AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.150

16:9 monitor i BMW X5

Hej

Jag har just nu X5 (2001-01 produktion) med en 4:3 skärm plus MK3, CD-växlare, radio, tv-tuner
Har sett en del auktioner på Ebay ang. 16:9 skärm och den ser väldigt bra ut.

Min fråga är då kan jag montera in en sådan utan att behöva byta sladdar och montera ner större del av hela systemet?

Har även en AUX-cable som jag hade tänkt montera in och den funktionen kom ju inte förnst 2001-09 i den nya-generationens radio.
Kommer det funka att montera in den kabeln då?

Helt enkelt vilka enheter behöver jag byta för att få in en 16:9 skärm?

MVH JOhan
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det fungerar fint att montera en 16:9 skärm i din X5:a kontakterna är desamma. Tänk bara på att det är olika 16:9 skärm till en e46, Den passar inte X5. 5-Serien och X5:an har samma 16:9 skärm. Det som skiljer dessa åt är att det är en annan ram runt skärmen på X5:an. Ramen kan beställas från din BMW leverantör om du skulle råka komma över en skärm från en 5-serie.

Dock kan det vara problem att få full skärm när det gäller din TV modul. Du kan få svarta kantar då TV modulen kör i 4:3 läge. Det du får göra då är att att köpa en ny TV modul eller skicka den till någon som kan ändra och löda lite i den. Annars är det bara att häva ut TV modulen. Alltså koppla skärmen direkt till MK3 enheten. Då får du garanterat fullskärm.

AUX kontakten du pratar om har inget med själva skärmen att göra. Skärmen är just bara en skärm, har ingen som helst funktion förutom att visa bilden.

Byte från din 4:3 skärm till 16:9 skärm gör du på ca 10 minuter. Mycket enkelt!

Lycka till!

MVh
Kristian

Tack för ditt utförliga svar!

Vilken enhet ska jag uppgradera/byta för att kunna använda min AUX kontakt?
Eller är en FM-modulator lika bra?

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
För att få den dära AUX kontakten måste man byta hela kabel stammen för navi/stereo (kablaget). Då den är annorlunda från det datumet du anger.

BMW kan ha någon sorts konvertering kolla med dem. Om inte dem har går ju allt att fixa, bara man är lite händig.

Behvöer du verkligen kasettspelaren som sitter bakom 16:9 skärmen? Går ju att ta reda på vilka UT signal kabel den har bakom skärmen och bygga en egen AUX kabel från de kablarna. Tänk bara på att du måste ha en kassett i bandaren hela tiden för att det ska ge signal.

Folk med en dator i bilen burkar ta in ljudet från dator ljudkort på just dem kablaran, borde fungerar liak bra med en IPOD tex.

Men kolla först med BMW så dem inte har något konvertering.

mvh
Kristian
Hur vet jag om min TV-tuner / Navi klarar att visa i 16:9 om jag sätter in en 4:3?

Har en BMW X5 ifrån tidigt 2001 och den är utr. med MKIII, TV-tuner och CD-växlare.

Ska stå:

Hur vet jag om min TV-tuner / Navi klarar att visa i 16:9 om jag byter ut min 4:3?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Din NAVI klarar 16:9 men frågan är om din TV-Modul klarar 16:9 TV-modulen i bilen tar över hela funktionen med att visa bild. Skulle du ta ut din TV-Modul blir bilden garanterat 16:9.

Har försökt finna info om din TV-modul men jag finner tyvärr inget vid en snabb sökning på BMWNAV nyhetelista

Bli medlem här Länk
så kan du kanske finna?

Mvh
Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.