|
|
|
|---|---|
|
Va på mekonomen igår och skulle beställa vänster inre spindelled.. då sa han att man inte kunde köpa den löst utan var tvungen att köpa hela länkarmen för en bit över 2000:- någon som löst det på annat sätt?? Väldigt tacksam för tips/någon annan lösning.. Mvh Linus | |
| Har touringen verkligen annorlunda länkarm+spindelleder än sedanmodellerna? Annars finns det lösa spindelleder både på mekonomen och biltema... | |
|
Det verkar stämma att touringen har en annan framvagnskonstruktion efter tillverkningsmånad 1988-09. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Det var lika när jag böt på min=( länkarmen är i aluminium,jag handlade på bmw som var ngt billigare än dyronomen.Men kolla upp hur det är på din,har du tur så är det stål. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
hmm, där ser man! trodde att touringen hade likadana länkarmar som övriga e30 serien, men som jag tolkar truckers inlägg så finns det 2 olika länkarmar, stål och alu? hade iaf stål på min e30, 320 -88 och den ser likadan ut som den på en bekants 320 -85 och 318is -90. Är det isf så att det är helt slumpartat vilka bilar som fick alu och vilka som fick stål? MVH Johan K |
|
| Frågan är om det sitter annorlunda leder i alulänkarmen.. Jag hade köpt en ny spindelled för 79 spänn på biltema, plockat av den gamla och jämfört. Men det kanske inte går att demontera/montera i alu utan att förstöra armen? | |
|
Meck, Förmodligen är det som du misstänker; att det inte går att demontera leden i aluminiumlänkarmen varpå du måste köpa hela. :-( Johan, Vad jag kunnat tyda så är det bara touringen efter tillverkningsmånad 06/89 som har länkarmen i aluminium. Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Följande E30-bilar har efter årsmodell 09/89 länkarmar i aluminium: Alpina B6 2,8 Alpina B6 3,5 Alpina Z1 2,7 M3 2,3 M3 EVO I M3 EVO II 2,5 M3 Cabrio Z1 2,5 325i Touring Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Vänta lite: Det är bara att köpa en vanlig spindeled. "Problemet" är bara att den måste pressas i och ur. Men en vanlig standardutrustad verkstad med en bra mekaniker ordnar detta! Det är samma slags spindeled på såväl touring som sedan. Sen är det ju möjligt att det är lättmetallänkarm på vissa och inte på andra. Men som sagt. KÖP en vanlig spindelled på biltema eller mekonomen. Och pressa sen ur och i den. mvh |
|
|
Det blir att testa byta leden som stavros säger!! Tack allihopa!!! |
|
|
Stålbärarmen kostar väl ca 900:- om jag minns rätt. Var också tvungen att byta ena leden på min bil. Kostade på och köpte nya aluarmar när man ändå höll på... ;) Ett tips kan vara att även byta bakre fästet som håller bärarmen om du ändå ska ta ner allting. Då kan du med fördel montera delrin/teflonbussningar så slipper du problemet att hjulet rör sig ett par cm när du bromsar kraftigt. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.