|
|
|
|---|---|
| är det nån som vet vad det är för siffror som kommer fram när man har bilen helt avstängd och håller in tripp mätar knappen och vrir nyckeln till steg ett ......släpp inte knappen | |
|
Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Läste igenom länken ovan, det lät ju väldigt märkligt det som stod på slutet, att andra "koden" INTE skulle vara 0000 för då är bilen fifflad. Kan nån bekräfta detta? Har testat på flera E36, och alla (!) visar bara nollor på andra koden. Varenda biljäkel kan ju inte va fifflad. Nån som vet SÄKERT? "-BMW- Making your privates bigger since 1928" |
|
Paap Reeder |
Hej! Har själv svajat fram å tebaka i detta. Nu tror jag såhär: ****** Hej - en sammanställning från flera skribenter! Angående den tidigare tråden rörande om utifall att code 00000 betydde skruvad mätare så drog jag ett mail till BMW i Tyskland. Jag bifogade min code 14 0 86. Först fick jag ett artigt mailsvar samt att min fråga var vdb till ngnstans? Idag kom så detta: Sehr geehrte Herren, Diese zahl ist ein BMW interne nummer für "Kod nummer Datapost". Wir haben keine Übersetzungstabelle was die zahl und die Hexadezimalwerte bedeuted. Mit freundlichen Gruss BMW Service Schweden Min fråga hamnade således hos BMW i Solna?? vilka jag tidigare frågat! Ein zwei drei und so weiter ...... MVH /// Paap R Hej! För att reda ut denna evighetsfråga om Code 00000 så ringde jag i dag upp BMW Sv tekniska ledning. Svaret är: Detta med Code 0000 härör från början av 90- talet då ngn motortidning (kanske Tekn V.) skrev om ärendet med den syftningen mot att code 00000 skulle indikera mätarfiffel. Så är således inte fallet enligt BMW svar idag. Jag citerar ej utan sammanfatar tfnsamtalet som jag uppfattade det hela. Min upffattning just nu är att detta är en skröna som även jag gått på tills annan information eventuellt finns. Code siffrorna kan tydligen tolkas ur ngt som heter Hex- lista och kan att ha att göra med exvis tankmätarens kalibrering m h t aktuell bensintyps viskositet o s v. Vad mina siffror 14586 betyder skall jag gå vidare med. Således är läget just idag det att Ni som har Code 00000 har fått en värdeökning på minst ett antal 10-procent. Ngn som vet mer detaljer? Intressant vore ju att få till ett snack med "omprogrammeraren i Travemunde". MVH /// Paap R IP: 212.181.174.4 Det hexadecimala talsystemet har som någon sade ovan basen 16. Förenklat kan man säga att skillnaden mellan vårat "vanliga" talsystem som bara har siffrorna 0-9, är att man i det hexadecimala systemet har ytterligare 6 enheter som representeras av bokstäverna A - F. Siffran 10 heter då exempelvis A i det hexadecimala systemet, siffran 11 heter B osv. 15 heter F, efter det måste man slänga på en siffra till så 16 blir 10 i hexadecimal form, 17 blir 11 osv. En vanlig missuppfattning är att processorer och elektronik använder sig av "hexadecimala språk" och liknande. Det gör de INTE. Alla digitala system arbetar internt med det binära talsystemet (siffrorna 0 och 1). Det hexadecimala systemet gör det bara åskådligare för människor att hantera vid programmering mm och används ofta i dessa sammanhang eftersom det passar bra ihop med indelningen av en byte i 8 bitar (0-255, 0-FF i hex). Alltså, vad gäller mätaren så hanteras/lagras värdet säkerligen binärt. För att visa det som hexadecimalt i displayen så måste en konvertering ske av en liten programsnutt, och det finns då egentligen ingen anledning att visa värdet hexadecimalt eftersom man lika gärna kan konvertera värdet till det "vanliga" talsystemet när man ändå håller på. Dessutom blir displayen dyrare om den ska kunna visa A-F också, och inte bara 0-9. Om inte värdet som visas i displayen är någon slags kontrollkod eller minnesadress eller liknande som är avsedd för programmerare så verkar det onödigt att köra hexadecimalt. Men hela den här diskussionen är egentligen ointressant, eftersom det viktiga är vad sifferkoderna betyder, inte i vilken form de presenteras. MVH /// Paap R IP: 195.22.176.226 ***** MVH /// Paap R |
| min står det 370410 på kompisens står det 903232 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.