AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.766

Generatorfel E39 -99

Hade för ett tag sen ett varvtalsberoende vinande ljud framifrån motorutrymmet, lyssnade och letade efter vad det kunde vara men hittade inget. Efter väldigt snabb vända till grannstaden så försvann ljudet och har vart borta sedan dess för att komma tillbaka igår.

Idag när jag kom till jobbet gjordes ett belastningstest på batteriet och det verkar vara dags för ett byte. Det tråkiga är att jag mätte laddningen från generatorn och obelastat så låg det på ca 13,5 och med alla förbrukare på var laddningen 11,5(!) och vid 2500rpm var den 11,7(!) alltså åt helvete för lite.

Kan ju tillägga att det vinande ljudet förhöjs när man belastar mer.

Om jag fattat allt rätt har jag en Valeo 90A generator som tydligen är helt sluten och "omöjlig" att reparera.

Vill gärna ha tips och råd om det är någon annan som vart med om detta?

Fick prisförslag hos Novation på 4500:-, känns ju lite pissigt, man räknar ju kallt med att generatorn ska hålla mer än 9000mil.

Någon som vet vart man hittar en motsvarande som kanske håller längre?

MVH
Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Har du så liten generator i en E39:a? Jag hade ju en 140 Amperes i min 528 från 96. Gick på drygt 3000 att fixa...

Läs mer här:
Länk

Nu gällde ju det ifs en Bosch generator. "Ditt" fabrikat verkar lite sunkigare om den bara håller 9000 mil!!

Ifs så om batteriet har kortis så kanske inte generatorn orkar att både ladda batteri och ge alla förbrukare ström, därav den låga spänningen då... Bara en teori...

mvh/

Tommy
Tack för svaret!

Tyckte också att 90A var i minsta laget men det står på generatorn, samt att det finns både 90 & 120 enligt ETK, vet inte om det är bereoende på utrustning?

Hittade en Bosch genom en batterigubbe här i stan. Han skulle ha 1900:- inte farligt alls.
stefannorr
Min generataor i min förra BMW 97-320 fick ja byta vid 10 000 mil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Innan du springer iväg och köper en ny generator, kolla att det inte bara är laddregulatorn som är trasig.

Den sitter på generatorn och kan bytas ut även på Valeo-generatorn (ny regulator kostar typ 700kr hos BMW)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B

Tack för tipset!

Hur kan jag prova funktionen på den??
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nilez, vet inte om det går att "funktionskolla" laddregulator/kol, men om generatorn ger dålig laddning kan det vara ett tänkbart fel.

Vet att laddregulator till Valeo även säljs via bilelektriska firmor, troligen ganska mycket billigare än BMW (en siffra som ringer i mitt huvud är strax över 150kr!) så då kan man kanske chansa och byta den och se om det hjälpte...

Bytet är inte så svårt, men kan vara pilligt om man inte demonterar generatorn (trångt!).

Du kan t ex kolla med:
Sjölins Elektro-Diesel, Växjö
Hjalmar Petris väg 36
352 46 Växjö
Telefon: 0470 - 230 90
Epost: info@sjolins.se

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Tackar, du är en klippa.

Frågan är ju om laddregulatorn kan ge ifrån sig ett sånt ljud som jag har. Låter precis som om man har ett jordfel i stereon.

Jävla krångligt detta.
Vad mer kan ge uppskov till ett vinande ljud? Spännrullar? vattenpump? Tycker mig nästan höra att ljudet kommer från skuffen, kan en sliten bränslepump följa varvtalet?

Blir galen på detta, känns ju drygt om man byter generator och ljudet finns kvar.

Robsarve
Det är inte via högtalarna ljudet kommer??? Inte ovanligt med generatorvin i bilstereon...

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
Robsarve: Nej, det kommer inte från högtalarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.