AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
553

BMW 318 -93

Jag är splitter ny på forumet och behöver hjälp med en prisfråga.
Har en kompis som vill sälja sin BMW till mig. Kör idag en gammal Volvo 245:a som är enkel att laga och billig att fixa reservdelar till. Funderar på nåt vassare och har fått detta erbjudande:

BMW 318

1993 års modell
Ej någon rost
Svart
Tysk import
Besiktigad utan anmärkning och skattad
4 ägare
12 000 mil
Stereo med CD
Elhissar och larm
Taklucka
Sommardäck med ALU fälgar
Vinterdäck
Liten spricka på vindrutan
Nya bromsskivor, alla fyra

Vad ska jag kika extra mycket på och hur ser jag om den är vettig att köpa. Vad ska jag ge för bud? Har inte fått bild på bilen eller mer information men hoppas få det imorgon. Tips på saker som bör kikas upp extra. Vill inte få en bil som går sönder dagligen och är svindyr att laga, då håller jag mig till Volvo.

Vad tror ni försäkringen kan gå på? 6-8000 kr?
Är 23 (snart fyllda 24)år, haft körkort 1år och bor i Motala utan garage eller villa. Aldrig haft någon incident med bilar.

mvh
Acke den Andre
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Kan miltalet verifieras på något sätt?
Tycker inte du ska ge mer än 30000 kr, möjligtvis några tusenlappar till om miltalet tycks vara ärligt.

/Tomas

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
318 är väl det närmaste du kan komma en Tysk Volvo 240.
Kolla som sagt miltalet, service boken är den äkta? Slitage på stolar, ratt, pedaler? Blästrade framlyktor och mycket stenskott?

Tänk på att bilen har M40 motorn som har relativt täta intervall på kamremsbyten.

/Johan

-Raka sexor låta bäst-
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Precis som tompas skriver så är nog 30-35k rimligt.

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
Tackar för svaren.
Verifiering av miltalet är troligtvis svårare.
Jag ska förhoppningsvis kika på bilen nästa vecka så då får jag mer kött på benen.
Vad kostar en kamrem och är det en enkel historia att byta? Jag är hyffsat händig och har tillgång till bilmek med bra utrustning.
Vad kostar skatten på en 318? Ska jag köpa bilen och inte lyckas ha råd med övriga kostnader känns det som ett onödigt köp :)

// Acke II
Acke den Andre, ta reda på vikten då den är grundande för fordonsbeskattning i Sverige.

/Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nerslitna kamaxlar är inte ovanligt på M40-motorn (316/318 innan -94), då behövs ny kamaxel och vippor (= några tusenlappar)
Kolla så att den inte tickar, helst bör du lyfta på ventilkåpan och kolla skicket på kamaxeln: synbara slitspår som du kan känna om du drar nageln över kamloberna = utsliten kamaxel.

Slitna spindelleder är snarare regel än undantag på de flesta lite äldre E36:orna.

Kolla så att inte styrväxeln läcker olja = dyrt (10 000kr för en ny styrväxel).

Läckande packboxar vid växellåda och bakaxel är inte ovanligt, men är mest kosmetiskt så länge som läckaget inte överstiger "fuktning". Kolla dock oljenivån i växellåda och bakaxel om packboxarna har läckt. OM det går torrt = totalhaveri = dyrt

Annars är det väl mest som på andra bilar som är mer än tio år gamla. Slitdelar och rost...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Han fick den sålt till en annan så jag får överleva med min Volvo ett tag till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.