|
|
|
|---|---|
|
Någon här som provat att koppla ur Vanosen på dessa maskiner endast genom att rucka loss kontaktstyckena(en på 3,0, två på 3,2), som sitter på framsidan under skyddskåpan? Någon som gjort detta på tomgång resp högre varv? Tänkte om det gicka att "lura" Vanosen till ett mellanläge... Eller om den ställer sig i botten direkt. Detta eftersom jag överladdat o har vassa kammar, och överlappet tenderar att släppa igenom laddtrycket... Mvh Kimmo. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lurigt :)) vanosen styrs ju mekanisk av motorns oljetryck som släpps fram via den elventil som kabeln går till som i sin tur får signal från motorstyrningen stänger du av motorn så har du inget tryck till vanosen, misstänker att den har en fjäderbelastad retur(inte säker) som oljetrycket jobbar emot och du återgår vanosen till tomgångsläge förmodligen, så det kan nog som sagt vara lurigt misstänker jag. Jag förstår att du kan få dessa problem med kammar med högre lyft och öppningstider, går det att köra utan vanosen ??? Inte mitt "ämne" egentligen. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja det är lite lurigt... Köhler säjjer ju att man ska "låsa" Vanosen i bottenläge vid höga effektuttag/Överladdning. Visst, det bästa är ju och plocka bort den helt, eller att byta till originalkammar. Vill dock ha dessa kammar kvar, smat inte börja skruva allt för mycket mitt i säsongen, så jag tänkte att det måste ju fungera på nåt sätt att "lura" Vanosen i ett läge. Vid avstängning av motorn så ställer ju Vanosen automatiskt kammarna i ett gynnsamt läge inför nästa start. Tänkte om det gick att koppla ur den vid ett visst varv o på så sätt få den att stanna i ett specifikt läge... |
|
|
Å andra sidan så måste det ju vara rätt okej att Vanosen att stanna i "tomgångsläge" eller lågvarvsläge. Då öppnar den ju inte upp så att ventilerna lyfter mer vid höga varv, för det är nämligen där som laddtrycket tenderar att smita emellan resp ventiler. Då ligger kammarna kvar i ett o samma läge på högas varv, så att laddtrycket stannar o byggs upp... = Rejäl effektökning. Kimmo. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju en fundering som kanske var rätt, Törs inte ge mig in på detta. Har för dålig erfarenhet av vanosmanipulering ;)) vet bara hur det är tänkt att den ska funka. Men du får väl prova, den lär väl inte flytta på sig från tomgångsläge om inte elventilen öppnar, men sedan kan man ju fundera över vilka ev felcoder som kan dyka upp, tror inte att de passerar obemärkt i motorstyrningen ??. ///MVH Hasso Länk |
|
e helt nollad på det här med vanos men skulle det inte gå att lösa överlappet med ställbara kamdrev ??? // Rosen |
|
|
...det är ställbara kamdrev som vanosen styr! ;o) "Vanos" är förkortning på Tyska för Variabel kamaxelomställning... "Vanos and double-Vanos (double-variable camshaft control) improve the torque curve of an engine significantly. The special feature of both Vanos and double-Vanos is that they react to the engine speed and the position of the accelerator, adapting valve timing on both the intake and outlet camshafts by even the slightest quantities to suit the running conditions of the engine. The result is even more torque at low speeds and superior performance at high revs. The reduction in unburnt residual gas improves the idling qualities of the engine, and special control maps for the warm-up phase enhance the efficiency of the catalytic converter. The car's Digital Motor Electronics (DME) are responsible for the fully-variable control of Vanos and double-Vanos." Saxat från BMW:s hemsida med tekniska förklaringar: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
men är det dubbelvanos då ??? om inte borde det funka med ett ställbart kamdrev ?? // Rosen |
|
|
Vanosen styr ju insugskamaxlens kamdrevsvinkel i enkelvanos-motorerna. I dubbelvanosmotorerna styrs båda kamaxeldrevens vinkel av vanos-enheten. (de ställbara kamdreven är en del av motorns "Vanos") Gå in i länken som jag la in och klicka dig fram till "Vanos" (via "search topic") så ser du även bilder hur systemet fungerar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar.... då har man lärt sig något nytt :) // Rosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.