|
|
|
|---|---|
|
Hej I dag när jag plockade bort skydds kåpan under motorn upptäckte jag att det hade runnit lite olja där. Jag ska nu (med min väldigt begränsade bil kunskap) försöka förklara var oljan kom ifrån. Först och främst bör jag tala om att det handlar om väldigt lite olja, allt som allt några centiliter. Oljan var dessutom svart, vilket är konstig då min motor olja absolut inte är svart. Jag hittade några droppar olja i slutet av motorns underdel några centimeter från olje-avtappningen, vid en stor ”kugghjul” möjligtviss denna!? Länk Jag har inte märkt någon olje minskning och jag kollar nivån regelbundet. Motorn är för övrigt frisk och torr som snus. Varför är denna olja svart? Är det motorolja? Är detta något att oroa sig över, eller är det normalt att motorn ”läcker” lite olja? Mycket tacksam för svar!! Länk | |
|
Motoroljan blir svart med en gång den har varit i en motor. :) I stort sett den enda oljan i motorrummet som är svart och som kan ses i motorrummet (vid läkage och sånt) Kanske har det läckt ut ett antal droppar efter ett oljebyte? eller så är det den tidigare motoroljan som "kladdat" ner lite under oljebytet.? Om du inte märker av någon oljeåtgång så borde det inte vara någon fara. kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Oljan i min motor är INTE svart, i varje fall inte det jag kan se på stickan. Den är klar gul, som ny olja. Länk |
|
|
Det är med all sannolikhet inget att oroa sig för, sålänge bilen går som den skall och har normal oljenivå! Kan vara spill från något oljebyte, eller kanske någon packning som fuktar ytterst lite? Kontrollera ventilkåpspackningen - en vanlig källa till läckage (dock inget direkt farligt sålänge det inte SPRUTAR ut olja). Att oljan blivit svart trots att den är gulbrun i motorn är inte konstigt, den har ju blandat sig med allt damm och smuts som samlas på insidan av skyddskåpan! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Givetvis tar du dock med dig en/ett par liter högkvalitativ olja på semestern, så att du kan fylla på om det skulle behövas! Det bör man dock alltid ha med sig när man ska åka längre än till grannkommun (om man inte bor i kiruna dvs :)) Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Kalle: oljan kommer från motorns underdel som jag beskriver ovan, ventilkåpan sitter väl där uppe, eller har jag helt fel? Länk |
|
|
528Mora, Stämmer fint - ventilkåpan sitter överst på motorn :) Tänkte att det kanske läckte/fuktade på mer än ett ställe.. Nåja jag tror precis som bimmy535 att du lugnt kan åka på semester utan att oroa dig! Håll bara ett öga på oljenivån (kolla gärna nån gång om dagen) och ha reservolja med i beredskap! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Okey, men är det något som behöver åtgärdas efter semestern eller är situationen ”normalt”? Jag torkade rent överallt där det var olja, ska kolla igen på fredag! Länk |
|
|
528Mora: Fick inte du en "ny" motor? Är det läckage tycker jag att du ska klaga, det är inte "normalt" att det läcker olja. /Udo Dirkelsniff |
|
|
Udo: jorå jag fick en ”ny” 97:a. Jag ska kolla detta igen på fredag och då ska jag även passa på att ta bilder, det kanske är jag som överdriver!? Länk |
|
|
Nu har jag tagit några bilder och som ni kan se är det en del olja. Länk Vad tycker ni, är det kris eller kan jag åka på semester i lugn och ro? Länk |
|
|
inget jag hade legat sömnlös över, åk du på semester med lite extraolja i bagaget! troligen bara någon packning eller nåt som börjar bli lite slapp och släpper igenom lite olja... MVH Johan K |
|
|
Men är det något som måste åtgärdas efter semestern, vill ju helst inte bli av med bilen IGEN! Länk |
|
|
Är det den här delen av motorn (oljesumpen?) man ser på mina bilder, som läcker? Länk Länk |
|
|
Du behöver absolut inte oro dig för läckaget nu, men du ska nog åtärda det vid nästa service. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ja, det är oljesumen (även kallad oljetråget) man ser på fotona. Ditt oljetråg är snustorrt, jämfört med hur det var på min 750 innan jag bytte... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inget jag skulle oroa mig för alls att en motor skulle vara snustorr i hela sin livslängd utan åtgärd är inte "normalt". Oljan kan ha legat länge där och varför den finns där. är ju svårt att utröna, kör tusen mil och kolla igen, finns där inget, så är det någon som kladdat vid oljebyte eller ett tillfälligt läckage efter att bilen stått still länge och någon packning torkat. Simma lungt!! ///MVH Hasso Länk |
|
Tack allihop, speciellt hasso som blev inkallad via mail. Då åker jag på semester imorgon, ha en skön en ni också! Länk |
|
|
528Mora: Gick semestern bra med normal oljeförbrukning? /Udo Dirkelsniff |
|
|
Hej I’m back Bilen läcker olja, jag hade ju som bekant torkat rent plast skyddet, men nu är den oljig igen, inte så där jätte mycket dock, men ändå. Bilförsäljaren menar att det kan hjälpa att skruva åt muttrarna, är det så!? Länk |
|
|
528Mora: Har du löst oljeläckage problemet? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.