AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
955

Plattor i däcken?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag måste bara fråga; jag var lite sen till flyget i förrgår och körde hyfsat fort till Arlanda. Inget extremt, men jag bromsade inte i onödan i kurvorna om man säger så. Tvärnit på parkeringen, och sedan var det bara att springa till flyget. När jag kom hem igår och satte mig i bilen kände jag direkt en obalans som jag inte hade haft tidigare runt 120 km/h. Tyckte dessvärre inte att den försvann under den dryga timme jag hade hem. Min fråga är: Kan jag ha fixat plattor i däcken när de kallnade på parkeringen? Eller vad sjutton kan annars ha hänt? Jag har kollat hjulbultar och stenar i däcken, så det är inte det.
Däcken är ju inga värstingar direkt, kumho fram och hankook bak.
Vad tror ni?

Mvh Johan
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Känner du obalans i ratten eller vibbar mer i ryggen?
...kan ju vara så att en vikt har lossnat på fälgen så däcken blir obalanserade.
Det kan som sagt hända ibland.
120 Km/h är en konstig hastighet att känna obalans i, vanligen ligger det runt 80-90 Km/h.

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du ställer bilen med varma däck så är det inte ovanligt att du får ståplattor på däcken som sedan försvinner när däcken åter får lite temperatur.
Jag får också ståplattor (inte så konstigt kanske :) ) om jag ställer in bilen med varam däck i garaget, men de försvinner efter ett par kilometerskörning.
Men vissa däck är sämre och bättre, har haft betydligt större problem med detta på asiatisk däck typ Hankook, Ohutso (falken)
de rätade inte till sig så fort.

///MVH Hasso
Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ok, då är det bara att vänta. kumho-däcken är faktiskt inget vidare, bullrar mycket förutom dessa problem.
hammar, vibrationerna började direkt jag körde, och bilen var vibrationsfri när jag parkerade den. vibrationerna var både i ryggen och ratten, så alla hjul måste ha blivit konstiga. trist.

mvh Johan
ka
122
karlsson85
540ia touring -98
325 coupe -93
325 coupe turbo -93
kan det inte vara skivorna som har blivit vinda då?
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Om det är alla däck så tror jag mer på hasso där med att däcken kan bli platta när bilen har stått i värmen och har varit varma. Låter som den mest troliga orsaken tycker jag.

Men hur man känna om det är så att det har blivit ståplattor?
Borde man inte känna det om man rullar sakta och känna att det stöter till ibland som om man kör över en ojämnhet på marken?

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.