AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.051

Spårkänslig bil...varför ?

Min Alpina är rätt så spårkänslig , har kollat framvagnen på den och alla bussningar är bra på den men den är ändå lite spårkänslig !
Kan det bero på däckbredden ? Eller är det för att vägarna är i ett bedrövligt skick här eller ?

På motorvägen så är den helt ok !....

Billy B-10
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Samma här, men det blev mycket bättre efter att jag gjort 4-hjulsinställning. Vad har du för däck och fälgar?

------
Länk
Länk
Original alpina fälgar 235/45-17 och 265/40-17.....

Billy B-10
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag tror faktiskt du behöver göra en 4-hjulsinställning. Kör du med originalfälgar och dessutom är bussningarna ok då är det nog det som är kruxet. Visst breda däck kan göra bilen spårkänslig men inte på det sätt att man ska åka runt och störa sig hela tiden för att bilen är ostabil på vägen.

Gör en 4-hjulinställnig och se vad som händer, blir inte det bättre då kan du fortsätta och felsöka!

------
Länk
Länk
Så det går altså att göra en 4-hjulsinställning på en sådan bil ????

Det är mest på landsväg man stör sej på den , dvs mycket spåriga vägar...

Billy B-10
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Varför skulle det inte gå och göra 4-hjulsinställning på din bil?

------
Länk
Länk
Nej nej , jag bara trodde att allt därbak satt "fast" så att säga ....
Dvs fasta lägen.....med utbytbara bussningar...

Billy B-10
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Nej det går, killen som utförde arbetet på min bil, hadde en M5 E34. Han berättade då att hans bil blev spårig då ha gick över till bredare däck. Han hade M5 original fälgar förövrigt och efter 4-inställningen blev hans bil mycket bättre. Han sa att han kan egentligen få vilken bil som helst hur stabil som helst men då slits däcken mer på en sida. Jag tror att din bil skulle må bra av en 4-hjulsinställning. De kanske får vinkla alla fyra däcken utåt så att de står så här...> \, men då får du mycket bättre grepp och stabilitet även om däcken slits lite mer men inte så hemskt mycket att du behöver byta däck varje säsong.

------
Länk
Länk
Så är det bak nu iaf......Däcken slits lite mer i innerkant där...

Billy B-10
Länk
Förresten vet du vad det går på att göra en 4-hjulsinställning ?

Billy B-10
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Han nämnde även att det ska antagligen var vinklat på alla fyra eller inget alls, jag är inte så insatt i hur de gör för att få bilen stabil, min han visade mig på en skärm alla "börvärden" och värden som var innan inställningen på min bil och det blev mycket bättre efteråt. Kalaset gick på en femhundring men det var värt det.

------
Länk
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Går det att justera bakvagnen på Alpina B10 3,5? En vanlig 535i har ju inte den möjligheten, det är bara M5 som har ställbart bak av BMW:s E34:or, men Alpina kanske gjort nåt special?

- M5 E34 Limousine register -
Hmmm , ska ringa och kolla imorgon.....
Förresten tack för tipset !!

Billy B-10
Länk
vad ?????

Billy B-10
Länk
då gor det altså inte eller vad ????

Billy B-10
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Ring och hör med dem, hjulinställning ska det gå o göra ändå.

------
Länk
Länk
Ja.... jag ska ta och ringa så får vi se.....

Billy B-10
Länk
33
Märra
e46 touring
På e34orna är det bara M5or som det går att ställa bakvagnen på... Om alpinan är byggd på m5 chassi så kanske det går.. men jag är skeptisk, men som sagt ring och fråga..
ok min alpina är ju byggd på en 535i om jag har fattat allt rätt

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.