AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
160.092

Grannens katt!

Sida 6 av 27
to
268
tooon
325ix -07
Givetvis tror jag dom flesta skulle låsa in bilen om de hade möjlighet att göra så!
Fortfarande kan jag inte förstå varför JAG ska låsa in bilen för att någon inte har koll på sina katter!?
Så om jag inte har garage får jag då skylla mig själv p g a att bilen är tvungen att stå ute?
Visst skadar regn, åskmoln o s v och hade det funnits någon utpekad ansvarig som orsakat dessa ting så hade vi säkerligen spytt galla över honom/henne också, garanterat!
Då jag inte kör "pärlan" vintertid drabbas jag sällan av dubbrost.
Däremot får ni gärna skjuta de som orsakar stenskott på huven ;)

Ni tar också upp hundar. Ganska bra parallell, om vi säger att jag köper en smällfet, småpilsk St.Bernads-hane och släpper den lös på eran parkering.
Hur glada skulle ni bli på mig om den fick för sig att eran schyssta BMW är en gullig tik och därmed utövar våldtäkt på den?

Visst, vi kan ju börja resonera så att allt som händer bilen är ägarens fel.
Iditoter som sparkar sönder backspeglar, snor fälgar, sätter en liten repa på dörren, fyll-Arne lägger en liten klutt på bakluckan... äh det har de väl rätt att göra eftersom jag är ju ändå inte rädd om min bil - den står ju inte inlåst i garage...

(med reservation för smärre överdrivna liknelser ;))

Mvh
/ Peter
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Mattias_31

Ute på mitt land....Värmdö finns det ett antal grannar som har sina hundar lösa och som gärna springer på bilar som kommer åkandes. Inte kul men som sagt vet man vem som är ägare till djuret så skall man väl kunna få denne att betala eventuella skador.
Men som J.Dredd skriver.....katter är rätt vilda o hundar är dresserade.
Har aldrig sett en dresserad katt förrutom på cirkus.
Mina katter kommer bara när det är mat.

Nu tycker jag att denna tråd borde avslutas!
Tack för mig i denna tråd :)
Självklart har inte alla garage osv, vilket gör att problem ibland kan uppstå, därav tråden. Inget av det som diskuteras är ju ägarens fel och alla vill skjuta katten. Är det kattens fel?
Dumt att dra paralleller med hundar eftersom det inte är riktigt samma regler som gäller, en katt har faktiskt "rätt" att gå löst, men givetvis är det ägaren som har ansvaret om katten orsakar någon skada.
Även våra kära tonåringar har full rätt att gå lösa medan det är föräldrarna som ansvarar för deras bus (upp till viss ålder). Fundering: Vilka orsakar mest skador på t.ex bilar, katter eller de sistnämnda, var bör man i så fall lägga kraften på att komma till rätta med problemen?

FP
to
268
tooon
325ix -07
Ang hundar och katter:
Regler om ägaransvar gäller för båda, sen gäller givetvis andra regler ang. fri vistelse utomhus.
Visst bör man lägga ner med energi på att få bukt med skadegörelse som orsakas av "busungar", och visst måste man ändå säga att detta forum domineras av dessa trådar.
Våra kära katter har endast fått en (så vitt jag vet),dock ganska lång tråd :)

Någonstans är ju ansvarsfrågan det relevanta i samtliga av dessa situationer. Jag skulle aldrig falla mig in i att bli förbannad när någon unge (eller vuxen!) slänger upp dörren utan att titta t e x - bara personen/föräldrarna tar ansvaret och ersätter skadorna.
Vad som urartat i denna tråd är ju snarare tonen i inläggen som menar på att "sånt händer" och att man får skylla sig själv.
Smitandet från ansvar är lika illa vad som än orsakar skadan.

Mvh
/ Peter
Peter (tooon)//
Håller me;)

Ma
38
Magnus K
850Ci 6-vxl
Jasmin.moberg

Du är mer än välkommen att komma och besöka garaget och se själv på bilen hur den ser ut.
Och Nej, ingen har skrämt katten utan den har letet sig in i garaget på något sätt och där har den fått vara för sig själv.
Möjligtvis om den har blivit mörkrädd då kanske...

Och Nej jag förespråkar inte att man ska ge sig på djuren, MEN det är tråkigt som fan när det händer.
Katt , mörkrädd ?!?!?!?!
Troligtvis så har du låst in den och så har katten tillslut velat gå ut och då klättrar dom ju på allt , för att försöka komma ut...

Billy B-10
Länk
Dett har hänt mej också , men den gången hade jag tur dvs alpinan ute och bara renoveringsobjektet innt...

Billy B-10
Länk
Ma
38
Magnus K
850Ci 6-vxl
En smula ironi, var tanken....

Jo det är mkt möjligt att den blivit instängd, tyvärr.
toon: Jag personligen skulle bli riktigt förbannad om jag kom på någon som inte öppnar dörren försiktigt om det är trångt, eller om nån person nycklar bilen, sparkar i sidan, pinkar på den eller vad det nu kan vara. Ansvarsfrågan är ju självklar, behöver inte ens diskuteras. Men hur löser man det praktiskt med en katt, fågel eller vad det nu kan vara?
Problemet med djur på bilarna har tagits upp förr flera gånger och även förslag på "motåtgärder", allt från elstaket till div. andra huskurer.
Om sanningen skall fram så blir det nog garage eller motsvarande som gäller iaf, detta måste man ju kunna föra fram i diskussionen eller? Kom gärna med ännu bättre förslag, de skulle säkert uppskattas.

FP
Det finns bara två djur som skadat mina fordon solklar etta Människa långt långt efter fåglar då endast frätskador på lacken på grund av den uppenbarbrist på försiktighet från vissa människor gör att den fina bilen hålls inlåst 2 mil från bostaden och mina tre katter får endast gå ut i koppel, Det finns alldeles för många rädda/fega människor som tycker om att både förstöra egendom och ännu värre skada djur senaste exempel hälla bensin på levande katt= avlivad på grund av alltför stora skador och den andra en katt fick alla sina klor utdragna av en "trevlig" knäppgök det man bör ha i å tanke vad gällande personer som uppsåtligt skadar djur är att dom mycket väl kan fortsätta på samma sätt mot sina medmänniskor som den inte helt friske Helenmördaren så anmäl djurmisshandlarna nästan gång är det din son/dotter som dom attackerar!

Mvh Stephan
in
438
inkognito
E34 535-92
Kör du på en hund och bilen skadas skall det ersättas av hundägaren. Så har det i alla fall varit tidigare, nu menar jag inte att man kör på dem med flit, men om olyckan skulle vara framme att man kör pån hund alltså.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Haha! De va det dummaste jag hört! När man framför ett fordon så ska man kunna stanna för alla tänkbara hinder ,enligt lagen. Även hundar och katter. Detta innebär att den som kör bilen blir ersättningsskylldig om han/hon kör på en katt eller hund. Skulle det visa sig att man har gjort det med flit, så ska man ha tur om man bara blir av med körkortet.

///Jesper

BMWCS #5494
tp
102
tphlj
728iA-96
har samma probelm med grannarnas katt på bilen i carporten..
Talade med en av grannarna och hon hade inga problem längre med katter i carporten+på bilen eftersom hon inhandlat en:KEMO ultraljudskrämma M094
hos Kjell o Company, . så iväg skall jag och handla.....
/hälsn/Thomas

Thomas Lj.
Lo
86
Lowrider
328i -96
J.Dredd, inkognito har rätt ang hunden, är du ute och åker och personen med hunden går på trottoaren eller står och väntar whatever och du kommer körande så kan man faktiskt inte sänka hastigheten och krypköra ifall att hunden skulle springa ut,
jag känner en kille som klippte en hund, den sprang bara rätt ut (ej kopplad) när husse gick med den på trottoaren, både hunden och hans frontspoiler blev mos, det hela slutade iallafall med att hundägaren blev ansvarig och fick pynta frontspoiler och lack.
may the dog rest in peace....

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Lowrider: Ok. Så om det hade varit ett barn så hade föräldern fått pynta frontspoilern då? Skulle inte tro det. Föräldrar ska ju ha sina barn under uppsikt lika mycket som hundägare ska ha sina hundar under uppsikt. Det kan aldrig ha varit en domstol som hade tagit hand om det fallet.

Utdrag ur 14§ Trafikförordningen
"Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse."

///Jesper

BMWCS #5494
Ic
424
Icket
E61 530iA Touring -05 Carbonsvart //M
tphlj: Hur fungerar den? (ultraljudsskrämman från kjell&company)
Har man den i bilen eller utanför eller...? Pris?

..har även grannens 3, 4 eller 5 katter (han skaffar bara fler)springandes på gården. Har dock aldrig sett någon på bilen men det kan vara bra med någonting i förebyggande syfte.

BMW4EVER!
---
Min E39:a: Länk
Jag har testat liknande gadgets avsedda för att hålla mygg och annat på avstånd. Katten reagerade inte ett dyft, jag har även byggt egna ultraljudsskrämmor med högre effekter än de som finns att köpa men som sagt ingen reaktion, fast det är kanske individuellt.
Liksom med IR-ljus så finns det gott om ultraljudskällor redan i naturen, både man-made och från djur, t.ex fladdermöss. Det finns utrustning som tar ner ljuden till hörbara frekvenser, det är en himla kakafoni tidvis kan jag lova.
Man kan göra miljön runt tomten och bilen mindre trevlig för t.ex katter med en del kemiska medel, förutom "huskurer" som att strö ut eneris. Finns t.ex spray "kat-off" (fyndigt) men det varar ju inte för evigt.

FP
Glömde: Ultraljudsskrämman monteras utomhus. Har du en bil med PDC kan du testa med denna.... Skämt åsido, men PDC jobbar också med ultraljud.

FP
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
J.Dredd,

det stämmer att hundägaren blir ersättningsskylig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.