|
|
|
|---|---|
|
köpte min bil för snart 2 veckor sen ägaren innan mig hade precis ställt på bilen. Vilket gör att han är skyldig att betala skatten på bilen eftersom han är ägare av fordonet vid ingå´ngen denna månad och det var både han och jag överens om. Nu är saken den att jag kollade med bilregistret nyss och skatten är INTE inbetald vad händer om han struntar i att betala?? Får jag problem då?? Väldigt tacksam för svar | |
|
Bilen får körförbud men den förre ägaren är betalningsskyldig,vilket innebär att det är han som åker på inkasso,fogde mm. Men du får inte köra med bilen innan skatten är betald. Surt men så är det,skiter han i att betala så står du där med en bil som har körförbud. Det enda du kan göra är att betala in skatten och sen kräva honom på pengar om du har ett skrivet kvitto där det står att han ska betala skatten.(fogden kan hjälpa dig med det om beloppet överstiger 500) |
|
|
hur lång tid tar det innan det blir körförbud Är det en mån som gäller som man har på sig att betala när man ställt på bilen?? |
|
|
Man har tre veckor på sig att betala, sedan blir det körförbud. Om jag minns rätt står det tryckt på räkningen att förfallodag är tre veckor efter påställning, så det är inte säkert att han missat det. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
man blir ju lite nervös liksom. Och man vill ju att allt ska va ok. Blir det körförbud rasar min värld har 9 mil till jobbet och det går inga bussar. är liksom jävligt beroende av bil nu. Firmabilen är inlämnad för byte får en ny om 2mån. Men betalar han inte......... Jag vet ju vart han bor så får väl åka dit och förklara ett och annat |
|
|
Har varit i din sitts TVÅ gånger! Vid båda tillfällen gick det till kronofogden innan de dumma tidigare ägarna betalade in pengarna. Vad än du gör betala inte i första taget. Vet du var han bor så är det ju enkelt, ta ett snack med han! Mvh Abbe Länk |
|
| det värsta är att det är 25mil dit. Jag har ringt i 3 dagar nu men inget svar. Grrrrrrrrrr | |
|
Håller med alla andra! Betala INTE skatten om ni kommit överens om att tidigare ägare ska betala! Visst du kanske får körförbud på din bil,men jag är ganska säker på att han kommer att betala skatten förr eller senare...... mvh |
|
|
I mitt fall betalade de in skatten när de fick betal anmärkning! Mvh Abbe Länk |
|
| Det sista jag gör är att betala. kan man inte anmäla detta någonstans?? | |
| Spelar väl ingen roll. Han ska betala skatten enligt lag eftersom han var ägare av bilen vid ingången av denna månad | |
|
Vad jag menade om nån missuppfattade var att enda sättet att inte få körförbud var att betala in skatten. Det dröjer innan han får fogden efter sig. Jag har vart i samma sits som du,bilen hade körförbud i ca tre månader sen betalade kräket in skatten varför vet jag inte men han hade INTE fått fogden på sig(morsans granne jobbar där och hon kollade faktiskt upp det). De ska ut ett par påminnelser innan fogden tar tag i det. Kör ändå och verka helt oförstående om du blir stoppad,om polisen är på bra humör kanske han släpper dig utan böter om du har tur. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.