|
|
|
|---|---|
|
Hej... Behöver verkligen tips och råd nu efter att jag har bytt topplockspackningen och slipat toppen och sedan skruvat ihop allt så har jag nu startat igång motorn igen och nu visar det sig att den bara går på tre cylindrar utav 6 stycken... Det vibrerar i hela bilen när motorn är igång pga detta... Vad som är kollat är att kompet är okej nu efter topplocksrenoveringen och att den som sagt bara går på vissa cylindrar... Har testat att flytta runt stiften och kontrollerat om detta ledde till någon skildnad men icke... Sedan har jag testat att byta sladdarna så att jag använde exempelvis 6ans kabel till 5ans cylinder istället osv... och då var det andra cylindrar som gick direkt... Har för övrigt kollat så att kamremen är okej då jag har satt dit en ny... Först gick den inte på 1ans, 3ans och 5ans så jag kikade då på stiften och det visade sig att alla var sotiga förutom 5ans som var vått. Någon som vet vad det kan vara ? tändspolen? fördelarlocket? stiften är ganska uteslutna antar jag eftersom det inte har spelat någon roll hur jag har satt dessa... Har även mätt upp kablarna som har likvärdiga värden. Evigt tacksam för råd och tips oavsett om de är dåliga eller bra..:) | |
| Du kan ha missat att satt dit någon impulsgivare. Kolla alla givare och anslutningar till Motronic. Sitter en stor kabelhärva alldeles vid generatorn. | |
|
per_j82 Jag har satt tillbaks alla kablar där de ska sitta typ... Det går inte att sätta så mycket fel om du förstår hur jag menar... De sladdar som har vart snarlika har jag märkt upp... Vart sitter "motronic" någonstans om jag får ställa en "dum" fråga?;) Du har ingen sprängskiss där man kan se vart alla kablar och allt är till? Jag har nämligen EN lös kabel som sitter, om man står i fronten av bilen så ser du den på högra sidan av toppen... väldigt långt ner typ vid spännspolen och det fast lite mer åt höger... den är väldigt kort och jag hittar ingenstans den ska sitta... Den har ett antal pins och är lite avlång |
|
| Har föresten också testat att spruta startgas när jag kör med motorn men detta påverkar ingenting av gången.. | |
| OK. Det är inte impulsgivaren vid svänghjulet då? Den som sitter med 2 insex skruvar. Den styr bl.a. tändningen... | |
|
per_j82 : Den har jag rengjort men är den väldigt känslig av sig? Finns det något sätt man kan mäta upp denna? Tror du att det faktum att jag rengjorde fördelarlocket ifrån damm osv gjorde att det som fungerade innan inte fungerar nu? Vad jag menar är... Tändningen var väldigt bra innan vi började skruva i det...Så jag tycker inte tändstift osv borde ha gått sönder Just när man plockar toppen:P |
|
|
har du kollat om du har gnista på burkarna som den inte går på har du det kolla om rätt tänd kabel sitter på rätt burk har du inte gnista kolla fördelaren efter sprickor och fukt e.v byt |
|
| Gnista finns men frågan är om den är tillräcklig.. | |
|
Har du kollat om du har kompression eller om du har bränsle till cylindrarna som inte går Skruva ur tändstiftet starta motorn håll en papper framför hålet kolla att det blir blött av bränsle |
|
|
Kompression finns... Har gjort komptest.. Har även testat att skruva ur stiften... I en av cylindarna som inte går så var stiftet blött... Men ska testa det du sa med pappret iaf.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.