AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.861

Inga flaskor i bilen!

Sida 1 av 2
St
57
Stewen
535i -88
Tänkte bara tala om att det är direkt livsfarligt att ha sprayflaskor i bilen sommartid.Blir det över 50 grader i bilen kan dom explodera.Garva inte,vi har testat det på brandstationen under övning och en (1) flaska blåser taket av vilken bil som helst.

Stewen

BMW är gott!
Stewen...

Bra inlägg! speciellt nu på sommaren som du så påpassligt påpekar.

Undrar ju egentligen vad folk kan ha förvarandes i bagage och inne i bilen för övrigt...

Tänk till gott folk..... :)

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Ja så sant, hade massor av olika spray flaskor där då jag skulle tvätta vaxa bilen hade klädsel tvätt o div olje sprayer o massa annat, kom på av ren tur att jag skulle ta ut dom, o dan efter var det riktigt varmt, hade säkert sprängts o förstört hela inredningen. helt klart farligt..
Fr
27
Fredski
525xd -10
Tack för tipset.
Har inte tänkt på det, ska genast ut och tömma bagaget.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vi hade en brandövning med "pyromanen" på Sj skolan i Ängelholm, han letade sprayburkar hos frissor, samt finkammade bekantskapskretsen på burkar som inte används längre,
Han slängde dom i elden och det tog en stund innan dom exploderade med rejält tryck:) tyckte han var riktigt roligt :))
Jobbade som industrireparatör på en lättbetongfabrik, som under natten fattade eld i kablage/hydralrörsgravar i golvet pga någon svetsloppa som pyrt., på lossningsautomatens styrpulpet stog en flaska rostlösare "caramba", hela pulpeten var utbränd, men sprayflaskan var intakt förutom att plastmynstycket hade smält och släppt ut trycket i flaskan, innehållet av rostlösare var kvar.

///MVH Hasso
Länk
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Det är inte bara sådana flaskor man inte skall ha i bilen.
Vanliga dricka flaskor liggandes på golvet, inte ovanligt, kan rulla fram och lägga sig under bromspedalen vid en inbromsning. Och resultatet kan bli vad som helst.
Min första bil, Taunus GXL var livsfarlig eftersom flaskor utan problem rullade under förarstolen från supande bakpassgerare.

W
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hoppas att i sommar få slippa läsa om t ex. barn och djur som har blivit inlåsta i bilen medans bilens ägare går och shoppar på stan, hände ju tyvärr nästan varje år...

Kanske lite petig, men man ska nog inte ha några lösa föremål alls i bilen helst.
Speciellt inte när man åker fort, en panikbromsning och du vet inte var du får i nacken som har legat på hatthyllan där bak. ;-)

Själv glömde jag kvar en colaburk i bilens burkhållare fram och när jag dagen efter skulle köra så var burken helt deformerad... tur att den inte exploderade inne i bilen, hade varit lite jobbigt att städa efter.

Sunt förnuft räcker långt men ibland, som med tryckbehållare, tänker man inte på hur varmt det kan bli inne i en bil. Bra med en sådan här tråd som varnar för sådant, tack!

/Hammar
cane
Hm, hur är det med sån där däckpunkteringsspray? Hoppas de är stadigt byggda, jag kör med det istället för ett tungt reservhjul!
St
57
Stewen
535i -88
Ja,är det en tryckbehållare så är det samma sak med den.
Kolla på flaskan vilka temperaturer den klarar.

BMW är gott!
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Men är det inte så att bagaget blir inte lika varmt som inne i bilen så att säga?
Det finns inga fönster och inte samma isolering så luften borde vara kallare i bagaget än i bilen, eller har jag fel?

Man kan ju testa med att lägga en batteridriven digital temp-mätare, en sådan som man kan se högsta registrerade temperatur och se hur varmt det kan bli?
Jag är inte så orolig för sådant jag har i bagageutrymmet, har t ex. en brandsläckare där och den håller samma tryck även om bilen har varit i solen flera timmar...

/Hammar
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
De flaskor som är farliga vid värme eller andra prylar som kan självantända vid 50 grader ska vara UN-märkta och ha en triangel på sig. Roligt nog hör tändvätska inte dit. Men spraygrädde gör det!
Fick nyligen en 4 timmars-kurs på jobbet om detta.

Kanske dax att plocka ur sprayflaskan för svarta däck ur skuffen.... :)
Mätte temperaturen i min bil efter jag solfilmat.
En vanlig digital utetermometer med innefunktion är perfekt då man får två mätvärden med max tre meters mellanrum och dessutom med max-min minne på båda.

Resultatet då:
Med ena delen liggandes i framstolen så var det max 73 grader C och samtidigt i skuffen på min tonade touring endast max 36 grader C!

Således gör solfilm STOR nytta!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
52
447
528:n
528i -96
Håller med! Solfilm gör något så kopiöst stor skillnad på värmen i bilen! Men brukar aldrig ha sprayburkar liggandes i bilen ändå. Otäckt bara tanken på explosion......Nä, hellre än rostburk än en sprayburk...Fast bäst utan båda...
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Micke Olsson: Blev lite nyfiken på dina mätningar.. När du kom upp i 73 grader, hade du termometern i solen då? I såna fall mätte du ju inte luftens temperatur, utan temperaturen på ytan (av termometern). Det förklarar kanske att det blev så stor skillnad i temperatur mellan dina mätningar, eftersom solfilmen reducerar ljusgenomsläppet och därmed "skuggar" termometern. Skillnaden i lufttemperatur blir kanske inte lika stor.

När det gäller 50 grader, som det brukar stå på sprayburkar, så kommer man ju upp i detta ganska snabbt på ytan av burken om den t ex ligger i solen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ha inget löst liggande i bilen, en cola burk i nacken vid en krock i 70 är inget man vill ha.

Just nu önskar jag att vädret tillät att spränga en flaska av att den stod i solen :/.
micke80:
Vet inte riktigt.. Det var dom siffrorna som fanns på max efter en dag i solen bara.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ska ut och kolla punkasprayburken efter UN-märkning. Kan jag lugnt ha den kvar i bagaget (sedanmodell, således aldrig i direkt solljus) om den inte är UN-märkt?

------
BMW CS #04839
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
På punkasprayburken stod det, som misstänktes, att den ej får utsättas för direkt solljus eller mer än +50 grader.
Kan det bli så j-kla varmt i ett bagage utan fönster? Får kolla en varm dag, utan sprayburk...

------
BMW CS #04839
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag tror inte det kan bli så varmt som 50 grader i bagaget, i en sedan, tänk på att det är fler än du som har punkasprayburken där och kanske annat också som 5-56 och andra sådana burkar eller liknande som används i jobbet t ex.
Men man ska väl aldrig säga aldrig... :-/

/Hammar
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Nä, det skulle väl nästan förutsätta att yttertemperaturen blev närmare 50 grader?

------
BMW CS #04839
Ki
20
Kimpala
323i E30 -85
520iA E28 -86
He he! Själv hade jag en sprayburk utan kork liggandes lös i bagagen i vintras! Gissa hur det såg ut efter en "normal" vinter åktur! Baslåda, slutsteg, matta allt hade vita färg klickar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.