AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.527

Vindrutetorkaren skaver i huven! ...Jävla skit!

He
22
Heragalles
BMW 530i -89
Hej igen, och tack för svaren på de andra inläggen!

Höger vindrutetorkare skaver mot huven och har skadat lacken på undersidan av huven. Detta händer endast då man har på snabbaste intervallläget. Det kan väl knappast vara normalt men ändå har jag haft samma problem på båda mina 530's.

Kan man justera detta på ett enkelt sätt, någon som vet hur det ser ut.

Annars kan jag ju alltid skruva upp det och kolla själv, men jag vet ju att NI killar och tjejer har god koll på allt rörande stort och smått till BMW.

Keep on rockin' in the free world!
cheers!

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bara att köpa en renoveringssats på BMW detta är ett av de vanligare felen på E-34a
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du får nog byta torkarmekanismen. En ny kostar ca 1800:- på BMW. Std fel på alla E34 tyvärr. Har samma fel på 2 av våra :-(
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kostar 2200 kr på bmw prishöjdes för ett år sen
det finns ett par inte roliga men möjliga sätta att "fusklösa" detta

1. lossa den högra armen och dra upp den ur sina splines, vrid den ett litet snäpp uppåt inte för mycket för då tar den i ovankanten. Detta håller ett bra tag men på sikt är den som dom säger här för mig.

2. en ännu sunkigare lösning är att slipa ner armen en bit och lacka om den för att på så vis slippa problemet.

Det är utöver kostnaden för mekanismen rätt bökigt att byta den om jag inte har fel. Åtminstone för oss med tummen på fel ställe.
jag skulle gissa på att par timmars jobb för en verkstad men andra vet säkert mer bestämt vad det skulle kosta utöver själva mekanismen.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
Pappa till Beppe Morgan William
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Lösning 1 har jag testat, men det blir så fult då torkararmen hamnar så långt upp på vindrutan. Inte snyggt. Dessutom tyckte jag vinddraget ökade vid högre hastigheter? Jasså är de prishöjda till 2200:- Ett rån! 1-2 timmars jobb låter rimligt för att byta mekanismen. Dvs. 2200:- + ca 1000= 3200:- på verkstad kanske?
He
22
Heragalles
BMW 530i -89
OK, men om det har varit ett vanligt fel på e34, fixade de inte till de nyare modellerna? I sådana fall från vilken årsmodell?

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Då får du väl köpa en E39 men det är tydligen inte helt felfritt på dom heller
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Troligen så fixade BMW ingenjörerna till det på senare E34:or. Vår -96:a har inga glapp i länkaget, men den är ju nyare och har inte gått mera än 14000 mil. Glappet kanske kommer senare...
Be
726
Bert-Ola Runeson
523iT LCI -07
316i -00
530iT/5 -96
528iA -86
528i -83
Alpina B9/E28 -82 Nr:003
525 -75
3.0 CS -73
Jaguar E-type OTS v12 -71
Dynapack dynamometer
Problemet kvarstår nog genom alla årsmodeller på e34, jag har fått samma problem och min är en 96:a.

Får se framåt hösten om det går att åtgärda på något sätt.
Det verkar som att torkarens axel "kryper" upp mot huven. Detta kan kanske fixas med en bricka i något lämpligt material, som distans på undersidan.

Bert-Ola
BmwCS #2423
Helga
På min E34 -90 kom det redan efter 5.000 mil på förarsidan.
Jag slipade ner torkararmen cirka 2 mm. Och det hjälpte.
Efter 30.000 mil så var höger kass. Minst 2 timmars arbete enl. BMW + 1.500 spänn för material. Körde med det så till 43.000 mil för att sedan byta till E39.

Helga
Ur
14
UrQuattro
540iA Touring -98

UrQuattro -85
100 2.8E -91B
köp "ny" torkar mekanism på skoten det gjorde jag den var som ny : ) sen blir det bra!!
76
Böss
740IA -95
Nu blir man väl stenad när jag berättar om min lösning.

Jag höjde huven i bakkanten med brickor för att snabbt lösa problemet med skavandet.

Nu när jag läst era inlägg och förstått hur fenomenet uppstår kan jag ju gå vidare med en riktig reperation.

Men som sagt, höj huven någon millimeter så upphör skavandet direkt.

\\Mikael
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Denna lösning är oxå pinsamt enkel; klipp av torkarbladet, det funkade bra för mig.
Helga
??????Denna lösning är oxå pinsamt enkel; klipp av torkarbladet, det funkade bra för mig. ???????????

Så du har inte förstått att det är början på torkararmen som skaver undersidan på motor huv..:-))

MVH Helgas man från västkusten.
Här ska ni få en snabbfix som heter duga. Har tydligen används även av BMW.

Lägg en ca 1m lång planka stödd mot motorn och vindrutan om ni fattar vad jag menar.
Grabba tag i en polare och sänk försiktigt ner huven mot plankan (stå på varsin sida). Nu lägger ni lite tyngd på huvens kanter (se till att huven är varm, motorvärme är bra) och "böj" huven lätt så att den blir lite högre mitt på. Voila, lite frigång har skapats utan att det glappar på sidorna.

Visst är det ett "fulmeck", men det är billigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.