AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.590

540iA - Måste skriva av mig lite!

Hej,

Är riktigt förbannad, kommer hemkörandes igår natt då plötsligt en stor harj*vel kommer uppflygande från vägkanten, jag ställer mig på bromsen men det var redan för sent, världen har en hare mindre och E38B12 har en nylackad framspoiler mindre. Totalt intryckt på höger sida och dimljuset har släppt i infästningarna, blir att köpa ny framspoiler, får se om jag struntar i 540-looken i förmån för M5-kjolar runt om.

Det är egentligen hemskt vad lätt det är att skada bilen så mycket när man kör på något litet småvilt. Kör lugnt därute!

/E38B12
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
...tänk positivt.
Var glad att det inte var en Älg eller något större djur! ;-)

Tråkigt med spoilern, kan tänka mig att man blir lite förbannad men man kan aldrig riktigt veta när en hare, eller annat djur, får för sig att korsa vägen.

/Hammar
Aj, aj, mycket tråkigt att höra Victor! Hoppas att det ordnar sig.

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
På den punkten måste man ge alpina lite beröm.
Komm körande med 528an i ca 110 då det hoppade upp en hare på väggen jag trode att nu var det kört med min fina frontspoiler men som tur var hade jag fel och den klarat sig utan minst skråma.

Livet är ingenting för amatörer...
jörgen_81
Hände mig oxå att jag körde på en stor hare körde 110km/h på landsväg o haren hoppade ut smällde till ordentligt o jag trodde att hela spolirn va sönder men inte en skråma däremot haren va helt krossad

J_81
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Själv lyckades jag mörda ett rådjur och bara tappa nummerplåten (bara att hänga på igen) och få en minimal buckla på huven (som jag inte ens tycker är värd att laga/byta). Hann bromsa från 100km/h till ca 30-40 km/h vilket jag tror sparade många slantar. Har kompisar som förstört hela fronten och huven i rådjurskrockar med deras s40isar.

Rådjur måste för övrigt vara förjäkla korkade! Mitt offer hann vända 2 gånger på vägen, och vid kollisionen sprang han rakt mot bilen... Inte så lätt att väja då.

Mvh Micke
Tråkigt att det skulle hända nu precis innan Knutstorp och allt.

k1mzo,

Exakt, varför värdera människoliv mer än ett djurliv. Medvetande=liv, vi människor anses ha en högre medvetandegrad/intelligens en djur och sätter oss därför över dem vilket torde vara moraliskt fel. Den amerikanska filosofen Peter Singer brukar säga att allt levande som kan ta ett beslut skall behandlas lika. Det är rasistiskt och fel att särbehandla människor som ser olika ut, varför då särbehandla djur? Eftersom allt levanda också kan känna smärta och lidande, är det fel att behandla djur som underlägsna varleser och sätta sig över dem. Djurförsök och kanske framförallt att äta djur är nog det mest felaktiga, vidriga översitteri vi människor utövar. Jag kommer aldrig sluta äta kött, där har vi en fråga om överlevnad, lejonet dödar andra djur för att överleva, vi är också rovdjur. Allt levande har rätt till en dräglig tillvaro och ett bra liv. Det finns människor med lägre IQ, och medvetandegrad, än många djur, varför då behandla dem bättre än djuren. Har studerat Peter Singers teorier ett tag nu, riktigt kontroversiella grejer, men mycket intressant.

Sug på den du, man kanske skulle åka tillbaka och begrava haren ;)

MVH,
E38B12
tj
432
tjoa
320d Touring -14
"Den amerikanska filosofen Peter Singer brukar säga att allt levande som kan ta ett beslut..."
Haren tog ju beslutet, han ville helt enkelt sabba din nylackade
framspoiler.... :-)

/Johan
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
...eller sluta sina dagar i stil. ;-)
(Var också bara tvungen)

/Hammar
Jeppe W
Heja Killar,nu börjar det likna nå't...!!! *skrattpaus*
nejnej,ut o ta jaktexamen med er som inte har det!

Skjuta dom äckliga djuren som förstör våra fina bilar!

Har en kompis som precis fick körkort för ett bra tag sen,hann köra en 500m så kommer det en hare och kutar in i hans sprillans nya 206:as frontspoiler! Gick inte o vejja heller =/
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
...och alla har(e), ha ha ha, väl sätt filmsekvensen där en hare kommer ut på en F1-bana och blir påkörd?
Kan meddela att det var inte mycket kvar av haren men bilen klarade sig ganska bra ändå.
Vi kanske kör med "fel" bilar ute på vägarna?

/Hammar
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Var på väg hem inatt med husvagn på kroken i 95 km/h när en ENORM grävling dök upp mitt i körbanan. Det var ganska intressant att få ordning på husvagnen efter den undanmanövern!! (1 månad gammal spoiler på bilen - oskadd)

/Thomas

Den som inte äger en BMW är en olycklig människa
Just harar måste väl ändå kandideras till de allra dummaste djuren.

Jag körde på en liten 50-sträcka här i Lund då en hare sprang ut mitt framför bilen, jag bromsade, men den fortsatte springa framför bilen i vägens riktning!
Det mest komiska var när jag kom till en korsning och haren fortfarande sprang hysteriskt framför bilen. Jag blinkade vänster och nog f-n tar så även haren vänster! Den följer vägen exakt genom hela svängen och hamnar så fortfarande framför bilen!

Den hänger kvar en stund innan den springer av vägen... Allt detta trots att jag tutade flera gånger på den. Man undrar ju om den hade dödslängtan? :D

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Mandomsprov Olof!
Det tror jag att alla fåglar som flyger framför bilen gör också - de ska bevisa för kompisarna att de har stake.

Jag tycker att E38 har rätt, men när haren redan är död och spoilern förstörd - varför kan man inte då plocka med sig haren och bli mätt?
Det räknas som felaktighet på något sätt...varför?

Mvh

/NP
Ja... vilka idioter det finns...
om jag syftar på harar eller folk som finner nöje i överkörda djur kan man ju undra över....

Olof ovenholm:
Harar och många andra dumma djur följer ljus. Därför var han så korkad att han sprang framför din bil, han var korkad för att han följde sina instinkter.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Haren tog fel beslut helt enkelt. Han föll på sin egen ointelligens.

R*I*P

bzerk
Kanske inte skulle berätta men........
För ca 15 år sen med nytt körkort och full gas med min otroligt hottade opel ascona blåser jag på upp för ett backkrön i solnedgången en ljummen sommarkväll, livet leker!!!
Väl uppe kan jag konstatera att mer än jag gillar varm asfalt....
Typ 50 kaniner som satt och gona sina arslen över hela vägen.
En bizarr men rätt lustig syn i backspeglen kan jag säg....... :)

(jådå, jag vände tillbaks och sopa ner dom i diket iallafall)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.