AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.212

Bakvagnsfästen? har släppt..

Sida 1 av 2
Måste svetsa fast ett färste på bakvagnen.. ska ta kort på det imorgon så ni förstår bättre.. men jag kan försöka förklara..

Det finns två fästen vid bakvagnen.. dom är runda och ganska kraftiga.. kanske 5cm tjocka.. finns ett på varderasida som.
Man ser dom ganska enkelt när man hissar upp bilen.

På en bilfirma här i stan ville dom ha 8000:- för att svetsa ihop allt.. det verkar som att man måste loss med en massa saker för att rikrigt komma åt runt hela. Frågade på bmw lindholms här i umeå och dom trodde runt 3000:- för det men dom kunde inte säga 100% exakt..

Ska hälsa på paranteserna i helgen.. farsan är lastbilschaffis och har tillgång till ett stort garage.. får se vad man kan göra själv..dom är väldigt bra verktyg + svetsar där..

Vad ska man betala för att få det dära fixat.. jobbigt att det slår i lite när man släpper gasen.. Ska fixa fram några bilder imorgon..

//jocke
hmm, jag vet vilka fästen du menar, dock finns dom i 2 omgångar :) 2 som håller differentialen, och 2 som håller balken (tror jag) så att säga...menar du att bultarna som går igenom dom har gått av eller har huset runt bussningen spruckit?

MVH
Johan K
Har inte tagit något kort än på fästena.. men det lutar åt att det är differentialen.. någon som vet vad man ska betala för att få dom två fästena svetsade (har precis släppt i svetsfogen)..

När det rör sig om lite större summor vill man ju kolla upp lite priser först.. ska fara på bmw igen imorgon och höra vad dom säger..

//v
Hej.. har tagit några kort på bakvagnen.. korten kanske är lite stora.. Vad ska man betala för att få det dära gjort.. finns det någon i umeå som kan fixa sånt billigt.. en bilfirma skulle göra det för 8-10.000.. det är ju ganska mycket pengar :-(

Länk

mvh

//vader
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ja hade du vart i dalarna sä hade jag kunnar svetsa det det såg ju inte altför farligt ut så jag skulle nog tro om du har en hyfsad hand med svetsen så kan du nog fixa det själv men inan jag köpye svets så fixade volvo min 240 tic kostade ca 3000 med nya bustningar bakaxeln satt helt lös fixa det bra har nött slutt på 13 par slitna däck
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Var har dom spruckit? Den enda kanten som det skulle kunna vara som jag ser är kanten mellan bakvagnsbryggan och karossen på ovansidan. Men den är inte svetsad där utan bussningen går mot karossen och hålls på plats av skruven som syns.

_______
//Niklas
Jag är ju inte direkt kung på bilar.. som jag har fattat det så har det släppt vid karossen.. man borde ju kunna svetsa där vilket gör att allt skulle sitta fast.??
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Om det är kanten som är på mitten av denna bild Länk så ska det INTE vara svetsat där. För svetsar du där kan du inte ta ner bakvagnen utan att skära loss den.

Det ser ut såhär när man har plockat ner bakvagnen Länk

_______
//Niklas
Aha ok.. så man ska bulta fast det.. alltså det är bulten som har lossnat från chassit så att säga. så det bästa är att ta loss allt och svetsa fast bulten igen???
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Om bulten har lossnat måste man ta ner bakvagnen för att komma åt att svetsa fast den igen.

_______
//Niklas
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Kommer man inte åt översidan om man plockar ur baksätet likadant som på E30?
Kan ge en bättre överblick.

/Per
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Bultarna är inte genomgående på E36.

_______
//Niklas
Ok.. men då vet jag lite mer iaf.. Själv kan man svetsa hyffsat men har ingen erfarenhet av att plocka ner bakvagn mm.. Farsan är duktig.. så får se vad man hittar på.. vad ska man betala för det dära om man lämnar till någon privatperson..??

Tack för alla svar!!
Koni.. hur är bultarna fästa i själva chassit..? Funderar på att byta bussningarna när man ändå är där och grejjar.. är det svårt att byta få loss dom om man har inte special verktyg? Nått annat man bör tänka på när man tar loss bakvagnen? Och om det är nån som bor i umeå området och vill ta sig an detta för en låg slant så hör av er!!

//vaders
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Fram sitter det pinnbultar som är gängade i svetsmuttrar, bak är det bultar som man skruvar in i svetsmuttrar i karossen. Troligtvis är det svetsmuttrarna som har släppt. Bussningarna är ganska besvärliga att byta om man inte har tillgång till press eller bra avdragare. När du sänker ner bakvagnen så kolla att inte någon av kablarna hamnar ikläm, jag råkade slita av ena ABS kabeln när jag inte var nog uppmärksam.

_______
//Niklas
ok... hörde med farsan och han har avdragningsverktyg på jobbet sitt.. Vet du ungeför vad bussningar på bmw kostar.. mekonomen tog 400:- per sida.. tänkte köpa nya bultar också om det går att beställa.. Ska nog mest troligt börja med allt i helgen om jag hinner få tag på delar..
Koni!

Hur gjorde du för att lossa på Handbormsvajjern?? Det är det enda jag har kvar att göra nu innan hela bakvagnen är lös.. Tog ju en stund att få loss allt :-)
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Jag lossade vajrarna framme vid spaken och drog ut dom ur karossen.

_______
//Niklas
hehe.. helgen var då räddad iaf.. :-/

Länk
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
är det här ett vanligt fel hos e36or???
jag hade precis samma sak på min. två fästen som slitits loss ur själva "karossen". det såg iofs ut som det hade rostat ganska mycket på din. men ändå.. sånt borde ju inte kunna hända så lätt.
trodde min var ett undantagsfall
sk
252
skinkan
M3 cab 98
535 dam-sport touring 07
bmw 645 cab 12v
730 95 e38
3,0cs 72
min 325a 92 var lika dan,han som fixade det åt mig tog 2000kr,han lagade även en 320 93a samma vecka.så det är nog inte så ovanligt precis...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.