|
|
|
|---|---|
| Det finns ju en "ventil" i 330:ns avgassystem som öppnar under vissa betingelser. Vad är det som styr när och hur den öppnar sig, och går det i så fall att påverka? | |
|
Det har varit upe föut: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
De har det, men Johan tar inte upp hela sanningen. Hela sanningen finns däremot här: Länk Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Jo, jag har läst dessa trådar, men var ute efter lite mer detaljerad information. Om det är vakuumstyrt, rör det sig om en vakuumslang från insuget? Jag antar att spjället är fjderbelastat och att det öppnar då vakuumet blir tillräckligt stort. I så fall borde man kunna förskjuta öppnandet genom att öka repsektive minska fjäderhårdhet eller förspänning. Själva orsaken till att jag frågar är följande: Vid jämn fart på motorväg vill jag inte höra ett knyst från motorn. Emellertid har jag på sistone, då jag kör på väldigt slät och fin asfalt, kunnat höra motorn. Förvisso mycket svagt, men dock. Det vill jag inte och min tanke var att det kanske skulle gå att manipulera med detta system för att minimera ljudet. Eftersom ljudet är kopplat till gaspådrag först och främst, inte varvtal, så borde det inte komma från motorklumpen, utan snarare insug eller avgas. |
|
|
Du vill inte höra motorn alls? Humm. Köp E60 :) De sitter en vacumklocka nere vid slutrören som styr öppning och stängning. De stämmer att vacumslangen kommer frammeifrån insuget. Många pluggar vacumslangen bak vid blåset så att spjället alltid står öppet. De resulterar dock i mer motorljud vilket inte var det du jagade. Tilläggs ljudisolera bilen med noisekiller eller liknande. En god vän tävlar i billjud och han har en kusligt tyst E46 323. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Du bör kunna justera vacumklockan nu när ja tänker efter, frågan är hur häslosamt de är med mer mottryck när den förväntar sig "fritt blås" Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Spjället står ju öppet vid avstängd motor. Av din beskrivning att döma måste ju vakuumet stänga spjället. Uppenbart öppnar spjället igen då gaspådraget når över en viss gräns. Rimligen bör det alltså finnas ytterligare någon funktion som påverkar. Vad jag är ute efter är att knuffa den gränsen lite grand. Bilen har ju ett mycket trevligt ljud när den startas, låter klart maffigt. Vid stadskörning är det svårt att inte njuta av lite gaspådrag. Det är också härligt att höra motorn ryta till vid omkörningar på landsväg, men vid jämn fart vill jag inte höra den alls. Just därför är ju idén med en klaff i avgassystemet alldeles utmärkt, då kan man så att säga både ha kakan och äta den. Min tanke på modifiering är att kunna flytta omslaget från stängt till öppet spjäll en aning. Vid 120 km/h använder man knappt ens kvartsgas, så det skulle ju räcka om spjället öppnar strax över den gränsen. Då borde det inte ställa till med några problem för motorn. Ljuddämpning a la din väns 323 E46 låter intressant. Jag har lagt i dBAxe i dörrarna i samband med att jag bytte högtalare. Jag antar att han gjort betydligt mer. |
|
|
De stämmer att de finns en funktion till som styr stängning av klaffen, de är arbetstemparaturen på katalysatorn. Den stänger ena pipan vid kall motor för att katalysatorn skall nå arbetstemperatur fortare. Denna info finns dock i länkarna ovan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.