AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.813

Skruv av till ABS-sensor

Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Jag hämtade min bil idag efter byta av sensorn vänster bak. Den var fastärgad så den fick borras bort. Skruven som håller sensorn var fastrostad så den gick av. Verkstadskillen, en tidigare BMW-mekaniker som kör eget, sa att skruven i princip inte fyller nån funktion och att sensorn inte kommer nånstans fastän den sitter utan skruv. Han sa att den fick tryckas i med väldig kraft, och för att dra bort den krävs en polygrip. Mekarn sa vidare att det var onödigt jobb, och väldigt besvärligt att borra ur resterna av skruven.

Jag är orolig att sensorn inte sitter ordentligt, och att risken för att fukt tränger in ökar när den inte sitter fastskruvad.

Tips om vad jag ska göra, mekarn verkade inte så angelägen att göra det jobbet. Kommer man åt att borra ur skruven utan att lossa på alltför mycket. Är risken stor att gängerna pajar?

Mvh

Hasse
stefannorr
Be Hasso om råd...han vet..
Ni
68
Nirvana
dvs bmw
Oftast sitter sensort "hårt fast" men det är minst sagt oseriöst att inte borra ur en avdragen bult och gänga om. Jag har för mig att det sitter m4 el m5 till givarna, och det skulle ta kollen max 15 minuer att borra bort bulten och dra med en gängtapp.

Troligen så kommer givaren aldrig att trilla av.
Jag skulle aldrig lämna ut en bil som inte är 100% till kund
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Precis vad jag tycker att det inte känns riktigt seriöst, samt att det inte är till 100 % fixat. Mek-killen påstod att det var ett himla bök, att de måste värmas m.m.,och de kunde få till följd att man skadar annat, har för mig han sa hjullager.

Är det så att ma kan skada nåt annat när man borrar ur skruven? På nåt sätt känns det som han va lite bekväm, men vad vet jag jag e ju lekman å området.

Mvh

Hasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker det låter latmasken här:)) Värma ska man inte göra, skadar man packboxen till hjulagret, där triggarna för abssensorns sitter är det hjulagerbyte som gäller, ofta lyckas man ju skada detta när man borrar ur en sensor eller så blir det skräp kvar.
Tror inte att sensorn kommer nånstans och den är ju hermetisk tillsluten så den påverkas inte av fukt vare sig med eller utan skruv. Sitter den ordentligt i hålet utan skruv så har det mindre betydelse. Men som sagt vidare entusiastiks mekaniker är det väl inte.

///MVH Hasso
Länk
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
>Hasso, vad råder du mig till, låta det vara eller försöka få bort skruven? Göra det själv törs jag inte då jag har för lite erfarenhet inom mek-området. Antingen blir det att lämna in den på verkstad, förmodligen BMW då, eller se om man hittar nån vänlig bekant som kan lösa det.

Menar du att även när man borrar bort skruven kan man skada det du nämner i ditt svar, eller är de när man borrar bort själva sensorn?

Du skriver att för fuktens del spelar skruven ingen roll. Då är det säkert som du säger, men de jag trodde var att om man inte skruvar fast sensorn så ligger den inte an mot anläggningsytan på godset där den ska sitta och att fukt då kan komma in i ev. springor mellan gods och sensorkropp.

Tack för era svar. Vad vore man utan detta forum. Det är ovärdeligt*L*.

Mvh

Hasse
Fi
40
Fire_Blade
320iT M-sport -03
Var och hämtade en sensor till min 528 på BMW igår. Undrade då anledningen till att de lägger av. Killen på BMW sa att de ofta var vatten-smuts-salt som tog knäcken på dem och att de idag sätter lite fett på anläggningsytorna vid montering.
Jag demonterade därför också de andra tre och rengjorde och fettade in. Efter mina 3000 mil satt skruvarna till de bakre segt...

Hasse.G : Om du inte vill borra ut skruven skulle jag fäst sensorn med typ packning på tub, för mina drog man inte loss med polygrip. De drog jag ut med fingrarna!

Hälsningar Fire_Blade
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När man borrar ur sensorn är det risk för att man kommer för långt och skadar hjulagerpackboxen.
Skulle också tagit packning på tub om sensorn sitter fast ordentligt utan skruv,
Visst kan det vara knöligt med avdragna skruvar, men inget är ju omöjligt.

///MVH Hasso
Länk
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Jag ska känna hur sensorn sitter. Packning på tub säger ni, de kan ju vara värt att prova. Förutom att det tätar har det nån form av klistereffekt också.

Mvh

Hasse
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hermetite packning på tub (orange silionmassa) funkar till det mesta. Finns på mackar och del/tillbehörfirmor.

///MVH Hasso
Länk
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Hade en ny kontakt med meken idag, och förklarade att jag inte var helt tillfreds med att sensorn satt utan skruv. Han sa att det var inget att oroa sig för, att sätta dit nån packning på tub trodde han inte på, utan man skulle "ge fan i den och inte jucka på den för då lossnar den. Låt den sitta, lossnar den kommer du tillbaka så ska jag titta på det". Om ett tag har den kärvat fast igen och kommer ingen vart".

På fråga vad det skulle kosta att borra ur skruven, sa han dubbla pengen, alltså 1 500 kr till. Huvaligen.

Mvh

Hasse
Fi
40
Fire_Blade
320iT M-sport -03
Det är möjligt att sensorn sitter kvar pga smuts och grus som verkstadskillen påstår. För mig känns de oseriöst!
För att slippa tänka mer på sensorn hade jag fäst om den, snabbt och enkelt gjort.
Hermetite enligt Hasso är bra.
Själv använder jag bland andra Loctites flänspackning på tub nr.5926 (blå silikonmassa) till mina bilar och motorcyklar. Och ja, dessa tätningar har klistereffekt.

Hälsningar Fire_Blade
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
De e ju de här med hans garantiåtagande oxå, skulle jag gå in och ändra på nåt han gjort så är det nog tveksamt om han är villig att utan ersättning hjälpa mig inom garantitiden, garantin gäller nog inte om jag varit på och pillat. Så man får väl rätta till det efter garantitiden, som rimlighetsvis borde vara ett år, eller om man i detta fall kan åberopa konsument- köp eller -tjänstlag som säger att man kan reklamera en vara eller tjänst inom två år från att den levererats. I så fall får man vänta två år innan man gör nåt.

Men kan de verkligen kosta 1 500 spänn att borra bort gamla skruven/bulten, och gänga om?

Mvh

Hasse
Fi
40
Fire_Blade
320iT M-sport -03
Skulle själv struntat i de denna gång och inte anlita honom mer!
Han har ju visat sin starka sida och 1500kr är helt fel!
På jobbet har du 6mån garanti och på sensorn (pris 800:- inkl moms) tror jag BMW lämnar 12mån.

Hälsningar Fire_Blade

Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Jag låter sensorn vara tills det gått ett år, sen tar jag ställning till om det blir urborrning av skruv eller nån packning på tub. Förhoppningsvis funkar allt tills dess, och gör det inte det, reklamerar jag det hos "mekarn". Jag tror inte han är ovillig att ordna till det då, hoppas jag i viket fall. Det ryktas ju att han har gott renomme här i stan.

Tack för era synpunkter.

Mvh

Hasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.