AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.128

sänkning / väghållningssats...

Sida 2 av 6
Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
Tack för de fina orden, M-Contur är jävligt fina dom med, mina är av märket Dezent å mäter 8,5*18"...........kommer du till örebro träffen på lördag?
Min personliga erfarenhet av sänkning är att om du inte sänker bilen lika mycket bak som fram så är bilen inte lika fint balanserad längre pga att man flyttar fram tyngdpunkten ngt och det märks ganska väl i kurvorna på min bil iaf. Jag har nu 35/15 på min och den ser plan ut alltså ingen hängröv, men på måndag ska jag äntligen få på mina underbara 35mm sänkfjädrar bak också jag har verkligen saknat den riktigt goa väghållningen i kurvorna och den snygga hängröven såklart, det är ju bmw-stuk gubbar!

Håll ett öga i backspegeln så ni hinner flytta på er snabbt ;)
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Ok, är inte ett dugg van med att meka men jag och en polare ska göra ett försök iallafall. Antar att man behöver en sån där fjäderspännare då...läste lite på "gör det själv" sidan och det verkade ju inte allt för svårt tycker ja.
vi
22
viking
323i -85
318i -81
Jag har också kollat på stötdämpare/fjädrar och det finns ju faktiskt en sats som sänker 75/50 om den nu är från FK Automotive. Min bil skall vara toklåg och skall ha 15"-fälgar, sen om det tar i vad gör det! Det finns ju en massa billiga delar till E30 om man nu skulle köra i nåt... :)

Finns det några sajter där man kan se låga e30s?
Jens:
Lägg en trasa el ngt av tyg mellan anläggningsytan på fjädern och spännaren för att undvika att ytskiktet skadas för då börjar de snart rosta och det vill ju ingen. Fram kan vara lite besvärligt så var beredd på slita med styrstagen om du inte har specialverktyg. På min iX så behöver man inte ta ner hela fjäderbenet för att byta men jag har för mig att vinkeln på fj-benet på din rwd kräver att de monteras ner annars går det mkt lättare om man kan dra upp dämparen genom fj-benstornet, så ha det i åtanke.

viking:
Eftersom du har så lätt att hitta delar så skulle jag vara tacksam om du kan tipsa mig om en svart frontspoiler i gbg-området för jag har stora problem att hitta en.

Ha det gött!
vi
22
viking
323i -85
318i -81
Buddah: Menar du den olackade spoilernläppen under grilldelen eller stötfångaren? "Frontspoiler" innebär väl en hel del delar, jag kan ju iof ha fel men skall du ha den undre delen så har jag en. Skall du ha en hel front med rätt färgkod får du nog tyvärr leta bra länge...
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
ok, tack Buddah för förklaringen, får se om jag vågar mig på det.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
någon som har något hett tips om hur man gör en hjulinställning själv... eller måste man lämna in bilen?
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
efter man har sänkt bilen alltså...
viking: Jag menar plåten från under plastgrillen som går bakom stötfångaren och ner till spoilerläppen. Men det bästa skulle vara en exempelvis glasfiberfront eller plast så jag slipper rost. Den behöver inte vara färgkodad men iaf svart då jag inte har tid lust eller råd att lacka om den.

Milhouse: Lämna in den, det krävs speciella grejer som jag inte tror att du har i garaget. Jag lämnar min till pekkas på hisingen, han är klart billigast. Du hittar honom bakom hornbach.
vi
22
viking
323i -85
318i -81
Buddah: Jo, den delen får jag antagligen över eftersom jag skall ha glasfiberfront.
Min är ju röd men den är inte så rostig vad jag kan se men jag skall ta loss den helt och kolla.

Håller på att leta efter en billig front i glasfiber men jag har svårt att hitta nån men har ni några tips så posta gärna var man kan hitta det. Hittar jag ingen så köper jag nog en likadan front som Limmet har...

Milhouse: Pekkas kan jag också rekommendera, har lämnat in flera bilar där och det har inte varit några problem. Det råder delade uppfattningar om pekkas men som sagt är det billigt och bra tycker jag iaf.
viking: Nja röd är inte så läckert på min svarta så jag hoppar nog över, men tack ändå. Var kan man hitta en sån som limmet har och vad kostar den? Inte för att jag vet vad det är för någon men glasfiber hade varit suveränt, jag har inget emot att få ner vikten lite fram. Jag försöker få tag i en snubbe som ska ha formar av kjolpaket och framskärmar till e30n men det går otroligt trögt. Jag kan höra av mig om det blir aktuellt för man kan nog pressa priset lite om det blir fler detaljer en en front och två skärmar. Jag vet dock inte vad han tar men som sagt så jobbar jag på att få tag i honom. Det finns en front på börsen men den är guldfärgad om du är intresserad han bor i götet oxå.
vi
22
viking
323i -85
318i -81
Buddah: Jag är inte helt hundra men jag tror det är en Rieger-front i E46-M3 stil.
Har inte en aning om vad den kostar men dom har den säkert på MH-Styling.
Det finns en person i Floda/Lerum tror jag det var som gjöt plast till Lotus Super Seven som skulle ha jädra bra finish! En idé kan ju vara att köpa en rieger-front och låta han gjuta av den. Jag kommer nog köra sönder min front några gånger så det kan vara bra att ha lite extra! :)
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hehe! "pekkas"
ja jag får lämna in den till honom då... kompisen viste också vem han va... just nu sitter jag vid brevinkastet och bara väntar på att min lilla "lapp" ska komma så jag kan hämta ut mitt lilla kit.. jag återkommer ikväll när grejerna är på plats.. wish me luck!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
blir så trött!!
nu har jag väntat på mitt kit från "gerth" i en vecka och inget har kommit.. så jag ringde honom nu och då hade han fått problem att skaffa fram mina saker och helt glömt bort att ringa mig...
så nu kommer inte sakerna förens onsdag eller torsdag nästa vecka.. ända posetiva med det hela är väll att jag får gasdämpare instället för oljdedämpare till samma pris...

bara att vänta... :(
Trist att behöva vänta...
Har i alla fall hittat bilder på en e30 som är sänkt 60/40 åt dig :-)
Före: Länk
Efter: Länk
Jag tycker då i alla fall att det blev skitsnyggt!
Måste köpa mig en e30 jag med.....de är ju så fräna!...

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tack så mycket!
det blev ju MYCKET snyggare!!
jag får ta före och efter bilder och lägga in här så får du se resultatet på min kärra ;)

jag tyckte mest om E36 när jag va runt och leta efter min första BMW som blev en Compact.. fråga mig inte varför det blev en Compact.. i dags läget hade jag skaffat mig en E36 325 Coupe.
men nu när jag fick byta ner mig i prisklass måste jag nog säga att en E30 i fint skick som inte är sönder-stylad är ju JÄTTE SNYGGT!
Varsågod :-)
Jo det blev en riktigt stor skillnad...till det bättre!
Ja gör gärna det! Vill ju se pärlan din hur det blev ;-)

Jasså har du haft en compact? Funderar på att köpa en sån till hösten faktiskt...sambon måste ju få åka BMW hon med :-)
Hur var det att åka compact då?
Ja en e30 som du säger i bra skick och inte sönderstylad är verkligen supersnygg!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Har visst missat sackan:s inlägg längst upp på denna sida...sorry..
Jo m-contur är fin fina de också...skulle ha varit 18´ bara :-) Men man får väl nöja sig med dem...har ju 17´ m5-replika på vintern så det kostar ju lite det också..svårt att få pengarna att räcka till allt man vill ha :-)
Visst faktiskt inte att det var träff i Örebro..var det i helgen som var eller?

Sa
179
Sackan
318d -09 (E91)
Spookshow >> man kan ju inte ha allt, själv har jag inga vinterhjul överhuvudtaget.....men det ska inhandlas nu till vintern.
Det var träff i E-tuna nu i helgen, Örebro vet jag inget om
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.