|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag bestämt mig för att fixa centrallåset fullt ut en gång för alla. Det har varit nåt litet fel hela tiden men nu funkar allt förutom deadlock på förardörren. När jag hårdlåser hör jag hur det klickar till i alla dörrarna och hattarna på insidan går inte att rubba förutom på förardörren. När jag drar upp den på förardörren så går centrallåset upp och alla dörrar är olåsta. Inte så stor idé att hårdlåsa då. Så nu har jag rivit isär förardörren och gjort en grundlig undersökning av hur deadlock funkar. Det jag kommit fram till är att förardörren skilljer sig från övriga 3 dörrar (och bagageluckan). Övriga 3 dörrar har en grej som låser armen i dosan (ja, jag har haft upp en och tittat) som styrs av centrallåset så den inte går att röra på. Men dosan i förardörren har ingen sådan utan en lite microbrytare som anger i vilket läge armen befinner sig (lås eller olåst). Jag har nästan slitit mitt hår för att komma underfund med hur den ska kunna spärra förardörren. Dosan rycker som till när jag hårdlåser men till ingen nytta. En sak jag kan tänka mig är att nyckeln ska gå att dra ut i horisontelt läge för när jag har den där så är förardörren hårdlåst men nyckeln sitter som berget och går inte att få ut. Bagageluckan fungerar så att den är hårdlåst (eller egentligen bortkopplad från centrallåset) när man vridit om kolven 90 grader och sedan dragit ut nyckeln. Någon som har en likadan kärra som jag där hårdlåset funkar på förardörren och kan säga mig om nyckeln ska gå att dra ut i horisontelt läge eller om den ska "studsa" tillbaka i vertikalt föra att sedan vara hårdlåst. | |
|
När deadlock är aktiverat ska nyckeln dras ur med 'låsspringan' i horisontellt läge. Deadlock fungerar mekaniskt på förardörren genom att en stång låser dörrpinnen. På övriga dörrar fungerar deadlock elektroniskt genom att en motor slår till stången som spärrar dörrpinnen. Efterson deadlock verkar fungera för dig men du inte får ut nyckeln kanske det är låscylindern som kärvar. Håkan |
|
|
Hjärtligt tack för de svaret. Jag fick tillrättavis killen hos BMW för han trodde inte på mig så han hade en liknande bil och gick och testade och fick erkänna att han hade fel :) Nu har jag fått en repsats och plockat ihop den och sett att det inte var så konstigt att de inte funkade på förra låskolven. Det är ju 2 typer av "brickor" men min gamla låskolv hade bara ena typen. Men nu till min fråga. Vet någon hur många "brickor" det ska vara av den där S typen (S-Zuhaltung står det i den tyska instruktionen)? Verkar som att det ska vara 4 eller 5 st. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.