AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
946

Avgas och däck fråga (gärna snabbt svar)

We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Har problem, tokmissade ett väghinder och slog i med katten. Resultetet blev att nånting i katten ligger o vibrerar och låter f*n, men bara runt 2000rpm. Kan man fixa det eller är det ny katt som gäller o det är dyrt över 8000:- .
Så isf blir det helt sport system, nån som vet vad det kan kosta?
Vad kan en racekatt kosta?
Vad tjänar jag effektmässigt på ett sportsystem?

Sen undrar jag hur mycet luft jag bör ha i mina däck, 225/40 18?

Gäller en 2,8 roadster.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Katalysatorerna sitter väl direkt efter grenröret även på din bil!?

Burken mitt under bilen, som jag misstänker är den som har slagit i farthindret, är en vanlig ljuddämpare...
Troligen inte så billig hos BMW, men ändå billigare än en ny katalysator!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Kom precis på det... Nu föll den där konstiga klumpen i magen bort :) Det är burken mitt under bilen. Blir nog ganska mycket billigare skulle jag tro. Jaja blir nog ett sportsystem iaf. Tjänar man nån effekt på det eller?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Räkna inte med någon större effektökning, men ljuden kan bli högre/mulligare (om man nu vill ha det så, kan det vara skäl nog..).

Angående däcktryck: Någonstans kring 3-kilo är nog lagom för så låg profil.

Mvh

We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Funkar det att göra en liten bon´lösning tror ni?
Plocka bort främre dämparn och ersätta med rör. Då slipper man lägga massa pengar på en gång, känns lite dumt att leva tok fattig en månad när det är så lite kvar på säsongen.
Så lägger man undan pengar under vinter och fixar det till våren istället.
Jag vill ha litelite högre och mulligare när man gasar, ligger man på jämngas ska det vara knäpp tyst helst.

på mitt supersprint siter det bara en dämpare det låter inte så mycket på tomgång men ganska skönt ljud när man drar på lite
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Och ett supersprint kostar?
Det blir så, tar bort mitten dämparn och fixar nått trevligt system nästa säsong.

De man iregel får i mer eller mindre skala när man plockar bort en dämpare och ersätter den med ett rakt rör är resonansljud.
Detta är dock inte lika aktuellt i en cab :)
2.8an är viskande tyst i normala fall, så ja tror inte den blir direkt påfrestande mullrig med ett soundrör istället för en mittdämpare.

När jag satte sportsystem på min e46 328 så blev skillnaden knappt märkbar innan jag ersatte mittdämparen med ett soundrör.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
jag kör 2.7 fram på mina 225/40-18. Du bör nog ligga närmare 3, precis som Johan skriver, då din bil gissningsvis är närmare 50/50-viktfördelning än min.

mvh
Anders

PCS #8050
titta på Länk
Mitt avgasystem är under uppbyggnad nu...

Innan skramlade det som fan, vid vissa RPM som du skriver WeEeE.. Det var utgången från första ljuddämparen där svetsningen hade släppt!

Och JA, det funkar bra med att köra med bara en ljuddämpare... Det gör jag nu (kör bara med första dämparen, den sista som kom fick inte plats...)! Sista burken kommer på måndag...

//Svebba
- Jag är schnell !
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
vad är det för dimension på röret 2,5, 3"?

We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Hmmm pratade med en kille nyss som sa att första burken är katten. Det finns ju in en givare precis innan första burken misstänker att det är lambadan, sen bör katten komma eller hur. Hmm detta kan bli dyrt iaf.
Ingen som har helkoll på z3 2,8 som kan bekräfta hur det verkligen är.

Kollade på bildelsimporten. Där fanns det en dämpare som ersatte katten helt och den ser ut som den skadade burken gör.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Om det nu är katten, se till att aldrig varva 2000varv så är det lugnt.. 2000 på femman är ju bara 100 och så sakta skall man ju inte köra!! :-)

Det skiljer mellan 2,8an och M'en vilket som är vad, i någon av bilarna sitter katten fram och i den andra i mitten, kommer dock tyvärr inte ihåg vilken som satt var.

Leta efter en tråd om sportsystem som jag tror Volantile startade för ett tag sedan, där redde vi ut det hela.

/Caspar
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag är nästan säker på att katalysatorerna sitter på samma ställe som i min motor, dvs de sitter direkt efter/på grenröret!
Du har två katalysatorer, som matas av tre cylindrar var.
Lambdasonden som sitter framför främre ljuddämparen är en kontrollsensor för att mäta avgaserna efter katalysatorreningen.

Öppna huven och kolla!
Jag kan slå vad om att du ser två burkar som sitter jämte motorn i slutet av varje grenrör (ett till de tre främre cylindrarna, och ett till de tre bakre)!

M-motorn har ett extraktorgrenrör, så där får inte katalysatorerna plats, därför sitter de under bilen integrerade med det stora avgassystemet och främre ljuddämparna.

Mvh

WeEeE: det är 2,5"
hade det innan också... Låter lagomt! Kanske lite för lite med 2 dämpare, men det får jag vell leva med...
Men detta är ju på en 16v, kanske låter mkt mer ur 24v satt du behöver 2 dämpare (eller?)

//Svebba
- Jag är schnell !
@-li
Jag har koll :)
Först är det katten sdan en liten dämpare som man kan vara utan till sist är det ju den stora burken längst bak.
Jag har bytt min katt till större 3500:- istället för org 8000:- har en simons slut dämpare och det både låter o fungerar bra ! Skall iof byta det nu efter 2 år ska ha dubbla piper ( har bytt till m fångarn). Har samma års mod som din 97:a 2,8 så det är exakt samma.
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
@-li: men vart sitter katten då är det den som är mitt under bilen. Imorse gick bilen piss över 3500 varv.

Ska snålköra tills jag bytt det trasiga. Får lämna bort till avgasteknik här i uppsala så får de fixa.

@-li
Det är den första burken som är katten ( närmast Motorn ) Direkt ef. grenröret. Efter ca: 40 cm sitter det första ljuddämparen ( KAN TAS BORT OM DET SKRAMMLAR I DEN ).
Ja den sitter ungefär mitt under bilen finns en liten plopp skruvad Vid sidan ( lambdan) OBS det är bara en katt i våra bilar.
Hoppas att detta hjälper lite bättre.
En annan sak : Bilen skall inte gå sämre om katten läcker eller är trasig jag har kört min bil både med trasig katt och även utan det är inget som märks. Det är bara avgas-släppen som bli höga.
We
122
WeEeE
Z3 2,8l -97
Det är katten som skramlar så det får bli en ny.
Ibörjan skramlade det apmycket men då gick bilen hyffsat även vid fullgas och höga varv, dock tröttare än normalt.
Bilen går bra om jag e försiktig på gasen och inte varvar för mycket, det kan ju vara så att inte avgaserna kommer igenom katten och tar bakvägen eller?

Katten måste ju bytas i vilket fall som helst. Blir det inte bättre så har BMW gjort nått vid servicen men har för mig att jag kände att den blev tröttare redan efter att jag slog i.
@-li
kolla upp det EN gång till innan du beställer ny katt.
Det är nämnligen den lilla dämparen som brukar skramla på dessa bilar!
Lycka till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.