AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.862

Inga flaskor i bilen!

Sida 2 av 2
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Oj....jag har massor med sprayburkar i bagaget och har inte haft en tanke på denna risk, bl.a. multispray, litiumfett, kedjespray till hojen, däckfix mm.
Får allt slänga ner en termometer och kolla läget.
Ja
132
Jaws
Saab 9-5 1998
Mustang GT 2010
BMW 320i 1994
Min granne hade en 525 som han i handsfacket hade en skumburk till punkterade hjul, Den exploderade, det blev att byta hela inredningen.

---
He ä ba å gas
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Men handskfacket har solljus på instrumentbrädan.

Jag har punkteringsspray i bagaget och min bil har stått i solen flera gånger.

Jag hade en Gammal jänkare som var blanksvart och stod i solen. Mitt på dagen så öppnade jag dörren och värmevågen som kom mot mig var väldigt obehaglig. Det var extremt varmt inne i bilen.
I bagaget var det dock inte alls samma hetta, jag tog ut en läskflaska och drack, visst var den varm men inte närmelsevis 50 grader.

MVH
/Jonas
Nybliven 540i E39 ägare, med stora utgifter...
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Då åker man omkring me en tickande bomb då?så mycket burkar som jag har.

BMW e lag
BMW Kung
En bmw är en njutning att åka i och att ta sig mellan 2 eller flera punkter. Det är inget jävla förråd. Ha sprayburkar å annat skit i garaget. Med undantag från brandsläckare och däckskum i bagagen.

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
BMW kung:
Dom flesta använder förmodligen sina njutningsfordon för att ta sig till diverse affärer och köpa diverse saker förmodligen ibland även sprayburkar. därför var denna tråden en bra upplysning! Sen är jag övertygad om att mindre än 0.1% här på forumet använder sina bilar som permanenta förråd! :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
An
75
Andreas.hstd
525 Touring -94
Sprayburkar i all ära men gubbar RESERVDUNKEN den är lika farlig att ha särskillt om den är halvfull eller tom.

Andreas
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Bra tips....inget man tänker på ju!

Jag är alltid noga att ha med lite grejer i bagaget..tex 5l bensindunk,olja,verktyg!
Efter att ha kört av ett par bultar till drivaxeln på min 318-88 (15mil hemmifrån) så glömmer jag aldrig verktygen mer!

Men det var inte det jag tänkte prata om utan det här med sprayflaskor. Har inte tänkt på det men man har ju elspray,stargas,multispray i skuffen ibland..inte bra
Tack för tipset!

Just real M-power
Visa användare
251
simon_76
BMW (projektbil)
Och 5 litersdunken (med bensin)
Hur farligt är det igentligen,om den är fylld är det ofarligt va?

Just real M-power
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En sprayburk smäller ju inte vid 50 grader celsius. Det står bara på förpackningen att man inte ska förvara burken i högre temperatur än 50 grader. Den smäller säkert inte förens uppåt en 70-100grader C. Och så varmt blir det nog inte i en baklucka i Sverige.

///Jesper

BMWCS #5494
mi
18
mihpan
520i 24v, 1993
Tips från "hobbybrandmannen" :) (räddningsman i lumpen)

Den temperatur som står på burken ligger oftast lägre än den egentlige maxtempen. Detta görs medvetet för att man inte skall tänja gränserna, som en vanlig BMA-ägare ändå gör :))

Även en liten burk kan göra stor förödelse när den sprängs. Därför skall de förvaras mörkt och svalt (som i sedanskuffen). Mycket rätt att skuffen på en sedan aldrig kommer upp i det gradantal som vi pratar om, därför kan man ju ha "reservdäcket" och 5-56:an utan bekymmer. Däremot tål det att tänkas på inne i kupén eller i en touring.

Mycket rätt, "hammar" och "wille" - man skall aldrig ha lösa artiklar i bilen. Även en tom Cola-burk blir värsta tegelstenen vid den kraft som bildas vid en hård inbromsning. Givetvis inte "lika farligt" på en 50-väg dom på en 110-sträcka, men ändå...

Hursomhelst! Bra och nyttig tråd, detta!

Ha en god sommar allihopa och... "take care out there..." :)

//mickey
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Intressant tråd!

Jag kan berätta om ett närbesläktat problem som uppstod för mig för ett antal år sedan i en Toyota Celica (combicoupé).

Jag hade en plastbensindunk i bagaget och efter en dag då det var riktigt varmt och bilen stått i solen större delen av dagen, började det lukta bensin - ja fullkomligen stinka bensin!

Jag trodde först att det var en bensinledning eller något annat som orsakade lukten men efter lite efterforskning visade det sig att bensindunken hade spruckit i värmen när bensinen/luften i den hade expanderat och sedan hade det läckt ut kanske en liter bensin i bagaget....tur att man inte är rökare med tanke på att en hel del av bensinen hade förångats in i kupén!

När det gäller plastdunkar är det två saker som kan vara bra att hålla koll på:
1. Kolla bäst före - datumet på dunken. Plast åldras och normalt står det när man senast skall kassera den.
2. Fyll inte dunken med mer bensin än att det finns ett tillräckligt luftutrymme i den som kan kompensera för temperaturskillnader. (i en femlitersdunk kan man nog få i sex-sju liter om man toppfyller den, men då är det stor risk att den spricker när den blir varm).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har en spray burk med låsolja och lite 5-56 i bagaget... bode kanske ta bort dem....

Sen har jag en bensindunk i bilen, men den är alltid tom, om jag inte läst till mig fel här på forumet så är det säkrare om den är fylld eller?

Någon som vet om en tom dunk är farlig att ha i bagaget? tänker på att om dunken är tom så uppfylls förhållandet mellan luft och bensinångor och så

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om dunken är helt tom och urluftad och inte innehåller rester eller ångor av bensin är den ofarlig.

Om den däremot innehåller en liten skvätt eller bensinångor är den mycket mer explosiv än en full dunk!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oki... ska gå och fylla dunken med det samma!

Tack J.B.

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
mi
18
mihpan
520i 24v, 1993
Helt rätt, Johan B.

//mickey
www.autopower.se/galleri/visa.asp?id=740
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hammar: helt korrekt om att man inte ska lämna djur/barn i bilen när det är varmt, men även de som tar ut t.ex hunden och knyter fast den i draget och sen glömmer bort den så den släppas efter bilen flera kilometer så stora delar av skinnet bränns/slits bort. Läste om det i tidningen några veckor sen.

mihpan: var på nån information om trafiksäkerhet osv förra året, om jag minns rätt så motsvarar en full halvliters aluminiumburk ca 50kg om man nitar med bilen, så det är farligt redan vid 50km/h.

wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Min bil är ett "jävla förråd" och kommer att fortsätta vara det
mi
18
mihpan
520i 24v, 1993
xcrispy - det kan mycket väl stämma. Dock så menade jag en tom burk i 50kms hastighet...
hursomhelst skall man inte ha lösa föremål i kupén. Så... Tag bort paraplyet från hatthyllan :)

//mickey
www.autopower.se/galleri/visa.asp?id=740
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.