|
Sida 4 av 27
|
|
|---|---|
|
Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Alla verkar ju vara överens om att man inte skall vara dum med djur över huvud taget så.. Skiter/pissar någons djur på ens egendom, repar huv eller så så är det väl inte mer än rätt att man personligen gör samma sak på ägarnas egendom/huvar. :) :) (måste se festligt ut) och vad gör djurägaren i sådant fall ?? Det finns massor med hund/katt ägare som ser efter och tar hand om sina djur, synd är det bara för omgivningen och djuren själva att det finns en hel del som skaffar djur på stundens ingivelse (så coolt, sött, bla bla bla). Dessa orkar efter ett tag inte med , hittar väl nåt annat som är coolt istället och ger djuren lite mat till nöds och struntar i övrigt om deras hälsa eller vad dom tar sig för. |
|
|
Hade samma problem under semestern när jag i Grekland, hade precis tvättat bilen när det kom en liten kisse med sina lortiga tassar. Vad gjorde kissen? jo den hoppade först upp på huven och gick vidare mot taket och hoppade ner från bakluckan. Dottern upptäckte kissen och ropade på mig men jag sade att var lugn och stressa inte katten då blir det bara värre. När jag gick genom bilen nästa dag så hade det inte blivit några repor, bara smutsig igen. Det var bara och tvätta bilen igen, man är en djurvän så det var bara och tag det lugnt och hoppas på det bästa... |
|
|
Letade i ett helt annat ärende fram 'Lag om ägofred' (1933:269) som reglerar ansvarsfrågan för djurägare/djurhållning. Hela lagen finns att läsa på Länk för den som är intresserad. Här följer ett urklipp av ett par intressanta paragrafer: SFS nr: 1933:269 Departement/ myndighet: Jordbruksdepartementet Rubrik: Lag (1933:269) om ägofred Utfärdad: 1933-06-02 Ändring införd: t.o.m. SFS 1996:252 ----------- 1 KAP. Om vård av hemdjur. 1 § Var, som äger eller till underhåll eller nyttjande mottagit hemdjur, vare pliktig att medelst hägnad eller vallning eller på annat sätt hålla sådan vård om dem, att de ej olovligen inkomma å annans ägor. . . . 5 KAP. Om skadestånd samt om rätt att bättra annans hägnad och att intaga annans hemdjur 47 § Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan. Vad nu stadgats om ägare till hemdjur gälle ock den, som mottagit djuret till underhåll eller nyttjande. /// Gunnar E. |
|
|
Hm. Torde så ock vara att vissa delar har omformulerats sedan 1933 eller? FP |
|
| Det är väl samma gubbar då som nu som sitter i jordbruksdepartementet.:) | |
|
Perran_ om du bemödar dig att läsa hela tråden nogrannt innan du kommenterar så blir det nog bättre, har redan förklarat att det vart en felformulering. Förövrigt jag tycker både lagen och det sunda förnuftet talar för sig själv, allt benar ner till att ägarna inte tar tillräckligt ansvar.. det är min fasta åsikt.. sen får era katter vara hur gulliga som helst, dom har ändå inte nåt att göra på varken nån annans gård/ägor eller bilar om dom åsakar skador, oavsett om det är skit i rabatten, eller smuts på bilen, är det inget man ska behöva tolerera, finito. /mvh jocke |
|
|
Hur går det för fåglarna som bor där du bor , blir dom nerskjutna om dom skiter på din fina bil... Eller är det ok om dom gör det... För om något här pajjar en lack så är det fågelskit och inte lite kattklor... |
|
|
Hur går det för fåglarna som bor där du bor , blir dom nerskjutna om dom skiter på din fina bil... Eller är det ok om dom gör det... För om något här pajjar en lack så är det fågelskit och inte lite kattklor... Billy B-10 Länk |
|
|
jokko: Rent lagligt är det inte förbjudet att ha en utekatt, kan vi vara överens om det? Kan du redogöra praktiskt för hur du skulle ta "tillräckligt ansvar" för en utekatt, menar du att ägaren skulle följa 3m bakom katten hela tiden? Att ägaren har ansvar för sin katt om något händer är en annan sak. Hur vi vänder oss så omges vi av djur som ibland kan vara till mer eller mindre förtret, fåglar, myror, sniglar, möss och råttor osv. Katter och hundar inte att förglömma, och frågar du mig så är jag rätt glad att det är så. FP |
|
|
Nej nu ska vi inte tycka illa om varandra. Man ska kunna diskutera utan att det mynnar ut i sådant. Jokko: Behöver inte vara orolig, jag har följt tråden hela vägen och konstaterade bara vad du skrev. Lät iaf som att du ändrade dina åsikter. Men ber om ursäkt om fallet inte var så. Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Verkar som att katt ägarna tar en diskussion på lite väl personlig nivå, vad du tycker om mig kimzo, kunde inte röra mig mindre i ryggen, känner dig inte, och du känner inte mig så dina åsikter om mig är varken välgrundade eller rättvisa. du får gärna tycka annorlunda än mig, men att tala om att tycka illa om nån efter nåra inlägg på internet får mig att anse dig vara rätt ytlig i dina bedömmningar. tycker diskussionen börjar bli rätt löjlig, visst, det är lagligt att ha ute katt, men som jag skrev hela tiden skall då ägaren till katten vara BEREDD att ta ansvar om det händer nåt, utan snack, i annat fall borde katten inte släppas ut... det är inte kattens ansvar utan ägarens att se till att den inte orsakar nåt, och om den ändå skulle göra det så skall det ersättas rättmättigt. Perran_ ingen fara, förstår att det ser förvirrande ut, tänkte en sak och skrev en annan, så det var väldigt lätt att misstolka, ingen skada skedd. Ni diskuterar hela tiden utifrån att detta gällde just ERAN katt, det är det som är problemet, när man ska ha en hypotetisk diskussion skall man inte bli för personligt engagerad, utan framföra sina åsikter på bästa möjliga sätt, sålänge ni tar ansvar för era katter, och är beredda att göra rätt för er vid en ev skada, så har ni juh ingen anledning att ta åt er, i annat fall, så borde ni se över eran hantering av husdjuren. /mvh jocke |
|
|
Jokko: Låter fint det :) Hej Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Jokko: väldigt välformulerat det sista inlägget. B-M-W |
|
|
håller förövrigt med i ditt sistnämnda inlägg bra skrivet! =) B-M-W |
|
|
k1mzo: Helrätt kanon skrivet..... Billy B-10 Länk |
|
|
håller med dig till 100% k1mzo svårt å fixa lite vargpiss så håller dom sig borta om d va nå stort problem. jokko du säger själv att det inte är kattens fel utan ägarens ändå ska du skada katten, ja fattar inte? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
Vargpiss på bilen är nog ingen höjdare... inte på gården heller för den delen, lär juh lukta.. Jimboo: läs så ser du att jag inte hade tänkt skada katten på nåt vis, bara skrämma den så att den förstår att det inte är meningen att den ska vara på bilen, och detta först efter att jag konstaterat att jag inte vet vem ägaren till katten är och det hänt fler än 1 gång, dvs upprepade gånger.. detta är det sista jag skriver i denna tråden, spårar bara ur annars, har sagt mina åsikter och står för dom, om nån tycker tvärt emot så är det juh helt ok det ochså. jpn: tack för komplimangen, gör mitt bästa att skriva läsbara inlägg istället för att stressa, är så mkt trevligare att läsa när det inte är 200 utropstecken och stora bokstäver osv hela tiden. /mvh jocke |
|
|
Kan tillägga.. till jimboo föresten.. "svårt att hitta lite vargpiss om det är ett stort problem". visst, kanske inte är så mkt jobb egentligen, men min fråga som återkommer är "varför?", det är inte min katt, det är däremot min gård och min bil, det är ägaren till kattens ansvar att se till att katten inte är på mina ägor eller på mina ägodelar, varför är det då mitt ansvar att se till att den håller sig borta med olika metoder.. det kanske låter lite omständigt, men så anser jag det iaf, att det är i förstahand inte mitt problem att se till att den inte kommer in på gården, utan ägarens problem att se till att den släpps ut under sådana omständigheter att det inte inträffar i första taget.. punkt slut typ.. ha det bra.. nu är det färdigskrivet ;) /mvh jocke |
|
|
jokko: du har helt rätt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.