AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
160.085

Grannens katt!

Sida 25 av 27
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Folke.

Tempramentet drog nog iväg lite där :) har haft bra erfarenheter av personer som gått att tala med men dom är tyvärr få. Men på sista tiden har det varit åt andra hållet och då blir jag förbannad först på den totala ignoreringen av de problem som katten bevisligen orsakar, och sedan på att man (medvetet?), utsätter det "älskade" djuret för fara med sin ovilja att lyssna.
Är man inte mer mån om sitt husdjur och dess väbefinnande kan man undra.

Mvh
Skalman

OK, bra att det iaf går att prata med några, hoppas att de inte är allt för få iaf.
Noterade härom kvällen i "Grannfejden" att man även där framhöll att katter (rent "lagligt") har full frihet att ströva fritt osv, till skillnad mot t.ex hundar. Det ligger ju i kattens natur natur och de låter sig knappast styras heller.
Vilket åter igen inte innebär att ägaren inte är ansvarig för ev. olägenheter som ev. uppstår.
Men det vore en god gärning om man slapp läsa/höra allt machosnack om att skjutna eller köra över katterna osv.

FP
Länk

mvh/ Anders
Lyfter tråden då jag råkade snubbla över denna video. Här är en kille som jobbat lite för att lösa sitt kattproblem. Många skratt fick jag, håll till godo

Länk
Håller med grodan kermit! Jag skulle gärna ha min katt utomhus men jag vågar inte när man hör hur mycket idioter det finns..

Tänk på att djuren inte förstår bättre, det är inte direkt så att de vill jävlas.

Kattspår på en huv går alltid att polera bort, det är väl inte hela världen.

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@540 Jo visst men den stora frågan är varför jag som inte har någon katt ska behöva polera min huv i tid och otid. Tycker grannen kan komma och polera den varje gång, det är ju mer hans fel än mitt?
Från detta:
Länk
Till detta:
Länk
(hehe)
Det kan inte vara lätt att vara katt ...

mvh/ Anders
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Djuret har inget ansvar...ansvaret ligger hos ägaren och upphör INTE bara för att katten passerar tröskeln.

Det är ganska fräckt att begära att omgivningen per automatik skall acceptera katter utan problem. Ska ni skaffa katt och bor i villaområde eller lägenhet med parkering utanför, tala med grannarna i det närmaste området så löser sig mycket.

Jag hade stora problem med en katt som nattetid satt på min svarta och blanka bil....dvs på morgonen var taket fullt med avtryck av sandiga tassar som sedan hasat sig ned över framrutan och med en "grand finale" på motorhuven. Total 3,500kr under 1 års tid kostade detta mig att årgärda även om jag själv rekondar!

Efter många pedagogiska samtal med denna envisa kattägare som alltid svarade "katta ska va ute!! hon ä van dä!", så presenterade jag en idé! Varför inte låta katten vara inne på natten när parkeringen är full med bilar?..och ute på dagen när parkeringen är tom? Förslaget accepterades efter en hel del fnys och pustande när jag förklarade att jag förde talan för ett antal grannar son tröttnat och att det börjat snackas om att "adoptera bort katten" så insåg kattägaren allvaret i saken.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Jag vill också visa min uppskattning för alla ansvarsfulla kattägare som finns och som lyssnar på problemen :)

Mvh
Skalman
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

540Touring. "Kattspår på en huv går alltid att polera bort, det är väl inte hela världen." Nej, det är väl inte hela världen men rätt tröttsamt för de som behöver göra det var och varannan dag. Och pisset på altanen, skiten på gräsmattan/rabatterna, de sönderrivna möblerna, den håriga soffan...Inte katternas fel, men jag kommer att acceptera dom den dag ägarna tar sitt ansvar för dom. Så ni kattägare, ut och ta rätt på det era katter gör
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
den med vattenballongen var elak men man kan inte hålla sig för skratt precis, ligger dubbelvikt varje gång !
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gör ett ganska ordentlig lyft. Vi har fått nya grannar som har katt som verkar vara väldigt intresserad av att krypa på på bilar. Har skummat majoriteten av denna tråd utan att hitta något konkret. Finns det verkligen inget som katter inte "tål" i form av dofter, växter eller annat? Jag tror att Gyttorp inte är ett alternativ (än).
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Prata med grannen om problemet och visa att du förstår att katten måste få vara ute men att du också vill ha bilen i fred.

Lösning= katten är ute dagtid när parkeringen är tom, och inne på natten när parkeringen är full (förutsätter naturligtvis att man använder bilen dagtid).

Fungerade för mig...alla nöjda och glada

Mvh
Skalman
Tror det har skrivits om en del växter tidigare som katten inte gillar. Annars finns en del sprayer, t.ex "Cat Off" som man kan markera med på strategiska ställen så kanske man kan slippa besöken.
Om man kan överraska katten på "bar gärning" och avlossa ett par rejäla sprut med trädgårdsslangen eller med en bra handspruta så brukar katten minnas detta och hittar andra platser.
En varm motorhus är tyvärr rätt oemotståndlig för kissen, speciellt om vintern...

FP
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Igår fredag när jag körde hem från jobbet sprang en svart katt över vägen precis framför mig. Alla överlevde men man har ju hört en del skrock och vidskepligheter om just detta.

Hur rädd skall jag vara?
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Spottade du tre ggr klarar du dig ;)
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
haha hörde samma sak under min barndom. Jag till och med spottade för jag trodde det var sant xD
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Har testat någon citrongrej ihop med lite kaffesump och hur det nu var. Vi får väl se hur det går. Katten är gullig och grannarna är trevliga, jag har förståelse för att de inte kan kontrollera var katten går eller att den måste vara inne vissa tider. Vi får se hur "steg 1" funkar.
Mi
190
Mikecab
Bmw 525i 2007 lci
Hahahaha fan vilket grymt bygge måste lessnat rejält på att ha katt urin i ventelations intaget
Acey: du hanterar det bra tycker jag. Du har respekt för katten och ägarna. Hoppas det funkar med steg 1 :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.