|
|
|
|---|---|
|
Här är mitt dilemma.. Får köpa en M3 motor med låda för nån tusenlapp. Den konmmer från en 96a. som är smäld. Går det att stuva ner en sådan motor i en 318 eller nått liknande?? Utan att kapa isär hela bilen... | |
|
Fysiskt går det, men det kräver en del jobb (annan växellåda och kardan/slutväxel mm). Lagligt kommer du inte genom besiktningen. Finns många trådar om detta, som du kommer åt genom "sök inlägg" längre upp. Får du köpa en fullt funktionsduglig M3-motor för någon tusenlapp har du gjort ett klipp! Har motorn skador däremot, räkna med DYR renovering! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tror att det rörde sig om ca 5000 för motor och låda. Så det är väll ganska bra tror jag... Men så om man nu skulle lägga ner MASSA timmar i garaget på att stuva ner motor och låda byta bakaxel mm mm mm. så går den iallafall inte genom besiktningen. Hmm då har man en bil som går som fan som man inte får åka med. Beslut beslut... |
|
| Om du bestämmer dig för att avstå, så köper jag gärna motorn och lådan för det priset! | |
|
är inte alls omöjligt att besikta bilen med motorn, om du är lite lurig så går det att dölja vad för motor du har i bilen... den blir juh inte "laglig" på det sättet, men den är besiktad iaf.. som sagt, inget jag rekommenderar egentligen, men det kan gå, motorerna är snarlika utan "mpower" märkningen på ventilkåpan. /mvh jocke |
|
| Eller så får du helt enkelt registreringsbesikta bilen med den nya motorn. vet inte hur svårt det är att få igenom ett sånt bygge. | |
|
Registreringsbesiktning efter motorbyte (annan typ av motor än original) är nästan omöjligt med en BMW! BMW lämnar nämligen av princip inte ut nödvändiga intyg som behövs... Att bilprovningen inte skulle upptäcka att det plötsligt sitter en M-motor i bilen, är nog att underskatta medel-besiktningsteknikerns ögon och erfarenhet! Skulle snarare säga att risken är mycket stor att de upptäcker bytet! Oavsett om bilprovningen upptäcker bytet eller inte och du sedan krockar med "fel motor" i bilen, är risken stor att du får stå för alla skadekostnader själv, då försäkringsbolaget lär vägra att betala ut skador på både din bil, dig själv, andra personer och annans egendom... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då finns det bara en sak att göra. Ha med sig den gammla motorn på släp bakom och göra ett snabbt byte om man krockar.. =p Om man har en M3a från säg 92 som motorn har pajat så kan det väll inte spela nån roll om man sätter i en ny M3 motor eller blir det lika krånglit att få genom besiktningen. Det får bli en Gocart med M3 motor istället.... =) |
|
|
Xio, En M3 -92 lär inte gå genom besiktningen heller, eftersom någon sådan modell inte finns ;-) Om du har en M3 3,0, rasar motorn och monterar en likadan motor så är bilen fortfarande laglig - du har ju fortfarande samma motortyp som satt i från början, och lika mycket effekt! Alltså är bilen laglig och går att besiktiga, vilket alltså inte är fallet om du monterar en M3-motor i en 318i. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.