|
|
|
|---|---|
| Det har alltid knakat lite när man svänger kraftigt och när man står stilla. Men nu ska jag ut på långresa och undrar vad det kan tänkas vara? Upplever att det är värre med sommarhjulen. Min teori är att de är mkt tyngre än de små vinterhjulen. Å att det knakar mer med sommarhjul. Nån som vet? | |
| Har samma problem.. men enbart vid backning och högersväng... skulle va kul o få bort det om man ska sälja den... | |
|
Tjenna. Samma sak här på IX:en... Knakar när jag svänger, hörs iof bara när jag står still eller när jag kör sakta. Har inte hunnit/orkat kika närmare på problemet men när jag låg å kröp under bilen förut så testade jag å vrida på hjulen å då tyckte jag nästan att d va krängnigshämmaren som lät. Ungefär som att den vore osmord... =) |
|
|
Ok, skönt att det finns fler som har samma "problem". Min har låtit så sen jag köpte den för 4 år sen. Dock så låter den värre med sommarhjulen på. Skulle kunna tänka mig att servon och alla stag får jobba mer för att få runt de större och tyngre hjulen. Låter bara när man står still eller i krypfart. Sen är det tyst. Jag är mest lite hypokondrisk eftersom hon ska ut på långresa. Vill ju inte att hjulen ska trilla av i 150 km/h.... =) |
|
|
Kanske fjäderbenslagringen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det kan inte vara så att däcken tar emot någonstans vid fullt rattutslag? Sommardäck är som bekant oftast bredare än vinterdäck vilket förstärker teorin. Jag hade detta problem på en gammal Golf 2 GTI, det visade sig att däcket "högg" emot stänkskyddets fästningsanordning när jag gav fullt rattutslag (som ju förhoppningsvis endast sker vid stillastående!!). Bara att bända till lite så var problemet löst. Kolla noga...ibland är felen löjligt enkla! |
|
|
På min E28 hade jag ett svagt knakande ljud när man vred på ratten, det var ett pendelstag/krängningshämmarstag som behövde bytas. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Okidok. Tack för idéer och tips. Det är inte däcken som tar emot för det låter även vid bara lite svängning. Skulle gissa på nåt stag... Jaja, får hoppas hon pallar 200 mil till Berlin t/r. mvh |
|
| Kolla upp det där med fjäderbenslagringen som Johan E nämnde. Eller snarare plocka fram lagret och smörj upp ordentligt med fett och ut o provkör. Slutar det inte då så är det helt enkelt något annat. Det är dock ett hett tips att kolla upp då jag varit med om det själv, lycka till...mvh Erik | |
|
Samma prob här! Krängningshämmarstagen på min. Ingen fara men det låter inte kul och väghållningen får lida lite. Jag vill också utfärda en varning till er som funderar på att köpa nya, köp inte mekonomens de kanske verkar billiga men det blir dyrt i längden pga kvalitetsproblem. En god vän till mig köpte 1 uppsättning fram som han fick byta ut 3 ggr på 6 mån innan han tröttnade och köpte orginal. Skall även tilläggas att jag ringde till mekonomen och frågade hur bra dessa höll och fick svaret att dem aldrig fått in en reklamation på dem, detta var efter hans 3:e byte. |
|
| kan vara krägningshammare stag eller fästet på länkarmen som brustit, vilket va felet på min bil! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.