AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
898

E34 insexdimension bak?

Är det 7 mm insex på glidpinnarna på bromsoken bak eller är det något annat. Det sitter ju 7 mm fram.

Bromsoken kärvar bak, så jag måste lös med dem, men det skulle ju vara bra och veta vad det är för dimension på dessa insexor före man börjar.

är det någon som har något tips om hur man får lös dessa pinnar ( får oken till att sluta kärva)

Tacksam för svar

Mvh Jimmy
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, det är 7mm även bak. Det bästa du kan göra är att göra en ordentligt insmörjning med kopparpasta.
Tack för svaret

Ja det var det jag hade tänkt göra men är lite orolig för att glidpinnarna skall sitta så hårt att man inte får lös dem.

Då de väl är lös så är ju kopparpasta guld värt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På glidpinnarna skall du använda ett speciellt silikonfett, inte kopparpasta!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sätt en liten klick kopparpasta på gängorna, men i övrigt som Johan B säger.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
vart kan man hitta det där silikonfettet. Mekonomen, biltema eller ???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Silikonfett till bromsar, finns hos de flesta biltillbehörsfirmor.

Även Biltema säljer sådant fett på små tuber (det går åt väldigt lite på glidpinnarna) för typ 10:-/tuben.

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Biltema: Länk
Det fungerar dessutom utmärkt till att smörja upp andra saker som inte tål olja.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Varför är de inte bra med kopparpasta på glidpinnarna? Min kompis som är mekaniker på wag-verkstad använder det.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kopparpasta är inte bra på gummidetaljer eftersom det kan få gummit att svälla och deformeras, och dammskydden över styrpinnarna är av gummi...

Dessutom stelnar inte (rätt typ) silikonfettet för mycket när det blir riktigt kallt ute, vilket vissa kopparfetter kan göra.

Ps. Utan att veta hur duktig din kompis är, har VAG-verkstäderna väl inte bäst rykte i verkstads-Sverige...! ;o))

Mvh

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Ok.
Angående vag. Han har berättat en del roliga grejer. Tex så skulle en mekaniker byta olja på en golf. När han sedan skulle provstarta, så undra han varför inte oljelampan slockna och började gasa för att få upp trycket!
Sen va de hejdå me den motorn. Han hade glömt fylla på den nya oljan i stressen.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Jag har en teori att bromsoken kärvar eftersom klotsen på utsidan av skivan (den man ser genom fälgen) är mer sliten på ytterradien än innerradien.

det är en glipa på ca 4-5 mm mellan belägget och skivan på ytterradien och belägget ligger ann på innerradien,

samt att bilen har börjat låta när man svänger i lite snävare kurvor som en rondell tex, det låter från bakhjulen ungefär som när bromsarna ligger på, ett skrapande ljud.

Hade tänkt kontrolldra hjullagren när jag ändå är dår och härjar,
Någon som kan hjälpa mig med vilket moment det skall vara på dessa, har hört en siffra på ca 220 Nm men är inte säker och skulle vilja höra en siffra här på forumet
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
250Nm är det som ska dras. Vad är det för skick på bromsskivan bak? Är den rostig kan det bli som du beskriver, då bildas en rostkant som "tar emot" bromsbelägget och det slits på det mest konstiga sett. Det är inte handbromsbackarna som låter lite när du svänger?
skivorna och klotsarna var nya för 1400 mil sedan. Och jag målade skivorna med svart värmebeständig färg så det finns inte tillstymelse till rost på dem. Även handbromsbackarna var nya för 1400 mil sedan och jag har inte haft detta missljud tidigare.
Är även en flitig användare av handbromsen så jag tror inte att det är den som ligger på eller kärvar.

Jag har en teori att om klotsen är snednött som beskrivet som ovan. så borde klotsen på insidan var nött på motsatta sättet alltså mer nött på inner radien än ytterradien, eftersom skivan "viker" sig istället för att oken flyter med....

Förstod ni detta eller är jag ute och cyklar.
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
jimcar: Jag har samma fel på min sen jag böt handbromsbackar,det låter när jag svänger åt höger ett skrapande ljud försvinner om man drar upp spaken lite jag har demonterat och försökt få bort det, det gick men kom tillbaka efter några dar..nu får det låta
jaha då kanske ljudet kommer därifrån....

ja jag ska ialla fall ta lös och smörja upp oket samt nya klotsar och kontroll dra lagret så får vi se om det fortsätter....

man kan ju samtidigt kolla handbromsbackarna och se om man ser något uppenbart
Hittade orsaken till oljudet i den bakre regionen i helgen. Det var skyddsplåten som sitter bakom skivan. Den tunna smala som skall förhindra att det kommer in skit i handbromsbackarna/trumman. Hade fått sig en liten knäck och så var den lite rostig. den skrapade i trummans bakkant lite grann. Tryckte bara tillbaka den med en skruvmejsel och vipps så var det som en fröjd att köra igen
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det var ju skönt det då...det är iofs möjligt att det är detta på min med men har satt dit nya för mina hade rostat sönder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.