|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Sålde nyligen min bil för att bytta upp mig till en lite nyare. Nu är det som så att den nye ägaren fick lämna in den på verkstad och då kollade de även upp miltalet. Bilen var visst skruvad 6000 mil. Bilen var i bra skick, hade servicebok och besiktningspapper ifrån Tyskland där miltalet stämmde. Jag kände mig 100% säker på att milen stämmde. Köparen känner sig lurad och vill lämna tillbaka bilen. Vilket jag förstår. Men jag vill ju inte ha tillbaka den nu plus att jag har precis köpt en nyare. Jag har erbjudit honom att betala en viss del av reperationen men han godtar ej det. Bilen är köpt av en privatperson i Tyskland. Behöver hjälp: Nån som vet hur det fungera mellan två privatpersoner vid ett bilköp? Inget riktigt kvitto skrevs, är det bra eller dåligt? Någon som har varit med om nåt liknande? Tycker givetvis skit synd om den nye ägaren. Tacksam för svar. | |
|
Tja du behöver ju inte göra nånting alls om inte köparen kan göra gällande att du lurat honom medvetet.men det låter ju som att du är lika lurad som han... så han bör ju ta ditt erbjudande och passar inte det köparen och han vil tjafsa och försöker få dig att återta bilen; tja då det kan han ju försöka med...... ( mycket mycket svårt den judridiska vägen om du har rent mjöl i påsen..) så då kan du bara luta dig tillbaka och säga " synd för dig, jag erbjöd dig en liten kompensation men det ville du ju inte ha....") Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tack för svaret. Jag känner ju mig också lurad, men nu ligger ju problemet på hans sida. Det tråkiga är ju också att bilen började strula lite också. Jag har varit ärlig och talat om de brister som bilen hade redan på telefon innan åkte till mig. Jag vet inte vad det finns för lagar och regler vid privatköp. |
|
|
Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Hej Jag har åxå råkat ut för att köparen vill häva köpet efter att han lämnat in bilen på en bmw test(efter köpet*suck*) Där fanns det givetvis en del skavanker,mycket småsaker! och en allvarligare grej,missljud från kamaxel! Bilen i fråga var en 535i-90 med allt tänkbart i utrustningsväg,skinn,ac,M-paket(fabriksmonterat)oz fälgar,stora datorn..all el,sollucka,ljudbygge..mycket seriöst med coustic dr prylar Detta var år 2000 och priset han betalade var 32k då var bilen avställd obesiktigad i ett bra brukskick..en del skavanker,oljud från kamaxeln som jag naturligtvis hörde och visste om. Men köparen hörde tydligen inte detta eftersom han köpte bilen utan att pruta.Vill minnas att han var mest intresserad av stereon Hursomhelst så ringer han och vill häva köpet...pga av missljudet i motorn,han kände sig lurad..jag hade gjort ett stort misstag och det var att inte visa senaste besprotokollet där bilen hade dålig avgasvärde förmodligen pga att kamen var skrot. Jag ringde advokat,ville naturligtvis inte ha tillbaka bilen...han sa att köparen inte hade rätt att häva köpet,ringde en till och han tyckte att jag hade ett stort minus pga bespappret som jag inte visat upp för köparen..det slutade iaf med att jag fick pruta ytterligare 8000:- så köparen kunde byta kamaxel osv. Jag vet inte än idag om jag kunde fått rätt,men jag hade ju inte riktigt rent mjöl i påsen så jag vågade inte..jobbigt! Men du visste ju inte om mätarskruvningen och jag kan nästan lova dig att du har all tänkbar lag&rätt på din sida,men ett tips är att rågfråda med advokat! mvh//Simon Just real M-power |
|
|
gå in på konsumentverkets hemsida och kolla på konsumentköplagen om vad som gäller. Efter att läst detta så blir man lite rädd att det ska bli sånna problem som du råkat ut för. Det är dock svårt även för köparen att häva köpet då han måste ta upp ärendet i rätten och skulle det vara så att han förlorar så måste ju han stå för rättegångskostnader. Är det även så att du också blivit lurad så är det ju inget som du visste om så du har ju inte lurat honom, du har ju själv blivit lurad när du köppte bilen. Jag tror det blir svårt för honom att vinna, men man vet ju aldrig och kulle han vinna så måste ju du häva köpet + betala rättegången. |
|
|
När jag säljer bil så skrivar jag alltid kvitto som det står specifiertat att köparen besiktigat bilen innan köpet och godtagit ev. brister och att säljaren inte bär något ansvar för ev. saker som ej upptäckts eller kommande fel på bilen + att både köpare och säljare skriver på. Jag ser självklart till att vara 100 ärlig när jag säljer en bil och talar om det fel som jag vet om. Jag talar om för köparen att jag läst konumentköplagen och inte vill ta något ansvar för saker som jag inte vet om. enligt lag så kan säljare bli skyldig för fel i upp till 10år efter försäljningen. |
|
|
men konsumentköplagen avser väl affär mellan ett företag och en privatperson, och inte mellan privatpersoner?? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
PP: Hur går det? /Udo Dirkelsniff |
|
|
ok fel av mig, det är köplagen gäller för affärer via privatpersoner och det finns även ett stycke om jusst bilaffärer mellan privatpersoner. här är ett exempel Har du till exempel köpt en begagnad bil privat, som säljaren har lovat är mycket bränslesnål och det sedan visar sig att bilen drar 2,5 liter/mil på grund av att förgasaren är utsliten, motsvarar den inte de precisa löften säljaren gav. Säljaren har då brustit i sin del av avtalet. Du kan därför ha rätt till prisavdrag eller att häva köpet. |
|
|
Detta är kopierat från Konsumentverket.se, gäller när du köper bil av privatperson: "Grundskydd Om du köper bil av en privatperson gäller det ni har kommit överens om. I de delar som inte täcks av ett avtal gäller den allmänna köplagen. Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att partema träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen. Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner. Vad kan betraktas som fel? I köplagen finns en allmän definition av vad som avses med fel. Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om: den inte är sådan som säljaren har sagt säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta. Befintligt skick En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med. Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal. Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt. Befintligt skick En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln. En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om: den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts, säljaren låtit bli att berätta för köparen om något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till eller om bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta. Reklamation och rättigheter Fel ska, enligt köplagen, reklameras "utan oskäligt uppehåll". Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet eller hävning av köpet, om felet är väsentligt. Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalt. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen. Gömda fel Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet, eller om han dolt till exempel en rostskada, kan du häva köpet även om felet inte är väsentligt. När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den. Skadestånd Är det fel på bilen har du i vissa fall rätt till ersättning för kostnader du har haft på grund av felet. Du har till exempel rätt till skadestånd om du kan bevisa svek från säljarens sida. Med svek menas i detta sammanhang att du blivit lurad genom att säljaren medvetet har dolt något väsentligt om bilens skick eller uttryckligen påstått saker som inte varit riktiga. Vanvård Du har också rätt till skadestånd om felet uppstått genom säljarens vanvård eller försummelse efter köpet. Till exempel om säljaren efter köpet men före leveransen låtit bli att fylla glykol i kylaren när det är minusgrader och låtit bilen stå ute när det är minusgrader. Oriktiga påståenden Ett annat fall där du kan ha rätt till skadestånd är om bilen saknar egenskap som kan anses "tillförsäkrad". Tillförsäkrad egenskap kan vara sådant som att säljaren sagt eller antytt att bilen har en viss motoreffekt. Om det sedan inte stämmer kan du begära skadestånd, oavsett om säljaren själv trott på vad han sagt eller inte. Köparens skyldigheter Köparen är alltid skyldig att försöka begränsa sina kostnader. Du kan visserligen gå och hyra dig en Rolls Royce när den nyinköpta Fiaten eller Volvon strejkar, men du kan inte räkna med att få ersättning för mer än vad det skulle ha kostat att hyra en Fiat eller Volvo. Försök alltid få kontakt med säljaren och rådgör med honom. Han kan kanske tillhandahålla en lånebil eller föreslå en bra verkstad. Tvist med privat säljare Om du hamnar i en tvist med en privat säljare kan du inte få direkt hjälp från Konsumentvägledningen, som när du köper av en bilhandlare, utan du får vända dig till en advokatbyrå. Om tvisten inte skulle lösas med deras hjälp kan du gå vidare till tingsrätten. Observera att du inte kan få hjälp av allmänna reklamationsnämnden vid privatköp. Här följer en kortfattad beskrivning av vad olika instanser kan hjälpa dig med och hur det fungerar. Motororganisationer Är du medlem i en motororganisation får du juridisk rådgivning genom organisationens jurister. Motormännens Riksförbund erbjuder sina medlemmar gratis teknisk och juridisk rådgivning samt subventionerade advokatkostnader vid till exempel köprättsliga tvister. Motormännen har också teststationer på många håll i landet, som kan anlitas för att få en opartisk bedömning av fel på bilen. Motorförarnas Helnykterhetsförbund erbjuder medlemmarna en gratis första konsultation. Advokatbyrå Om tvisten är komplicerad och rör ett stort belopp, kan det ofta vara bra att vända sig till en advokatbyrå. Förteckning över advokater hittar du i telefonkatalogens gula sidor. Det är klokt att kontakta en advokatbyrå för ett rådgivningssamtal. Juristen kan då göra en preliminär bedömning av dina möjligheter att få rätt och hur du lämpligen bör gå till väga. De flesta advokater förmedlar allmän rättshjälp. Sådan hjälp är inkomstprövad. Rättsskydd ingår normalt i bil- och hemförsäkringen. Hör med ditt försäkringsbolag. Allmänna reklamationsnämnden Observera att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, inte prövar tvister mellan privatpersoner. Bilprovningen Hos Bilprovningen kan du göra en så kallad bildiagnos. På det sättet kan du få ett intyg på vad som är fel. I en tvist kan det vara till hjälp att en tredje part tittat på bilen och gjort en teknisk bedömning. Tingsrätt Du kan stämma säljaren, normalt vid tingsrätten på säljarens hemort. Kontakta närmaste tingsrätt för att få utförligare information (se till exempel länk till domstolväsendet nedan). I de flesta bil- och hemförsäkringar ingår rättsskydd. Hör med ditt försäkringsbolag vad som gäller." MIN SLUTSATS: * Berättar du ärligt allt du vet om bilen, så torde risken vara liten att du som säljare åker dit på nånting i efterhand. * Skriv in "befintligt skick", det gör jag alltid som säljare. Skulle aldrig våga lova att bilen är felfri! Puhh, långt inlägg detta. |
|
|
Jag undrar ändå lite kring det här. Han har ju köpt en vara med xmil och betalt för den, men fått en vara med x+6000mil. Alltså har köparen inte fått den vara som överenskommet? I detta fal finns inget kvitto som styrker det hela men han kan ju spart din annons. Om du som säljare vet om det eller ej bör inte ha med det hela att göra, det blir väl isåfall din uppgift att kräva från den du köpte ifrån. Eller har jag fel? Saxat ur ovanstående text: "bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta." köplagen (mellan privatpersoner). Visst är en bil med 6000mil extra i väsentligt sämre skick? /Christofer |
|
|
Rimmar ganska illa mot: "Skadestånd Är det fel på bilen har du i vissa fall rätt till ersättning för kostnader du har haft på grund av felet. Du har till exempel rätt till skadestånd om du kan bevisa svek från säljarens sida. Med svek menas i detta sammanhang att du blivit lurad genom att säljaren MEDVETET har dolt något väsentligt om bilens skick eller uttryckligen påstått saker som inte varit riktiga." Då PP enl eget utsago INTE kände till detta Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Om jag inte kände till felet innan försäljningen, utan har kört med öppna kort om allt jag kände till, skulle jag neka i sten att betala tillbaka en krona! PP, börjar du erbjuda dig att betala så har du indirekt erkänt dig skyldig. Därför, neka i sten. Låt köparen stämma dig om han törs. Det blir ju bara dyrt för honom om han förlorar: då måste han både fixa bilan OCH betala rättegångskostnader. Så skulle jag göra. Inte så snällt kanske, men vad är alternativet? Ta tillbaka bilen fastän du var ärlig när du sålde den? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.