AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
836

Motorn slutade gå på alla 6 under körning

Sp
26
SpeedAbuser
BMW 323iM -86
Under gårdagen inträffar följande:
Jag är ute och kör förhållandevis hårt när jag plötsligt upptäcker att hela bilen börjar vibrera och motorn knackar ordentligt. Kör in på en sidoväg och kollar olja, kylarvätska och så vidare, men allt visar normala värden. Vet dock inte hur vätsketempen var eftersom min tempmätare inte funkar som den ska, men det skulle förvåna mig mycket om den var mycket högre än normalt.

Hur som helst så startar jag bilen efter en liten stund och tomgången ligger på 3-400rpm samtidigt som hela bilen vibrerar värre än en gammal råtrimmad jänkare. Bilen knackar ordentligt(!) från motorn, men det märkliga är att knackandet avtar så sakterliga när jag börjat köra en bit och efter en stund knackar det ingenting längre (och det har det inte heller gjort sedan dess).
Motorn har uppenbarligen tappat någon/några cylindrar men trots detta går färden hem till garaget (~15km) utan några överraskningar.

Sedan dess har jag provat att byta till nya stift men det blev inget bättre. Intressant var dock att 4 av stiften var vitaktiga medans 2st var kolsvarta av olja (cylinder 4 & 5 framifrån sett) efter en tur på ~5km.

Någon som vet vad som kan ha hänt?

Kan ju vara allt möjligt för mig som inte kan meka men det hände nåt liknande för mig (fast bara på en cylinder) på min 325 -92 och då var det en tändspole som gett upp. Det kanske kan vara ett tips.

Jag vet ej om våra bilar funkar på samma sätt men att byta tändspolen fixade t o m jag själv.

/Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.