AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.212

Däck-omkrets

Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Tänkte köpa beg 15" fälgar, men de är skodda med 215/45
hur blir det med rullomkretsen blir inte den mindre än mina orginal 195/65 R14? Är det viktigt att omkretsen är den samma?
Du kan kolla här till vänster: Tips och teknik -> nyttigheter, där finns rullomkretsuträknare.
Viktigt o viktigt... SBP gillar nog ej om hastighetsmätarn visar för mycket fel. Du får även högre förbrukning + bättre acc.

//Magnus
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
195/65*14 har rullomkretsen 1861 mm
215/45*15 har rullomkretsen 1754 mm

Allt enligt en artikel i Bilsport 1998.
Det innebär att hastighetsmätaren kommer att visa 6% högre hastighet än tidigare. Det är ju i och för sig bra för då blir det lättare att hålla hastighetsgränserna. Redan i orginal får man räkna med att mätaren visar minst 5% för mycket (det är ju för övrigt lätt att kolla upp mha polishelikoptrarnas vita kors på vägen).

Det dåliga är väl i så fall dels att myndigheterna tillåter max 5% skillnad (för "gamla" bilar! 6% tror jag inte heller dom bryr sig om!?) och att bilen troligen kommer att dra något litet mer bränsle!

Per L
Sp
258
Speedy
325i Cab -08
Tack för de snabba svaren!! Så jag kommer alltså åka lite mer lagligt i sommar =0)....vad jag förstår så är 215/45*15 ganska ovanlig dimension, hittade dock ett däck hos Molway "Regal VR" tror jag att det hette...Men det verkar vara det ända stället som har den dimensionen eller har jag fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.