|
|
|
|---|---|
|
Som ovan namnt.. Sony X-plod XM-2165GTX slutsteg (enligt spec 1000w med 60 amp sakring) Kopte det for nan dag sedan... men kommer inte till o installera det forran tidigast om en vecka.. men nyfiken ar man ju for det... Hur bra ar steget? Nan som kan svara? Far man vad man betalar for eller mer eller mindre??? Ska koppla steget i min E30 o det ska driva en MDS Audiophile Limited 10".. Nan som vet hur det later? Tack tack pa forhand!! En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker! | |
|
Här är lite snabbfakta om steget: Länk Som synes inga 1000W vilket f.ö det aldrig kan bli med 60A säkring men det kan ju funka bra ändå. Det är synd att tillverkare (och köpare) fäster så stor vikt vid effekten, mycket annat spelar in för slutresultatet i t.ex en bil. Det är i stort sett omöjligt att säga nåt om hur det låter, ett visst högtalarelement låter ju ingenting förän det är rätt monterat i lämplig låda osv. Kanske någon som har monterat och testat detta element? FP |
|
|
Håller med, att stirra sig blind på effekten enbart är hur dumt som helst. //Simon |
|
| hade ett skräp slutsteg på massa watt haha runt 1000 nånting var det, lät inget vidare, köpte ett Rockford fosgate på 4x25 tror jag det var och bryggkopplade det,kommer inte ihåg effekten vid bryggat, men det lät många ggr bättre än det andra, så det där med effekten är mest till för att lura oss köpare, kolla på Wrms ist, tror dom som säljer sätter ut den effekt spik dom lyckats få som mest vid deras laborationer hehe, Men Sony brukar juh göra bra grejjer så det steg du har hittat duger nog bra ska du se, Själv föredrar jag Phoenix gold bland de bästa slutsteg jag provat till ett inte allt för sjukt pris,Ps blev 2a på en ljud tävling med ett Phoenix gold M100 2 rockford punch 12or för många år sedan :p | |
| med 60Amp 12 volt blir max effekt 720 watt, bilen igång då är det väl 14,3 volt ungefär då blir det 858 watt. sedan har man juh effekt anpassning, bäst då vid samma ohm tal utgång ,högtalare, steget gick att koppla ner i 2 ohm va? rätt stor effekt förlust redan i steget i form av bla värme :) | |
|
Har också råkat ut för samma, hade ett MDS steg som drev 150wrms bryggat, hade senare ett MTX steg som levererade 40wrms per kanal, en kanal på Mtx drev bättre än bryggat på Mds trots "lägre" wrms. //Simon |
|
|
Tillägger att Sony steget med största sannolikhet driver din bas utan några som helst problem. Man får ju ut lite till om man även kör med Kondensator. //Simon |
|
|
Nu kanske jag vet hur de får fram 1000w Utklipp från ett annat sony steg: "Power supply voltage -- 10.5 - 16 V" Alltså 960w vid 16v, och så avrundar man uppåt. Men så höga spänningar lär ju inte steget få, om man inte kör med nå specialbatterier?! Hur mycket hjälper en kondensator? //Simon |
|
| En kondensator jämnar ut då det blir höga strömuttag, dvs spänningen sjunker en aning,så laddar kondensatorn ur håller uppe "rätt spänning"men vid tex bas skivor med djupbas i flera sekunder hjälper den nog inte nå vidare, En kondensator laddar upp snabbt o ur snabbt.. Xtracrispy: hehe ja du har helt rätt ang hur dom mäter effekten som. | |
|
Ni räknar lite fel. Om steget är säkrat med 60A så innebär det att inmatad ström vid max effekt ligger lite under 60A. det är praxis och god design/konstruktion att lägga lite marginal på säkringen, de skall inte bli varma och ev. lösa ut vid "normal" användning. Se på alla säkringar i t.ex en bil, de hanterar vid normal drift strömmar som ligger en bra bit under sitt påstämplade värde. Även om vi är "snälla" och räknar med en inmatat effekt på runt 700W till förstärkaren så är verkningsgraden normalt runt 50%, dvs runt 350W finns att tillgå på högtalarutgångarna, detta skall sedan fördelas på det antal kanaler som förstärkaren har. Så Sonys spec på 2x165W RMS är nog riktigt, och en riktigt hög effekt som med inte alltför trögdrivna högtalare kan prestera höga ljudtryck. Att förledas tro att 200W vid 2 ohm ger mera ljudtryck är fel, någon dB högre effekt är knappast hörbart och ger sämre kontroll och dämpfaktor på elementen. Redan 4 ohms element har normalt ett par dippar i frekvensgången där impedansen sjunker drastiskt och med 2 ohms element får man lätt haveri även om steget (teretiskt) klarar t.ex 2 ohm. Kondensatorer höjer aldrig uteffekten, och i all synnerhet inte RMS-effekten. De kan möjligtvis kapa en eller annan strömtopp vid mindre stabil strömförsörjning, men den skall laddas upp igen, helst snabbt (med hög ström), vad händer om den laddas just som nästa strömtopp rusar in i förstärkaren? Då blir spänningsfallet extra högt från strömförsörjningen i bilen osv, plötsligt blir kondensatorn en extra last istf hjälp. Nu är vi inne på korta momentana förlopp osv, men det är bara för att belysa att man kanske inte skall se kondensatorer som generell effekthöjare, bättre då att satsa på frisktbatteri (kanske ett extra) högklassiga anslutningar och kablar dragna direkt till batteripolerna osv och en generator som orkar med både bilens normala utrustning plus stereon. FP |
|
|
Tack for alla svar :-) Det dar med att det var 1000w skrev jag lite med ironi ;-) Fattar ocksa att om ett slutsteg drivs pa ett bilbatteri (ungefar 12 V) och det sitter en sakring pa 60 amp sa ar det ratt omojligt att ens fa ens fa en peak pa 1000w... Men tack for alla upplysningar iaf!! Far val hoppas att det later OK i bilen nar man kommer till o installera... Och viktigaste fragan blev ju besvarad.. Huruvida SONY X-plod ar bra eller daligt.. o vad jag kan uttyda sa ar det iaf inte skit eller? :-) |
|
|
Vi körde ett Xplod steg i en testbänk för ett tag sen. Det var det stora 5 kantiga mono steget. Det var underspecat, vi stod med rätt stora ögon. Det hade vi inte förväntas oss. Förövrigt spelar sony stegen allmänt rätt ok. Det är absolut inga skit steg. Sonys basar tycker jag också låter helt ok däremot kit systemen och koaxialerna är inget vidare Min åsikt |
|
|
Ah faan :-) Det later ju inte sa illa :-) Har forstatt att kitsystemen och koaxialerna inte ar sa bra efter vad jag hort o last pa diverse stallen... Har dock aldrig lyssnat pa dem sa :-) |
|
|
Smaken e som baken... De framsystem jag lyssnat på lirar ingen midbas och är skrikiga, funkar väl för dem som aldrig tokpopar men vill man höja volymen lite så... usch. Men lyssna själv jämför med system i samma pris klass du kanske gillar dem, vem vet... Mvh Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.