|
|
|
|---|---|
|
Tänkte köpa beg 15" fälgar, men de är skodda med 215/45 hur blir det med rullomkretsen blir inte den mindre än mina orginal 195/65 R14? Är det viktigt att omkretsen är den samma? | |
|
Du kan kolla här till vänster: Tips och teknik -> nyttigheter, där finns rullomkretsuträknare. Viktigt o viktigt... SBP gillar nog ej om hastighetsmätarn visar för mycket fel. Du får även högre förbrukning + bättre acc. //Magnus |
|
|
195/65*14 har rullomkretsen 1861 mm 215/45*15 har rullomkretsen 1754 mm Allt enligt en artikel i Bilsport 1998. Det innebär att hastighetsmätaren kommer att visa 6% högre hastighet än tidigare. Det är ju i och för sig bra för då blir det lättare att hålla hastighetsgränserna. Redan i orginal får man räkna med att mätaren visar minst 5% för mycket (det är ju för övrigt lätt att kolla upp mha polishelikoptrarnas vita kors på vägen). Det dåliga är väl i så fall dels att myndigheterna tillåter max 5% skillnad (för "gamla" bilar! 6% tror jag inte heller dom bryr sig om!?) och att bilen troligen kommer att dra något litet mer bränsle! Per L |
|
| Tack för de snabba svaren!! Så jag kommer alltså åka lite mer lagligt i sommar =0)....vad jag förstår så är 215/45*15 ganska ovanlig dimension, hittade dock ett däck hos Molway "Regal VR" tror jag att det hette...Men det verkar vara det ända stället som har den dimensionen eller har jag fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.