AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
947

För snabba däck?

snocrash
Hej,

Var inne hos Vianor (mariestad) o kollade däck häromdagen.

Hur som helst påstod gummigubben efter ett tags snack att jag eventuellt måste ha W betäckning på däcken, och som han sa.. "på nyare bilar ska man inte ha snabbare däck, som t.e.x Y om dom är testade med däck som W". Efter ett tag ändrade han historien och sa att det inte spelar stor roll i sverige men i te.x tyskland är dom stenhårda på det.

Kan man värligen sätta på "för snabba" däck???

Hade just nu ett par Kuhmo Ecsta supra 225/45 R17 91W och ville köpa GY Eagle F1 däcken, och ska köra samma dimensioner på mina gamla fälgar.

Dom fanns i 94W och 91Y, och jag beställde 91Y pga att dom fanns i lager direkt.

Någon som ser problem med det?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det hade gott och väl räckt med V för dig. W är är bara onödigt dyrt och Y verkar vara helt uppåt väggarna. DU kommer aldrig upp i de hastigheterna ändå, samt att livslängden minskar för varje högre bokstav så att säga.

MEn problem? Nej inte vad jag kan tänka mig.

*BAWORAK*
snocrash
Jo, jag skulle som sagt beställt W normalt.

GY F1 verkar bara finnas som 94W o 91Y för dim 225/45/17, iallafall hos däckonline. Men Y var nästan 200:-/st billigare än W just nu, troligen pga att dom har fler i lager här eller något sådant.

Kollar man däckonline för något annat land så skiljer priserna igen (oftast med W-däcket billigare)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du får sätta på däck som har högre hastighetsklassning än de som bilen är typad med, men inte tvärtom! Det är samma regler inom hela EU!
Din gummigubbe verkar inte så professionell....!

Om bilen har en teknisk topphastighet på t ex 220km/h, måste du ha däck som minst klarar den farten.
Det innebär att du i det fallet behöver V-klassade däck eller högre (Följande hastighetsklasser är således tillåtna: V=240km/h, W=270km/h, Z=Mer än 240 Km/h, Y=300 Km/h)

Däck med högre hastighetsklass är nästan alltid dyrare än ett med lägre, pga att de med högre klassning behöver vara mer stabila/påkostade i stommen, så det kan vara lite onödigt dyrt att köpa däck som har "för hög" hastighetsklass!

Jag pratade med en däckgubbe om livslängden blev längre eller kortare om man gick upp i hastighetsklass från t ex V till W.
Han sa att om det var samma däckmärke/modell och bredd/profil, var det ingen skillnad.
Däremot brukar Y-klassade däck vara bland de bredare/lägre profilerna, och då brukar det vara mjukare slitgummi för att öka greppet. Då ökar slitaget...

Några tekniska problem finns det inte med att ha "för hög" klassning, bara onödigt dyrt.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.