|
|
|
|---|---|
|
Berättelse från en ödestiger semesterdag norr om Sundsvall(vid infarten till Timrå). Bilen tappat laddningen(ej märkt någon lysande laddningslampa just då). Rullade en smula upp ifrån E4 mot Timrå...Totalslut batteri(11,7volt).Köpte nytt för att ta mig hem iaf :) Senare på hemväg märkte jag att vid låga varv < 1500rpm då lyste den lite svagt för att helt slockna vid lite högre varvtal... Vet ej i dagsläget vad som orsakat detta...Börjar med att byta ut generatorremmen mht min ovanstående beskrivning,såg också lite sliten ut + att den verkade ligga an mot remskivans "botten" s.a.s. med fullt utjusterad generator. Troligen inte detta fel men billigaste att börja med. Återkommer när jag fått min beställda rem på plats(BMW original :)) Blir väl laddningsregulatorbyte efter detta...Hoppas bara att inte själva generatorn börjar ge upp iaf.. Ps.Väl hemma, vid garageinfarten, började det nya batteriet tappa sugen också,på håret att jag tog mig hem m.a.o :)Ds Någon som haft något liknande fel?,dvs med svagt lysande laddningslampa och slocknande vid högre varvtal och kan berätta vad som var felet då.. Kan ju vara ett flertal med liknande symptom men olika fel,men kan vara "kul" att veta iaf :) Mvh Janne. | |
|
Har inte haft din symptom men dock att laddningsrelät var kasst (eller rättare sagt förra ägaren hade inte satt fast det ordentligt!) Men kan ju bara säga det för sakens skull att när abs lampan lyser då är batteriet så dåligt att den stannar kort därefter.... (bilade hem utan laddning från stockholm... 45 mil...) West Coast Räcers | Länk på jakt efter 535-e34, bmw 2002 |
|
|
Precis Bylund....Det som kom först av alla varningssymptom var att ASC´n "föll ur"...efter ytterligare några mil så kom ABS larmet,då var det bara sekunder från att det var helt "kört"... Mitt nyinköpta batteri fungerade ca 25mil....Med minimalt antal strömförbrukare inkopplade... Mvh Janne. |
|
|
Har haft precis samma som dig på min. Bytte batteri först , då det ändå var gammalt. Nu var det inte detta som var felet utan efter lite letande hittade jag det. Det var dålig kontakt i starthjälpsuttaget som ställde till det för mig. Kabeln delar sig där så om du inte har bra kontakt där får inte batteriet någon laddning. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Hade ett liknande problem som du i midsomras. Vi åkte upp till Dalarna och efter Leksand la ABS'n av, och precis innan vi kom fram till Rättvik tappade den språket så att det blev tyska. Batteriet var då helt slut. Jag fick låna en laddare och dagen efter hände samma sak igen, så jag fick lämna in bilen på en lokal bilmek i Rättvik. Det visade sig att generatorn var slut. Och den hade skadat batteriet så att ena cellen var paj. Ny generator och batteri gick på nästan 6000:-. Så midsommaren blev sisådär. När jag kom hem så ställde jag upp bilen för att byta länkarmar. Suck! Nu håller jag på att riva hela framvagnen. Men efter detta blir den som ny! :) |
|
svardska |
kan väl knappast vara ngt annat än att kolen är slut! med tanke på att laddlampan lyser svagt och ibland inte alls. |
|
Vi får väl se i morgon när jag bytt generatorrem,nästa steg blir ju att byta laddningsregulatorn inkl kol....Tack för svaren. Mvh Janne. |
|
|
Jag tror det kan vara paj diodbrygga i generatorn. Om fortfarande någon diod är hel så kommer spänningen upp i rätt nivå bara en väldigt kort puls per generatorvarv. Detta kan troligen hålla laddlampan släckt, men räcker inte för att ladda batteriet. Jag hade det felet på en Pontiac T/A en gång. Jag bytte generator. Man borde kunna se detta genom att mäta med ocilloskop. det syns inte när du mäter med en vanlig voltmeter. /Mats J |
|
|
Ok,felet var att ett av kolen var "borta"(hittade kolbiten senare inuti gen.) och det enda som fanns kvar i "kolhålet" var fjädern.. Plockade även bort en sten på 1*1cm o getingar från generatorn!!!Kommit in via kylkanalen! Konstig konstruktion måste jag då säga,inget skydd mot dylika saker :( Olikt BMW hur som helst.... Nåja,bytte iaf laddningsregulatorn inkl kol. Problemet ur världen,yeahha :) Laddar nu 14,4-14,5V... Mvh Janne. |
|
|
Trevligt att det löste sig=) Ett tips som jag kan komma med i samband med batteribyte,kolla skruvbläcken till hängsäkringen vid batt, på min så va ena ordentligt uppgängat. Upptäckte detta när plastlocket över batt skulle på då började cdvxl plocka skivor hela tiden.Man kan ju undra hur detta slutat med gnistbildning 2cm från batt. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Ok Trucker,ska kolla den lite extra...Tack för tipset. Mvh Janne. |
|
|
Återkommit från en resa i Norrbotten....Batteriet tomt igen ute i "ödemarken"...Samma fel igen,dvs ena kolet lossnat varvid laddning upphört. Nåja,efter div svordomar,bort med generatorn och åkte sen in till "centralortens" lokala bilelsfirma för utbyte av släpringar och lager+naturligtvis ny laddningsregulator... 969kr fattigare och efter montering så fungerar den igen.. Förklaringen jag fick på firman var att släpringarna blivit ovala och slår då sönder kolfästena ganska snabbt...Vanligt fel enligt honom..Så NU har jag iaf en generator som jag kan lita på :)Hoppas jag... Mvh Janne. |
|
|
Dyra släpringar o lager... Du har väl en "vanlig" laddare för batteriet? Mvh |
|
|
Tycker det inte var speciellt dyrt för att få sin generator som ny igen...Inga tendenser till varmgång i lindningar el dyl så nu lär den "fixa el" flertalet år framåt. Laddare har jag,hemma i garaget naturligtvis(fick låna en riktig laddare av min kusin som lägligt nog hade en där uppe). I den situationen jag befann mig i med bl.a. begränsat antal verktyg och tid så tycker jag det var kanon att det hann fixa sig innan jag var tvungen att styra kosan hemåt igen pga arbetet(dryga 50mil). Blivit att åka buss annars....Det var jag icket sugen på ;) Mvh Janne. |
|
|
Nä det förstår jag! =) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.