AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
838

Vilken olja är bäst?

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Har en 750 -96 som jag är mkt nöjd med...
min fråga är: Vilken olja är bäst för m-73 motorn?

En dyr mineralolja som jag byter lite oftare eller en "finare helsyntet? Tacksam för svar..

Mvh/Goosen

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Välkommen till forumet!

Frågan du ställer (vilken olja är bäst) är en mycket vanlig fråga på detta forum, så det finns många trådar om detta redan. Du kommer åt dem genom att använda "sök inlägg", och jag kan garantera dig att det finns så mycket att läsa att du kan hålla på hela natten... :o))

Sammanfattningsvis, utan att gå in på alla bakomliggande faktaunderbyggda argumenten till påståendet:
En helsyntetisk olja som är klassad BMW-longlife, som byts minst så ofta som serviceintervallindikatorn visar. (finns många oljor som har den klassningen!)

Tätare oljebyten är ingen nackdel, men är inte säkert helt försvarbara rent ekonomiskt med tanke på vad oljan kostar och att den faktiskt klarar hela serviceintervallet utan att bli för dålig för sitt jobb i motorn.

Men att använda en sämre mineralolja och byta oftare, ger troligen sämre skydd för motorn än att använda en helsyntetisk olja och byta enligt serviceintervallen!

Om du kollar följande länk, ser du en sammanfattning över de flesta syntetoljorna som fanns på svenska marknaden när sammanställningen gjordes:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
go
65
goosen
523 -97
750 -88
´Tack för dina fina tips!!

Mvh/Goosen

svardska
vore intressant att veta vad du har för åsikter Johan b om Agrololjorna som Odal säljer?
Dom är ju oslagbara vad gäller priset och om man köper stora mängder.

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svardska, så länge de är klassade API SJ eller SL och ACEA A3, är det bra oljor!
(jag har för mig att deras bästa syntetolja är klassad API SJ och ACEA A3, men det ser man ju!)

Jag tror inte att någon lantbrukare vågar slå i dålig olja i en maskin för flera miljoner...

Var dock lite observant på att en del av oljorna i Agrol-sortimentet är avsedda främst/bara för dieselmotorer och då är det inte säkert att de är så lämpliga i bensinmotorer eftersom de olika driftsbetingelserna som de olika motortyperna ger, gör att man tillsätter lite olika additiv i oljorna.

Men det är bara att läsa klassningen, så framgår det.
Om API-klassningen börjar med t ex CF, är oljan främst en dieselmotorolja (det är bokstaven C som anger att det är dieselmotorolja)

Vissa oljor är klassade för både diesel och bensinmotorer. Då kan det stå t ex API SJ/CF eller API CF/SJ.
Den första av dessa två är främst bensinmotorolja som även går att använda i dieselmotorer, och den andra är främst avsedd för dieselmotorer men går även att använda i bensinmotorer...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.