AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
911

Touringval: 525 eller 530?

Både jag och min sambo är mycket intresserade av en E34 i kombiversion.

Listan på vad den måste vara utrustad med är lång (AC, drag, skinn mm), och vad den gärna får vara utrustad med (klima, sportstolar mm) finns också.

Till syvende och sist verkar det vara ett stando mellan de olika motoralternativen.

Vad talar för respektive emot en 525a och en 530a?
Försäkringen skiljer obetydligt. Bensinförbrukningen är väl en deciliter till den större motorns nackdel, men hur är det med resten?

Tacksam för bra svar!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är lättare att hitta en 530 med den utrustning du vill ha. 525:orna är sällan så utrustade. Men det finns ju om du har tålamod. 530 med den lilla åttan är nog ett bra val annars om du vill ha lite extra drag. I serviceväg kräver nog 530 lite mera skötsel än 525 med tanke på fabrikationsfelen som finns (oljepumpsbultar m.m.) Jag rekommenderar dig att titta in på Länk där finns dagböcker, mektips m.m. M.a.o. mycket skrivit om E34 Touringar. Micke och Patrik här på forumet har en varsinn fin 530 Touring. De har en del skrivet på sidan ovan.
Bi
129
Bimmerante
525 Touring-92
2002-75
Jag har en 525 touring -92 som jag måste sälja (köpa minibuss) som är utrustad med sportskinn m5 chassi, stora ljudpaketet med cd, nivåregl, ac, m-ratt+knopp, bmw orginallarm, rollo, uppvärmda spolmunstycken+speglar+lås, regad med 265:or och 235:or, bmw orginal kjolar, nylackad juni 04.
Hör av dig om det är intressant
Tackar för svaren, och erbjudandet!

Man blir onekligen sugen, men helst skulle vi köpa från firma som kan finansiera + ta emot inbytesbil. Har du bilder på bilen? Kunde vara kul att se iallafall.
Ingen annan alls som har några synpunkter på 525 eller 530?
Jag är mycket ute efter ägandekostnader...?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag hade fram tills nyligen en 525i 24V -91 (sedan förvisso) men förbrukningen låg på strax under litern (mest rask landsvägskörning) och kunde gå ner till 0.9l/mil om man körde långa sträckor åt gången. Försäkring? Du bör nog räkna med från 5000kr och uppåt för en 525iT i helförsäkring, men det är som vanligt så många faktorer som spelar in när det gäller försäkring, så det är svårt att säga något om detta.
Problem? Jag drabbades av en sprucken på topp min, så lyft gärna upp oljestickan och se till att där inte finns något gräddfärgat. Men det är knepigt med spruckna toppar, jag upptäckte inte min spricka förrän topplockspackningen gick i sönder och toppen lyftes av.
Bromsskivorna ser jag som ett problem med denna bil. Jag bytte skivor tre gånger(!) på 3.5 år och svarvade några gånger däremellan. Svårt att säga om det berodde på skivorna (okänt märke vid köp, sedan EBC, sedan Brembo och sist Biltema som sattes dit precis innan jag sålde) eller om något var fel i framvagnen, men på SBP hade de aldrig något glapp att anmärka på i alla fall. Utöver detta var min 525i en kanonbra bil med bara några mindre missöden som trasig bränslepump och trasig ljusbox (halvljus paj) där jag fick löda på ett kretskort. Alla besiktningar under min tid var felfria!

Lycka till!

------
BMW CS #04839
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.