AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.357

baslåda och hatthyllehögtalare? Funkar det?

Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Hej, är inte så värst duktig på ljud och ska nu montera in
högtalare i min e30 och min fråga är följande,
låter det inte skumt med högtalare i hatthyllan om man samtidigt ska ha baslåda i bagaget?
Om man har högtalare i hatthyllan blir väl bagaget en baslåda väl? Förstår ni hur ja menar, det blir väl som att ha en baslåda i en baslåda?
Nån som vet?

MVH/Jens
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Du är på rätt spår. Om du har en baslåda som spelar i bagageutrymmet kommer den att påverka hatthyllehögtalarna. Emellertid, kan du på ett effektivt sätt se till att baslådans ljud når kupén direkt uppstår inte problemet. Exempelvis kan du ha en bandpasslåda vars port mynnar i hatthyllan. En annan möjlighet är att ha sluten låda eller basreflex som spelar genom skidlucka, med god isolering mellan baksätet och baslådan. I dessa fall når basen kupén i första hand. Sådana lösningar är att rekommendera ur alla aspekter: bättre ljudåtergivning, mindre vägljud som läcker in i kupén, bättre utnyttjande av den tillgängliga förstärareffekten, mindre störande för grannskapet, etc. Enda nackdelen kan vara att det kräver något mer arbete.
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Ok, tack för infon.
Funderar på att strunta i hatthyllehögtalarna och köra
bara på baslåda och framsystem. Kanske blir det bättre ljud från
basen också eftersom det är två hål ner i bagaget där hatthyllehögtalarna skulle ha suttit???
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett problem med att ha en baslåda som spelar i skuffen, och ha öppningar i hatthyllan som skall släppa in ljudet, är att öppningarna i praktiken fungerar som filter. Olika frekvenser kommer att slinka förbi olika bra, men på ett mycket oförutsägbart sätt.
I vilket fall är det nog bättre att kosta på sig ett bra framsystem, och skippa hatthyllehögtalare helt.
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
Ok, tyvärr så har jag ingen skidlucka men man kanske skulle kunna gröpa ur skumgummistoppningen i mittensätet och på så sätt kunna få ut basen i coupen. Finns kanske tyvärr en överhängande risk att det bara blir skit av hela baksätet =)!

Jag hade bara 2 st 5" hål i hatthyllan med galler för i min E30 och det lät riktigt bra. Baslådan var vänd bakåt, mycket skrammel dock som fick dämpas runt nummerskylt o.s.v. Jag tycker inte heller om högtalare bak som bara förstör ljudbilden, satsa på ett bra framsystem istället.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Je
88
Jens_83
kör Ådi!
ok, låter bra Greenberg men hade du sågat upp plåten
i hatthyllan också eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.