AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.261

Dubbelt utblås 740-94 hur gör man ?

g_
56
g_sson
740ia-94
Hejsan!

Tänkte sätta på dubbla utblås på min bmw 740i-94, så jag undrar om någon vet hur man ska göra med plasten under kofongaren så de ser snyggt ut ? även är de någon som vet hur eller har satt ditt dubbla utblås utan att skära hål i plasten blir de ok eller ser de dumt ut?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Länk

Om du kollar på länken ovan så ser du hur de ser ut på en Alpina B12 med utsågade hål för ändrören! Jag tycker att det nästan är ett måste att göra så! Hittar ingen bild på nån bil utan utsågning men det är enligt mig inte snyggt!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
g_
56
g_sson
740ia-94
Tror också att man måste göra de annars blir de väl inte så snyggt kanske? någon som har en bild på hur de ser ut utan att ha gjort hål i plasten?

någon som kanske vill hjälpa mig med att göra hål för en peng givetvis.
Mvh
Visa användare
366
joholm
BMW X6 M
Hallå g_sson.

Varför överhuvudtaget göra avgasrören synliga när BMW:s designer bemödat sig med att dölja dem? Kan hålla med dig om att det är lite"trendigt" men originaldesignen brukar vinna i längden. Huvudsaken är dock att du vet vad du gör och trivs med det själv.

joholm

Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker!
Scheckheft
Hej
Firman Eisenmann i Tyskland säljer färdiga byggsats + att det finns en Online beskrivning av själva arbetet. Möjligtvis kan du ha någon nytta av detta:
Länk

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Vill du ha 4st synliga ändrör så måste du såga hål i bakspoilern, annars ser det helknasigt ut. Såga ut hål/öppning är lätt, minsta problemet.
Att svetsa dit sportsystemet från kat o bak är väl lite knepigt att göra själv såvida du inte är händig och har svets o verktyg.
Annars lämna bort bilen till aukt verkstad som gör jobbet, t.ex Ferrita Länk
Eisenmann är som sagt oxå ett mkt bra alternativ.

/Lazze
Länk
740n som jag hade förut med Ferrita-system --> Länk

/Lazze
Länk
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Tycker det blir klart snyggast att såga hål.
Innan jag gjorde det så kollade jag runt på många bilder. Hittade vissa som inte gjort hål utan satt de under spoilern. Ser inte lika integrerat ut utan mer som rent "avgastrim".
Mätte mycket noggrant innan man borrar och sätter sticksågen i plasten. Ett tips är att tejpa med kraftig tejp som man ritar på och det skyddar också om man slinter med såg eller borr.
Har för mig det fanns någon beskrivning på Cardomain e38 men hittade den inte.
Så här ser det ut på min bil.
Dubbla Simonz Quattro (eller vad de nu hette....)
Länk
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Hittade lite mer.....:
Länk
Inte så snyggt utsågat tycker jag, bättre på denna.
Länk
Här syns hur det ser ut också. Jag demonterade inte kofångaren utan gjorde hålen på plats. Måttade in slutrören och svetsade fast dem.

//Pedahl
_______
Länk
Pedahl: Utsågningen på länk 1 ser ju förj**ligt ut! Hur lyckas man? :)

Demontera bak-kofångaren behöver man som sagt inte göra. Bara att ta fram sticksågen och sen efterfila lite. Som du gjorde. Plasten är mjuk och lättarbetad.

/Lazze
Länk
g_
56
g_sson
740ia-94
Hej hej! vill helst inte göra sönder plasten även så tänkte jag bara svetsa fast ett ändrör på slutburken sen på med ett dubbel utblås, någon som har någon bild på hur de ser ut utan att göra sönder plasten?

Mvh
Scheckheft
Hej
Sök på cardomain
Länk
Någon bild borde du hitta.

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Jag har sett bilder på montage under spoilern men tyckte inte det var speciellt snyggt.
Lazze, håller helt med. Jag uttryckte mig bara lite försiktigare. Det var ett skräckexempel. Bättre låta bli, eller låta någon annan göra jobbet.
Här finns också en del bilar som har synliga utblås.
Länk
Enkla runda, dubbla runda, dubbla fyrkantiga eller någon annan form, det är en smaksak.
Testa och rita i PhotoShop eller annat ritprogram så ser du hur det ser ut med utblåsen under spoilern.
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Här kommer nästa kniviga fråga:
Vilken form på utblåset ska det vara?
Runda, ovala eller fyrkantiga.
Vilket passar bäst till 7 serien, själv funderar jag på runda men är väldigt osäker. Vad tycker ni??

//Thomas

Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Trekantigt cirkulärkantiga , eller cylindriskt infällda . :-)

Näe , men gärna 4-kantiga , det fäljer bakdelens former bäst.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Nä jag föredrar nog alpinas avgassystem.

g_
56
g_sson
740ia-94
Hittar ingen bild som visar hur de ser ut utan att göra sönder själva plasten någon som har någon bild på hur de ser ut, ?

Mvh
g_sson: Nej, det lär nog inte finnas ngn bild på hur det ser ut "utan att göra sönder" plasten, för ingen vill ha det så, det skulle se skitfult ut.
Det enda rätta är att såga ut öppning för synliga ändrör. Skulle man ändra sig så finns det bakspoiler på skroten att köpa för att återställa.

/Lazze
Länk
Dh
262
Dhjinn
740iA E38
Hej igen har kommer en liten grej jag hittade på nätet i usa(tror jag) Länk .
Insändaren handlar om nya kattar men där får man se hur det ser ut, utan att skära hål i bakpariet när man ska ha dit nya pipor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.