dom vet väl förhoppningsvis hur man gör minst skada...

Det KAN ju vara lika avancerat som på en viss Volvo modell där man demonterar ena skyltlyktan och sedan kan nå dragstången och öppna HELA bilen......

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Just det som är bekymret, att inte smörja låsen. så man kan nödöppna dom om nått skulle hända.
Inte bara fördelar med nyckellåsning och andra bekvämligheter.
Kolla med en låssmed tror dom ev kan ha nått hopkokt dundermedel för förstenade lås (enligt hörsägen)

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.