AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.481

"klonk" från höger bak, någon som vet?

Sida 1 av 2
jo
20
jonna320
320i Touring -95
Har haft problem fjädring/dämpning/oljud bak på min E36 touring -95. Bytte stödlager med gott resultat. Fjädring bak även bytt. Trots detta känns det som om den "slår igenom", "klonkar" bak när jag kör lite för fort över ojämnheter och samtidigt svänger. Någon som vet vad det kan vara?
Undrar även om det är möjligt att montera standard dämpare/fjädring på ett m-chassi. Vad jag har förstått så innebär m-chassi en förstärkning av bakaxeln samt en mindre sänkning? Jag undrar eftersom min nuvarande E36 -95 har betydligt mycket bättre väghållning än min gamla sedan -93.

Jonna320
kolla så att fjädern inte är dumt vriden så att den har kontakt med fjäderskålen. Det ger obehagligt ljud när man kör över ojämnheter.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
jo
20
jonna320
320i Touring -95
Hm, tror faktisk den sitter som den skall. Om den inte vridit sig efter den blev monterad förstås. Det är kanske möjligt?

Jonna320
nej det ska den inte kunna ha gjort.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
Tr
175
Tracker
BMW 528ia Touring
BMW M3 E30 -87
Hur är det med bussningarna i bakvagnen? Dom brukar ge upp efter ett tag, dom kan ge den symtom som du beskriver.
// Fredrik
E3
111
E30_Touring_89
Bmw M5 e39 -99
Bmw 320i Touring -89
De kan faktist vara samma fel som de va med min e30 touring. de klonka till några gånger.. sen helt plötsligt small de till o ja gick ut o kolla va de va, men de syntes inge fel.. men ja plockade bort hjulet o bromsskivan.. då rasade bromsbackarna till handbromsen och allt annat där inne ut. Så pröva plocka bort hjulet o bromsskivan o kolla så allt står rätt till där.

//Mvh Emil

Bmw annars får de va. Men de blir kanske snart en civic oxå.
jo
20
jonna320
320i Touring -95
Tack för tipsen! Då har jag lite alternativa ev fel att kolla upp i alla fall.

Mvh Jonna
Mattan
Låter precis som samma oljud jag fått efter fjäderbyte. Har nya bussningar, stötdämpare och fjädrar. Återkom gärna om du lyckas lösa det. Jag skall riva i mitt till helgen.
jo
20
jonna320
320i Touring -95
Hm, det verkar som att bromsskivan är ett hett tips. Det är väl bara att plocka väck och se vad som uppenbarar sig. Vet inte om jag kommer hinna förrän om en vecka, så meddela mig gärna om du hittar något innan dess. Lovar att göra det samma!

Jonna320
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
hej, vet inte om jag har samma prob. men det Knäpper
liksom till i vänster bak när man kör över ojämnheter.
Måste nog lämna in den..

/M
Mr
30
Mr PB
E36 328 IM TOURING -98
Det där låter precis som om bakvagnsbussningarna är slut. Händer med jämna mellanrum på BMW. Byt fort annars slits däcken..

//PB
jo
20
jonna320
320i Touring -95
Jag har också (bakifrån höger) små "plastiga knäpp" när jag svänger och samtidigt kör över något ojämnt. Har fått för mig att det är inrednigen som hamnat lite snett vid tillbakamonteringen efter att jag bytt stödlager. Blir lite osäker nu...
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Mina 'knäpp' hörs inte inne från, utan bara när man har sido rutan nere.. lustigt!
Som Mr PB säger, låter som bussningarna!
Hade samma fel på min för 3-4 månader sen, bytte hjullager men det visade sig vara bussningarna..

// Pantzare
jo
20
jonna320
320i Touring -95
Är det knepigt att byta själv?

/Jonna
B3 coupe
Har något liknande ljud på min coupe-95.
Lägre hastighet och tex. grusväg så hör ett klonkande ljud in i coupe'n ungefär i höjd med nackstödet höger bak.
Kan det vara att glappet/klonkandet i verkligheten kommer från annat håll i bilen???
Lu
46
Lugi318
BMW 318i-91
BMW 325i-92
kolla drivaxlarna bak.
hade samma problem, byte min vänstra drivaxel och ljudet var borta.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Jonna!

Har haft samma problem som dig, troligtvis bakvagnsbussningen som har gått.

BMW Kung
Det fel de flesta har här är nog övre stötdämparlager bak som är trasiga (gummi ihop gjutet med stål). det är ett vanligt fel kostar ca: 130kr st + 1 timmes jobb. läs under mekartips....

dB
76
dB_Smeden
VW Passat -16
Jag har hört samma sak i min bil... och jag börjar misstänka att det är nåt i bakdörren då jag satt på passagerarsidan idag och lyssnade... låter otroligt irriterande! Detta låter bara då jag råkar köra i nåt litet hål och såna där "spetsiga" kanter...
Det kan lika gärna vara bussningarna bak iofs...
B3 coupe
Ska åka till mantorp snart men vad det gäller bussningar och sånt i min bakvagn så är allt som det ska även dämparna.
Men däremot så har jag märkt att det ej låter när någon sitter i baksätet på höger sida.
Blir så trött att jag inte ens har lust att titta efter..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.