AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.850

Har jag kopplat Smt6 rätt?

Sida 2 av 3
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
hamann:

Bara för att du inte klarar av att installera SMT6 så betyder det inte att det måste vara nåt fel på den. Och hålla på och 'smutskasta' STM6 under din signatur är lågt. (325 Tic Med ej fungerande Smt6)

/Edvard
BMW CS # 4503
Länk
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag kan köpa den "billigt" annars om du inte vill ha den längre.. ;)
Kan nog nästan säga säkert att nån kabel är felkopplad. ELLER så är inställningarna inte riktigt som dom ska.

Har ju ett Smt6 på min M-Coupe Kompressor, kör med 620 cc spridare, Bmw Gr-A kammar, kompressor, o bilen går absolut klockrent på tomgång!

Visst, det var lite klurigt att hitta rätt med inställningarna, o hur jag skulle koppla i min box, men efter att fått till allt så har Smt:t inte strulat en endaste gång.

Så jag tror att kopplingsschemorna kan vara bristfälliga, o lite klurigt att få till inställningarna, men när man klarar av att göra det så fungerar ju Smt:t hur bra som helst. K.
Al
119
Al*
325(320) -91 Turbo
Att den inte startar med "förbikopplaren" är för att den inte byglar hallgivaren då.. dvs IG1 In ska juh byglas mot den rosa (ut) .. men det gör den inte den bara byglar mot IG1 Out .. minns inte vilken färg den var. Man kan juh fixa det enkelt med en kabelstump.

Jag fick min att gå riktigt bra igår med tanke på omständigheterna .. och original LMM (<-- notera, mysko :)

Dock får jag inte bilen att starta med tändningen inkopplad...(rosa kabel ut)

Lånar tråden lite.. Någon som har svart på vitt rätt inställningar som dom kör med för tändningen på m50b25 & m50b20.. ??? Mode, teeth per rev osv.

Och är det nån som vet vad det är för skillnad på rosa och ig1 out ? rosa är väl inverted på något sätt? varför andvänder man den?
Hmm, jag har väl lugnat ner mig lite efter gårdagen!
Men med facit i hand, efter två veckors mappande och omkopplande av kablar, byte av stift och olja blir man lite trött på det!
Kanske ännu något som skall ändras i mappen men vad??
Ändrade lite i signaturen också, ville ju inte smutskasta Smt6!
Har alltid lyckats få SMT6 att fungera på alla bilar jag testat.
Om du är på rätt kablar från ECU'n och använder rätt från SMT6 så är det bara en inställningsfråga. Bara att testa alla logiska och ologiska inställningar tills du hittar något som funkar.
Jag tycker jag har provat det mesta nu!!
Finns det ingen som kan skriva/skicka sina inställningar eller mapp?
Det är 465 spridare!
Det låt ju så enkelt från början!
"Ändra i Fuel Zero Calibration så att den startar och går på tomgång, sen mappar du i staplarna"
Provat allt mellan +10 och -127 utan framgång
Allt mellan +10 och -50 surar den igen.
Har du provat att justera upp tomgångsmotorn så att du får in mer luft? Vet inte hur stora spridare du har original på bilen, men det kan vara ett gränsfall, då skall det hjälpa att få in mer luft i motorn för att du skall kunna justera fuel zero calibration och hitta ett lämpligt läge (mellan -10 och -30 skall funka). Koppla även bort batteripolerna en halvtimma så att bilen inte går i nödläge.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag ser att du har Defl Min till 0%...vet inte om det kan hjälpa, men pröva med att sätta på tändningen och läs av vad du har för Defl Min i mappen då,och lägg in det värdet+5% som "Min" i Scale settings...
Twin Turbo: Går det att justera upp tomgångsmotorn?
Lite osäker på om det går på bmw(Bosch) tomgångsmotor

Petri: Skall kolla det med en gång
Har inte kollat speciellt på bmw´s tomgångsmotorer, men på japanbilar funkar det (du menar alltså att du inte har någon skruv att justera tomgången med?). Annars får du justera upp spjället lite så att du får in mer luft.
För att undvika sånt här strul säger jag som jag alltid sagt förut. Om man turbokonverterar är det absolut bästa sättet att använda SMT6 att installera en eller flera extraspridare. Går lätt och smidigt och man får inga problem att justera in grejerna. man kan ju även justera på originalspridarna eller kanske något större än dessa och dessutom justera tändningen.
Toballan
För mej blev det konstiga(?) problem vid installationen av SMT6.
Jag har 12v lmm, 4,5v spänning vid tomgång vilket innebär att analog deflection är vid ca 80% vid tomgång. Detta innebär ju att mappen bottnar vid 2000 rpm!? Hur skall man fixa detta?
Jag skall hursomhelst köra med map-sensor men det vore roligt att veta hur man löser problemet.

Sedan kan jag tyvärr inte säga mycket positivt om pp:s kopplingsschema för min bil.
bilen är en E30 318i med L-jetronic.
Hoppas du skall köra mapsensor i kombination med din 12V LMM annars kvarstår ju problemet.

Enda lösningen som jag ser det är att installera trottelsensor (eller mapsensor) om inte trottelsensor är standard på din modell.
Toballan
Jag har en map-sensor och skall nog köra med den bara jag får allt att fungera. Trottelsensor.. är det gasspjälllägesgivare eller?
Hur menar du att det skall kopplas? skall jag ställa bränslet via smt med mapsensorn men ändå ha lmm kvar?

Ingen tycks ha stött på detta här tidigare på forumet!?
Om du bara kör med mapsensorn kommer den att ge signal upp till drygt 5V, högre lastfall än så kommer inte din ECU se (Ingen signal som kommer i närheten av dina 12V som du säger är max på din LMM). Blir bara låggaskörning om du skall kunna använda bilen över huvudtaget. Däremot en mapsensor som läser lasten (eller gaspjällssensor) funkar ju bra.
Toballan
Okej. Men vilka trådar från SMT:n skall då kopplas till gasspjällgivaren eller map-sensorn ifall jag kör med lmm?
DA
71
DALLO
525 -91 brukis
325 turbo -87
hamann rules: det är väl grå-gul som är till vevaxelgivaren, det fick jag upp i kopplings schemat på stift 7.

MVH DALLO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.