|
|
|
|---|---|
|
Vart kan man köpa dom bästa däcken som finns på marknaden...eller bästa som går att köpa via internet? Vilket märke gör dom bästa däcken? Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" | |
|
Hur långt är ett snöre? Det bästa däcket för vad? MT Baja claw är nog det bästa för kombinerat gat/offroadåka. |
|
|
Bästa gatudäck är Michelin Pilot Sport 2 om du tänker på prestandadäck. Annars är nokian de absolut tystaste om du är ute efter komfort. finns och köpa på www.dackonline.se MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
|
Däck Online Länk . Fråga nr. två är ganska öppen beroende på att allt för många faktorer spelar in (pris, biltyp, underlag mm.mm.) Kolla på tester som finns tillgängliga på tidigare länk, så kanske något passar. Mvh. Patric Min 740-E38 Länk BMWCS #4598 |
|
|
på rejsa.nu finns det en databas om r däck.. |
|
|
Däck är ALLTID kompromisser mellan olika egenskaper, varför frågan är lite för enkelt ställd. Som sagt, liknelsen mellan "Hur långt är ett snöre?" eller "Vilken glass är godast?" ligger nära till hands! Håller man sig till de etablerade "premiummärkena" (Good Year, Pirelli, Michelin, Continental, Bridgestone och kanske Dunlop) får man nästan alltid bra däck om man inte köper utpräglade budgetdäck i deras utbud. Mellanprisdäck (Nokian, Yokohama, Toyo, Firestone, Semperit, Uniroyal, Kleber, Vredestein, BF-goodridge mm.) kan i bland ha däck som är riktigt bra, men ofta har de en eller fler egenskaper som är sämre än för normala premiumdäck. Budgetdäck (Sava, Kumho, Barum, Nankang, Hankook, diverse "okända märken" mfl.) är sällan konkurrenskraftiga mer än i prissättningen, gentemot dyrare däck. (enstaka undantag finns, när de kan skrälla till med ett lyckat däck till ett bra pris!) Men läs som sagt så många däcktester som möjligt och skapa dig en uppfattning om vilka däck som har bäst egenskaper inom vissa givna områden. Sedan får du ställa det i relation till vilka egenskaper som du personligen tycker är viktigast för dig: vissa hatar buller och vill ha extremt tysta däck, andra vill ha minsta möjliga bensinförbrukning och vill ha lättrullade däck, ytterligare några vill att däcken skall hålla mycket länge, några vill att greppet i vått och torrt skall vara extremt bra, några är inte villiga att betala mer än en viss summa, osv....många av egenskaperna står i direkt motsats till varandra av tekniska orsaker! Men om man skall generalisera, brukar man få vad man betalar för när man köper däck. Bra däck är nästan alltid dyra, men ett högt pris innebär inte automatiskt att det är ett bättre däck än ett som är billigare... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men lixom om jag ställer frågan "va e klockan?" så brukar dom flesta säga 10 i 12, ifall nu klockan e d o inte peka var klockan hänger... Tur att någon förstod... Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
Jo, men det förutsätter att ni menar samma tideräkning och att klockan går rätt! :o)) Din fråga är mer lik: "Vilken klocka är bäst?", och då finns det många svar som kan vara rätt beroende på vad du menar med bäst....en atomstyrd klocka kan vara bäst på att visa tiden exakt, men den är knappast så bra/lätt att bära på handleden! ;o) Lite svårt att veta vad du menar med "bäst" däck. Speciellt intressant är det då vissa egenskaper hos däck oftast står i direkt motsats till varandra... "extremt bra grepp" går t ex. nästan alltid ut över slitagestyrka. Bra vinteregenaskaper går ut över sommaregenskaper, etc... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men lixom bäst däck menade jag o förlåt mig för att jag trodde att folk förstod att jag menade bäst grepp, bäst komfortbäst av allt....men iaf komfort o grepp...vilket däck e bäst? O vad bör man ha fram resp bak....jag har 245.40. bak o 225.45 fram...borde jag ändra på d till nästa däckköp? Annons i tidning i Kairo: "Hem önskas för vänlig Labarador. Äter allt. Älskar barn" |
|
|
som johan beskriver ovan så är det en kompromiss. Låt oss ta GoodYear som exempel, F1 GSD-3 har klart bättre grepp på vått och torrt än NCT5 men NCT5 rullar längre och är klart tystare. Det är Du som köpare som bestämmer hur du vill ha det. Finns inget fabrikat som har ett däck där alla egenskaper är på topp. Vad det gäller storlek fram/bak så kan du bäst bedömma det själv beroende hur du vill att bilen ska bete sig. Om du inte vet varför du vill ändra storlek så finns det ingen anledning att göra det. Lycka till! MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
|
Tja, grepp och komfort är ofta två "motsatsegenskaper" hos däck..."bra grepp" ger ofta stötigare och mer bullriga däck! Bra "lågprofildäck" som har kommit högt i de senaste testerna, är t ex: Good Year F1 GSD3 Pirelli P Zero Nero Dunlop SportMax Michelin Pilot Sport2 Continental SportContact2 Bridgestone Potensa RE 050 Oavsett vilket av ovanstående däck du väljer, får du ett mycket bra däck, men vilket som passar dina önskemål bäst är som sagt lite av en smaksak.. En tumregel är att ofta är det nyaste "premiumdäcket" ett av de absolut bästa på marknaden. Utvecklingen går ständigt framåt, så ett däck som ansågs vara testvinnare för bara två, tre år sedan kan vara "långt ner i fältet" vid ett nytt test om en eller flera av konkurrenterna har släppt nya produkter... Bland däck som är lite smalare är nog t ex. Pirelli P7 bland de bästa just nu. Michelins nya Exalto är säkert bra, men jag har inte sett något test av det ännu... Mycket bra priser har Däckonline, jag har inte hittat någon leverantör som håller så låga priser rakt över hela sortimentet till ordinarie pris. Vilken bredd du skall ha fram och bak, beror lite på hur breda fälgar du har och vilka egenskaper du prioriterar (återigen vad är "bäst" för dig?) 225/45/17 fram och 245/40/17 bak är nog en rätt bra uppsättning om fälgarna har rätt bredd i förhållande till däckbredden... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
hur bra continental ar egentligen gar att diskutera... har alltid placerat sig bra i alla dacktester i svenska tidningar... hmm. undrar varfor.. nationalekonomi kanske? vi har/hade (ar det nerlagt annu????) en stor fabrik i sverige.. den ENDA... det ar ju ratt bra om svenska pengar hamnar i sverige eller hur? |
|
|
318i: haha jo det stämmer vi hade en stor Conti-fabrik här i Gislaved. Den är nerlagd för snart 2år sen och alla 880 anställda fick gå, så även mina föräldrar. Conti fabriken flyttade till portugal där arbetskraft var billigare. Här i stan trodde man att det skulle innebära en katastrof i samband med nerläggningen men jag tycker att vi har klarat oss bra. Hur pass bra kvalite det är på conti-däcken till skillnad mot tex Barum som tillverkades i samma fabrik går ju diskutera. Men enligt insider info är inte prisskillnaden på contidäck motiverat om man jämför mot tex barum. Värt att notera är att det länge gjordes 15" som största däck i farbiken i Gisalved och innan nedläggning började man göra 16". MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.