|
Sida 26 av 27
|
|
|---|---|
|
Min egna kattjävel springer på min bil varje natt det är regn ute = fläckar överallt. Glider lite fina repor ibland. Tror att han sätter sig på bakluckan för att hålla utkik / vänta på att jag ska släppa in honom. Sinnesjukt irriterande. En kattlucka till huset hade kanske hjälpt men då lär han ta in levande byte titt som tätt.. Trist man ska behöva sätta in en jävla garageport för att man inte vill avvliva sitt husdjur :p Fick tips om att sätta ett gosedjur på huven, men hjälpte inte ^_^ Tips mottages gärna. |
|
|
Ja, att älska sina katter, och samtidigt vara ägare av diverse "ikon"-märkta bilar, kan vara ett problem, både för ägaren, och för grannarna, tror jag alla lyft som fråga.... Så, hur göra, faller i två bitar, 1: kattägare, och 2:granne/boende nära... Fall 1 ( jag/vi, har tre katter, frigående via lucka): Vi behöver bara prata externt om katter, när man själv är katt-husse....jag har fått några påpekande från grannar, om att någon katt tassat upp och lagt sig på huv eller tak....en del grannar har lite problem med katternas "toalett", och det förstår jag...... Fall 2, tänka som granne, till katt-ägare: Det är självklart ett problem, särskilt om det är en "bil-pedant" som bor granne, då blir det nog ansträngt, kan jag föreställa mig ( har tur att ingen är sådan där jag bor...) Jag tror inte det finns patentlösningar på problemet, att prata och försöka komma överens, är säkert bäst, i den bästa av världar. Det finns kanske medel o liknande, men prata, är nog mest effektivt, tänker jag em3 |
|
|
Campari: "Igår fredag när jag körde hem från jobbet sprang en svart katt över vägen precis framför mig. Alla överlevde men man har ju hört en del skrock och vidskepligheter om just detta. Hur rädd skall jag vara?" Du skall darra av skräck, alla överlevde bara för stunden, ty du och alla dina närmaste och alla människor du känner och inte känner skall dö. Du vet bara inte när dom ska dö. |
|
| Får hem en nypolerad bil Imorn och det ska regna... = katten kommer glida o gå runt på bilen.. lockande.. nära avvlivning på det faktiskt.. | |
|
Damn jag får nog kolla hur man får bort katter från vår carport, ingen katt hatare (även om ni "känsliga" ägare kommer att tycka det) men får jag en katt på min bil så blir det hårda tag! Fattar inte er som är kattägare som tycker det är ok att era katter förstör andras egendom! Det finns liksom ingen ursäkt, nej ni kan inte ge katter order men ni kan hålla de inne eller ta konsekvensen för vad de råkar ut för om de förstör saker. |
|
|
Katten dras till bilen för den är varm, den ser den som mysig sova på. Är man rädd om bilen ställer man in den i garage, jag tycker det är värre med grannens ungar som skriker och cyklar på grannarnas bilar och dom oansvariga föräldrarna inte bryr sig. Jag har haft katt på bilen många gånger, vad är problemet liksom? de gör bara repor om nån idiot skrämmer iväg dom från bilen som jag tror dom flesta som klagar gör här... Finns viktigare saker reta upp sig på... |
|
|
Problemet är just den attityden att det är "OK". Grannens ungar förstör inget och skulle de göra det så får deras föräldrar betala för skadan, gör du det för din katts skador? Jag ska inte behöva reta mig alls kan jag tycka. Visst finns det oansvariga föräldrar som släpper ut sina ungar men där får man nog prata med deras föräldrar eller ringa polisen som sista utväg. Man kan inte jämföra barn med katter, hoppas du fattar själv skillnaden. |
|
|
Hur ska ägaren ta konsekvenserna tänker du? Ska man hålla katten inne är inget alternativ heller. Vad innebär hårda tag? Vad skulle detta hjälpa tänker du? Ska vi avvliva alla katter eller hålla dem infångade? Döda alla fåglar i världen pga av bajs på bilen? Men människor får göra som de vill? Jag får lust att avvliva när min katt när han går på bilen, lika mycket som jag vill mörda idioter som inte kan köra bil t e x. Men jag gör inte det. |
|
|
Konsekvensen blir ju att kattägaren få stå för omlackeringen, ganska enkelt. Likväl som att föräldrarna till ungarna som skadar bilen får ersätta för det. Förstår inte problemet med katter, förstör dom får någon(ägaren) betala och då blir det självsanering = dyrt att ha en förstörande katt ute :) |
|
|
Stör mig oerhört på detta, bilens horisontala ytor vill iaf jag hålla rena från repor, sidorna kan man ju inte påverka så mkt med tanke på dörruppslag etc. Ett litet tips är ju att inte göra som jag gjorde för ett antal år sen när katten låg och gonade sig på motorhuven, i det läget är det ingen bra lösning att springa mot katten skrikandes div svordomar. Med följden att katten rädd drar därifrån med utfällda klor, blev ett gäng fina repor på motorhuven av den attacken. Det såg ju jag som ett utmärkt tillfälle att byta bil iof... |
|
|
kul att du stör dig mer på minimala repor från katt, Jag har sett repa typ en enda gång från min,fast han springer på den typ varje natt det är regn. Som dessutom försvinner när den poleras. dörruppslag osv är jävligt mycket värre, plus att det är människor som gör det, Det är väl jävligt mycket mer irriterande? De har ju förmåga att visa hänsyn. haha, har också funderat på de där.. knepigt.. |
|
|
Det var inte den konsekvensen Vampyren syftade på slippy. Jag antar dock som du säger att man fått betala skiten, men att bilen skulle behöva omlackeras är nog lejon som springer på din bil. |
|
|
Jag finner det smått otroligt att ni kan försvara detta, DrDazed/lanab m.fl. Hur svårt ska det vara att acceptera att vi som inte har katter inte vill ha andras katter på våra tomter, på våra bilar, i våra bostäder? Jag har en intilliggande granne som hade 2 katter till sina då 7-åriga tvillingdöttrar. Katterna var i vår trädgård och använde våra nya utemöbler som klösbräda, smög in i vårt hus när vi hade terassdörren öppen och la sig vid vår nyfödde son i babygungan, repade mina 2 motorhuvar och tak, kissade på ett otal ställen osv osv osv osv osv osv osv. Det man gör är att man säger till ägaren vänligt men bestämt första gången. Ovänligt och bestämt andra gången. Tredje gången berättar man sakligt att polisanmälan och juridisk uppföljning är att vänta om inte katterna försvinner 100% från min tomt samt meddelar att fjärde tillsägning inte kommer att ske utan att de ist ska vänta på papper i brevlådan. Det funkade för mig (men så bluffade jag inte heller). Dock är inte grannsämjan oss emellan den bästa, men det är faktiskt inte mitt fel. Det allra bästa är att de andra 8 grannarna också hatade både katterna och grannen men knutit nävarna i fickan (Svensson allihopa). Tur man har påbrå från medelhavet och kör raka rör mot folk. Ibland måste det bli värre innan det blir bättre. |
|
|
Jag tycker också det är en pina och tycker inte det är ok. Enda jag säger är att det inte finns någon enkel lösning och ifrågasätter. qsacage, Du gjorde helt rätt. Jag brukar fråga grannen om katten hittat på något skit hos dem, hade katten varit för jobbig för dem hade jag varit tvungen till att hitta en lösning. Men om jag skulle avvliva min katt för att han går på min bil så hade jag förmodligen kört o krockat direkt, av karma ^^ |
|
| Hämnas! Skaffa en kattkostym och gå loss! | |
|
DrDazed: Ja jag stör mig mer på att en katt repar min bil på motorhuven än att random wt familjer på stormarknaden slår upp dörren i sidan på bilen. Dels kan man ställa dom till svars och dels har dessa familjer inte förstånd till bättre. Dörruppslag går att undvika genom att ställa sig långt ifrån andra bilar. Det är rätt svårt att undvika att en katt hoppar upp på bilen. Kattägarens ansvar sträcker sig även utanför hemmets lugna vrå. Tänk bara på alla katter som pissar ner barnens sandlådor och utemöbler. |
|
|
@Vampyren Det är ditt ansvar ta hand om bilen, tror du hela omvärlden ska ta hänsyn till din bil bara för att det är DU det handlar om? Nej inge skyldigheter, bara rättigheter, jo tack jag känner till din sort..... |
|
|
Sunt förnuft är de ont om på folk idag!! Som kattägare o djurvän , så ska man inte släppa sina djur, vind för våg... man har ju ingen koll om någon är elak mot djuren då!! Alla människor har inte garage till sin bil, och då blir de svårt att ställa bilen där.... återigen sunt förnuft från djurägaren... Att börja prata om fåglar o dylikt , att de skiter på bilarna eller ekorren hoppar på bilen.... Oftast så har inte människor de djuren som medlemmar, och kan inte påverka det alls.....säger sig självt... som sagt ,sunt förnuft! Jag har en tokkärring som granne, som har då ca 10 katter!!?? Har sagt till henne att vår grythund kan ev ta katterna och knäcka nacken på de.... svaret blev.. sånt som kan hända?? Djurvän?? Nä , dum i huvudet! Nu i sommar tänker jag samarbeta med min hund, så får vi se hur många som stryker med!! Jaaa, vi har pratat med grannen mer än en gång!! Måttet är rågat!! Jag har garage, så mina bilar står säkert, men jag vill inte ha katter eller kattskit på min tomt som förpestar hela tillvaron när vi sitter ute i värmen! God jakt !! En med sunt förnuft |
|
|
Spännande att se att tråden ibland väcks till liv igen, tråkigt, men förståeligt, att man inte ids läsa bakåt lite. Om inte hela så kanske lite random, då hittar man alltid några korn att plocka upp och fundera på. Senaste inlägget ovan började bra tyckte jag först, men sedan vände det snabbt. Som hundägare har man visst ansvar, egentligen totalt ansvar, för sin hund. Som kattägare har man också ansvar men i en helt annan omfattning, så är det bara. Det finns rättsfall på detta, läs gärna som sagt bakåt. En katt lever inte, och beter sig inte, som en hund. Den har full rättighet att ströva fritt ute, medan en hund måste hållas kopplad, förutom på egen inhägnad osv. Innebärande självklart inte att man inte som djurets ägare inte har att ta ansvar för ev. skador eller olägenheter. Kan man inte leva i samförstånd med djur och grannar så kan det bli problem, machometoder och uttalanden hjälper inte mycket, tyvärr. FP |
|
|
Clubsport: Det är inte alltid du kan fånga regnumret på bilen eller kunna parkera långt iväg. Tacka fan för att de finns lite familjeparkeringen nu för tiden iaf.. och att en familj inte fattar bättre, Skulle katter vara smartare än en WT-familj menar du? Blir jävligt mycket värre skador med dörruppslag dessutom. Jag skrev här för att få tips om hur man undviker katter på bilen. Har inte sett ett enda vettigt tips. Verkar varit meningslöst. :) köpa garageport är väl enda säkra kortet, om man inte vill vara en idiot och döda djuren. Jag har ju problemet är det är min egna katt så jag kan inte skylla på grannarna och gnälla på det. Som Folke skriver får katter ströva fritt helt enkelt. Förstår inte vad ni vill att ägarna ska göra, hålla den inlåst är liksom inget alternativ. Men hade min katt förstör grannarnas grejer och hade varit över gränsen hade jag såklart försökt ge bort kisen till någon ute i skogen. FYI, det är EXTREMT störigt när min kattjävel springer på bilen en dag efter nytvätt eller varenda natt på vintern i stort sett... och pissar i huset vid enstaka tillfälle, då får man lust att avliva honom så jag förstår er ilska..... Att han tom pissar inne ibland gör ju att man inte kan ge bort honom heller..haha, och är för snäll för att avliva honom.. Hade bara fått ångest...! GRRR |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.